|
||||
|
||||
ורק אלימותה הפחותה של החברה יכולה להתמודד עם אלימותו של הפרט. נראה שהתש"חניק האלמוני (:? מאמין שיצר לב האדם טוב מנעוריו. |
|
||||
|
||||
מה, לא? |
|
||||
|
||||
לא יודע, ה''הוכחות'' שבידי הן בגדר אנקדוטות בלבד,(ומעשיות סבתא). |
|
||||
|
||||
שאלת יצר האדם היא שאלה שסוציאליסטים שואלים את עצמם. הם כנראה רואים את האדם כמין יצור פרימיטיבי שיצרים חייתיים מנחים אותו וזקוק ליחס פטרוני כדי להתקדם. כמובן, לא ברור איך הם מסבירים שהאנושות בכל זאת התקדמה, גם לפני שרעיונותיהם הנאורים באו לעולם כדי לחלץ אותו מעצמו. אשר לי, אני בכלל לא מייחס חשיבות לשאלת היצר, אני רואה את האדם כיצור רציונלי ופונה לשכל כשאני מציע אמנה חברתית עדיפה. |
|
||||
|
||||
אלו לא הרעיונות של הסוציאליסטים שבאו לחלץ את ההקאפיטליזם מעצמו; כדאי לא לדבר על האנושות בכללותה אלא על העולם המערבי. מי שהעלה את הרעיונות הנאורים כדי לחלץ את הקפיטליזם מעצמו, היה הקפיטליזם עצמו לפני שהוא מתמוטט. לא החקיקה באנגליה של המאה ה-19 ולא הניו דיל- לא היו מהפכה סוציאליסטית. החלקים החושבים והאחראיים יותר של האליטות הקפיטליסטיות הבינו שאם רוצים לשמר את השיטה, צריך לוסת אותה. אגב,הניו דיל והמשכו בארה"ב לאחר מלחמת העולם השניה, חיסל את התנועות הסוציאליסטיות. |
|
||||
|
||||
זה כבר עניין של הגדרות. אני לא רואה בניו דיל חלק מהקפיטליזם, ואם בשבילך זה כן חלק מהקפיטליזם נצטרך למצוא מילה חדשה כדי לדבר על הדבר שאני מתכוון אליו, שכן הוא בהחלט לא כולל את הניו דיל... |
|
||||
|
||||
ההתייחסות שלך לאדם כאדם רציונלי והיומרה שהאמנה שאתה מציע היא הפניה לשכל, משתמע מכך שפניות אחרות הן אמוציונליות. גישות שאתה מכנה "סוציאליסטיות" אינן פחות ראציונליות מהגישה שאתה מציע. לכל גישה יש את הראציו שלה. הראציו של הגישה שלך הוא החרות המחלטת של רצונו ומאמציו של האדם. אם נקח את הסיסמה של המהפכה הצרפתית (שהיתה בורגנית ביסודה)-חרות, שיוויון ואחווה: הבדלי הגישות לגבי החברה המודרנית הסתכמו ביחסים בין שלושת המושגים הללו. לגביך קיים רק מושג החרות הראשוני במובן השטחי ביותר שלו: חרות האדם לעשות כרצונו. מה עושים עם התנגשות הרצונות ומתי החרות שלי קיימת על חשבון החרות שלך -אינו בעל חשיבות לדעתך -כך נראה לי ותקן אותי אם אני טועה. החרות הזאת מסתכמת בחרות הקניין כמרכיב יסודי. האם אני בונה את הקניין שלי על חשבון החיים שלך (החיים כנראה אינם כניין בעיניך) -זה איננו חשוב. אם הייתי נוהג לטייל על חוף הים ובמסגרת שחרור המסגרות של הממשלה, התאפשר למישהו לקנות את החוף וכבר אינני יכול להכנס לתוכו: של מי החרות חשובה יותר? שלי לטייל על החוף או של מי שקנה את החוף? האם החרות קשורה רק באקט הרכישה? |
|
||||
|
||||
מהם השיקולים הרציונאליים שהובילו אותך לפתוח שירשורפלצת באייל ? |
|
||||
|
||||
אני לא פתחתי בשום דבר. הערתי הערה, הגיבו, הרגשתי שהאדיבות מחייבת שאשיב, ומשם הדברים התגלגלו להם. וחוץ מזה, מה אכפת לך? |
|
||||
|
||||
אתה יכול ללנקק להערה שאליה אתה מתכוון? ("מה אכפת לך" - זה מה שאמא לימדה אותך בשיעור אדיבות? :) ) |
|
||||
|
||||
התגובה הראשונה-ראשונה שהתייחסה להיותה של לשכת עורכי הדין גילדה. לדעתי גם התגובה שלך הייתה קצת פחות מאדיבה... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |