|
||||
|
||||
ניקח את הרטוריקה שלך צעד אחד קדימה. לפי מה שכתבת כל המסכנים הללו מסודן יצטרכו לחצות מדבריות בתנאים לא־תנאים כדי להגיע לישראל. למה שהם לא ישוכנו בינתיים במחנות זמניים על גבול סודן? בשביל מה יש לאו"ם סוכניות סעד? כרגע אני לא דורש (או אפילו מבקש) ממך כלום אלא שואל שאלה פשוטה: כמה מכספך אפשר להקדיש לטובת המטרה הזו? או שמא גם מזמנך (להתנדב לעבוד במחנה פליטים כזה)? |
|
||||
|
||||
אנסה צעד אחד אחורה, דמיין שאתה גר באזור שהסודאנים מסתובבים בו, אחד בבריחה ממשטרת ההגירה מתחבא בחצר ביתך ותיכף השוטרים מוצאים אותו, תזמין אותו לתוך הבית? |
|
||||
|
||||
בארץ? לא. לדעתי עודף הזרים בארץ הוא בעיה. להכניס עוד אנשים שמסתובבים לנו כאן בניגוד לחוק רק מחמיר אותה. בסודן יש בעיה זמנית ונדרש לה פתרון זמני. בשביל זה יש לאו"ם מחנות פליטים. לא כיף לחיות שם. אבל האם זוהי סכנה קיומית? אם כן: צריכים לתקן את המצב הזה ולא לגרור את כל צרות העולם לכאן. במה עדיף אותו פליט על אחד ממליוני פליטים אחרים בעולם? כמו שכבר אמרתי: יותר פשוט להיות אכזריים בגבולות עכשיו מאשר להיות אכזריים בתוך הארץ יותר מאוחר. |
|
||||
|
||||
לא בארץ, עכשיו פה בחדר המדרגות שלך, בהנחה שאתה יודע שכל פשעו של הנמלט הוא בהיותו שב''ח והשוטרים הם משטרת ההגירה. שעתיים מחסה בדירה שלך יצילו אותו מלהתפס. |
|
||||
|
||||
ומה יהיה איתו בהמשך? הוא ימשיך להיות עבד שחור בארץ? אני לא אוהב לעזור להנציח את מעמד העבדים הזה. |
|
||||
|
||||
לא לעזור עכשיו כשאפשר, כדי לא להיות מחויב מוסרית לעזור אח''כ. שמעתי שביפן זה כך, אף פעם זה לא מצא חן בעיני, נראה כמו תרוץ מתוחכם לאי עשיה. |
|
||||
|
||||
אבל אני לא בוחר להשתמש בו. אני לא מרוצה מכלל קיומה של קבוצת העבדים. ואני לא רוצה לתרום את חלקי הצנוע להגדלתה. |
|
||||
|
||||
הדעות שלך לא רלוונטיות :-) הנחת העבודה בשאלה של תגובה 508866 היא שאתה סבור שהפליט אמור להישאר בישראל. |
|
||||
|
||||
תגובה 508560. זוהי שאלה תאורטית מדי מבחינתי. כדי שאהיה סבור שהפליט יהיה אמור להשאר בארץ, משהו מהותי בתנאי הבעיה צריך להשתנות. אין לי מושג מה יהיה השינוי ולכן אין לי מושג איך זה ישפיע על דעתי. בעיה נוספת שיש לי עם הניסוח היא שכדי להבטיח את התשובה הרצויה לשואל, נפטרים לחלוטין מצד הסיכון שבמשוואה. ולכן השאלה מאבדת מערכה המעשי. |
|
||||
|
||||
איפה ראית שנפטרים מצד הסיכון שבמשוואה? (נכון שמשטרת ההגירה שלנו לא מפחידה כמו המשטרה הירוקה, ובכל זאת). |
|
||||
|
||||
"רק שעתיים". ומשטרת ההגירה. הנסיבות כ"כ שונות שאני בכלל לא מנסה להשוות. סוכנות האו"ם לטיפול בפליטים הוקמה רק בראשית שנות החמישים, בעקבות כל הפליטים שגדשו את אירופה לאחר מלחמת העולם השניה. עוד משהו שהשתנה מאז. וכמובן: אנחנו לא בתוך המלחמה. על הפליט לא מאיימת סכנת חיים. יש לציין שבדרכו לכאן הוא סיכן את חייו. אני לא לוקח אחריות על סיכון החיים הזה. |
|
||||
|
||||
אה, צודק. רמת הסיכון שונה לגמרי. בוא נחשוב על סיטואציה אחרת, שבה רמת הסיכון שונה אבל האדם ודאי נמצא בסכנת חיים: אתה גר בערד. מי שאתה פוגש בחצר הוא בחורה בדואית מפוחדת המסתתרת מאחיה, שזוממים לרצוח אותה. או: אתה גר בשטחים ר"ל. על דלתך מתדפק "מקומי" שבני נוער הגבעות רוצים לעשות בו לינץ'. או לחלופין, מתנחל ששרד בנס פיגוע ירי ועכשיו היורים רודפים אחריו. כאן, א-מחייה, יש גם רמת סיכון גבוהה עבורך וגם סכנה לחייו של האדם. מה תעשה בנסיבות כאלה? |
|
||||
|
||||
מאוד לא ברור לי. אני לא אדם אמיץ ולכן כותרת התגובה לא ממש מתאימה. כמו שכתבתי בתחילת הדיון: אני לא חושב שאני יכול לתת תשובה אמינה. |
|
||||
|
||||
המשפט האחרון יצא לא ברור. הבהרה: במהלך עליית האתיופים בראשית שנות השמונים (מבצע משה) חלקם הגדול עבר דרך מדבר סודן בנתיב לא בטוח במיוחד. הם סיכנו את חייהם בדרך לארץ. בתור אזרח מדינת ישראל אני מרגיש אחריות על כך. אנחנו קראנו להם לבוא. יש להם את מלוא הזכות להיות אזרחי מדינת ישראל. להבדיל, אם פליט סודאני מעדיף חיים סבירים בישראל על־פני חיים לא ממש מוצלחים במחנה פליטים על גבול סודן ולשם כך הוא מסכן את חייו, אני (בתור אזרח מדינת ישראל) לא מרגיש אחריות על כך. |
|
||||
|
||||
והיום? האו"ם בכלל מטפל בפליטים שהם לא פלשתינים? |
|
||||
|
||||
כן. יש את סוכנות הפליטים של האו"ם שמטפלת בפליטים בכל העולם ומבחינתה "פליט" הוא מצב זמני. יש את אונר"א (נא לקרוא במבטא ארגנטינאי) שהיא גוף נפרד שמוקדש לפליטית הפלסטינאיים, לבניהם ולבני־בניהם עד נצח נצחים. |
|
||||
|
||||
המשטרה הירוקה זה אלו שבאים לבדוק אם אני עושה קומפוסט? |
|
||||
|
||||
לא, אלו הם החולצות החומות. המשטרה הירוקה בודקת את איכות החילבה. |
|
||||
|
||||
התנאים שהצבתי לא נועדו לנטרל את צד הסיכון, ''שעתיים'' כדי להקל על המחליט, לא לימים ושנים אלא עד שהשוטרים יתיאשו ויפסיקו עם הסריקות, ''משטרת ההגירה'' כדי להבהיר שלא מדובר באנס נמלט, אלא בשב''ח. כמובן שאם תתפס תואשם בסיוע לעציר נמלט, בהפרעה לשוטר ועוד ועוד. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאתה נובח על העץ הלא נכון. אני לא בא לטעון *בעד* הצלת הפליטים מסודן, אלא *נגד* הביקורת על הנוצרים שלא הסתירו יהודים תוך כדי סיכון חייהם מצד מי שלא עושה כלום להצלת הפליטים מסודן. |
|
||||
|
||||
מה עניין שמיטה להר סיני? לצורך העניין, לו היתה המשטרה רודפת אחרי פליטים על מנת להחזירם לסודן, והיה לי מקום להחביאם - כן, הייתי מחביאה אותם אצלי בבית. כשמצב העניינים הוא כמות שהוא, אני סבורה שחובה על מדינת ישראל לאפשר את שהיית הפליטים בתחומה עד עבור זעם. אני לא סבורה שבמסגרת מצב העניינים כמות שהוא, אני צריכה לשכן אותם אצלי בבית. |
|
||||
|
||||
לא אצלך בבית. לא אצל החברים שלך. איפה כן? בתחנה המרכזית? שיהיו פועלים שחורים? שיעבדו בשכר עבדים? או שמא חובה על מדינת ישראל לספק להם גם מגורים? כמה פליטים נראה לך שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה לקלוט? ואיך אותם פליטים יחזרו כשיעבור זעם? |
|
||||
|
||||
"איפה כן?" - בבית כנסת כמובן. (בהולנד, פעם התנדבתי במשמרות בכנסייה - שיכנו שם פליטים מארץ אפריקנית כלשהי, מתוך הנחה שאף שוטר לא יפרוץ לכנסייה להוציא אותם. זו היתה פעולה ראוותנית לא פחות מאשר צעד פרקטי. בכל אופן הם נשארו שם כמה שבועות טובים). |
|
||||
|
||||
יופי. תרמתם להם כמה שבועות מזמנכם. כל הכבוד. מה קרה להם לאחר מכן? |
|
||||
|
||||
האם הסרקזם כאן בגלל שאתה סבור שזו היתה פעולה שגויה? (כלומר חושב שהמטרה פסולה)? או סבור שזו היתה פעולה חסרת תכלית? (כלומר לא חושב שהאמצעי פסול). לא יודעת מה קרה להם בטווח הארוך. בטווח הקצר, אחרי הכנסייה עברו לאיזה מקלט אחר. |
|
||||
|
||||
המטרה פסולה. מנציחים את קיום מעמד העבדים. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי (אבל כמו שאומרים בסדנאות ניו אייג' - זה כנראה שלך, לא שלי). |
|
||||
|
||||
עוד אחת ששכחה מה זה להיות יהודי. |
|
||||
|
||||
בארץ מי שמתבצר בתוך כנסיות הם יהודים ומוסלמים. |
|
||||
|
||||
לשם האיזון, ישנתי פעם לילה בבית הכנסת הגדול בארנהם. |
|
||||
|
||||
אבל הנוצרים, כאנשים פרטיים, שלא הסתירו יהודים לא עשו זאת בצורה פסיבית- יהודים היו בקרבתם והם בחרו, בצורה אקטיבית, כהחלטה, שלא לעזור להם למרות שידעו שהנאצים יבואו לקחתם. בנוסף, כציבור, הם לא קמו במחאה על העוול. לעומת זאת, אנשים פרטיים בארץ שלא עשו כלום להצלת פליטי סודן לא נחשפו לפליטים מקרוב, אלא רק שמעו על כך במדיה. בנוסף, כציבור, מחינו נגד המצב ועודדנו פעילות של מדינתנו לעזרתם. לכן דרישתך מאלה שלא עזרו הינה חסרת ביסוס. אילו המבקרים היו נחשפים ליכולת לעזור והיו מסרבים, הייתי מסכים איתך במאת האחוזים, אבל אתה לא יכול לדרוש נקיטת צעד אקטיבי על תחום לא מוכר כאשר ישנם עוד צרות בעולמינו, אחרת אתה יכול לפנות גם לאנשים שכן עזרו לפליטים אך לא לחסרי בית וכו'... |
|
||||
|
||||
ההחלטה להסתיר היא אקטיבית, ההחלטה לא להסתיר היא פאסיבית. גם לגרמנים ולפולנים היו עוד צרות בעולמם. חלקם הגדול באמת לא הכיר יהודים מקרוב. |
|
||||
|
||||
בפולין? היו יהודים על כל צעד ושעל. בגרמניה - נכון. אבל יהדות גרמניה היתה מעורבת למדי באוכלוסיה. לכל יהודי היו אמורים להיות כמה וכמה מכרים וחברים ארים. |
|
||||
|
||||
היהודים חיו בפולין בעיקר בגטאות בערים הגדולות ובעיירות, בהחלט סביר שהיו פולנים (בעיקר אלה שחיו בכפרים) שלא הכירו יהודים. בגרמניה אולי לכל יהודי היו מכרים גרמנים, אבל לא לכל גרמני היו מכרים יהודים. |
|
||||
|
||||
כשאתה בן למיעוט, גם מיעוט מתבדל, חזקה עליך שתכיר אנשים מקבוצת הרוב. כשאתה בן לקבוצת הרוב, לא בהכרח אתה מכיר אנשים מקבוצת המיעוט. מספר היהודים שדיברו פולנית היה גדול לאין ערוך ממספר הפולנים שדיברו עברית1. 1 כלומר, בעיקר כמרים ופרופסורים לתיאולוגיה או שפות שמיות באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
היהודים בפולין דיברו יידיש, לא עברית. |
|
||||
|
||||
לחלוטין. והראש שלי היה כנראה במקום אחר. |
|
||||
|
||||
אם כי - זה לא סותר, עכשיו כשאני קוראת את זה שוב. היהודים בפולין דיברו יידיש, ועדיין היו כמה כמרים ופרופסורים שהבינו עברית. |
|
||||
|
||||
על אחת כמה וכמה. כנראה שמספר יהודי פולין דוברי הפולנית עלה גם על מספר יהודי פולין דוברי סינית. |
|
||||
|
||||
רק תזכירו לי, על מה היה הויכוח המקורי? (ובין מי למי? - זה התחיל במשהו שאמרה נועה לפני X תגובות, לא?) |
|
||||
|
||||
זו השערה קצת לא סבירה. מי שמדבר פולנית ממילא מדבר גם סינית. |
|
||||
|
||||
דווקא היו כמה כאלה, אבל באמת מעטים למדי. והם בד''ך כבר היו בסין בשביל זה. |
|
||||
|
||||
ולכן בהחלט סביר שהיו פולנים שלא הכירו יהודים. בגרמניה אולי לכל יהודי היו מכרים גרמנים, אבל לא לכל גרמני היו מכרים יהודים. לא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |