בתשובה לשוקי שמאל, 09/01/09 16:15
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500667
א. אכן היירדאל כתב ספרי מסעות רומנטיים, אך ייחודם בכך שהם יומני מסע אותנטיים, הקורא יכול לשפוט את הרעיונות המדריכים אותו, לדחות ולאמץ לפי אמות המידה המקובלות עליו.
הנושא שאתה מזכיר עלה בספר "אקו אקו" ענינו ההתיישבות באיי הפסחה ע"י אנשים שבאו מפרו, הנושא שדנו בו עוסק באפשרות של הפלגה מאפריקה/אירופה למרכז אמריקה ועליו הספר "מסעות רע".
בכל אופן הגנטיקה נתנה בשנים האחרונות תשובות חדשות בנושא נדידות עמים, (זהירות ממלכודות!), אך אין היא מספרת לנו מאומה על התפשטות תרבויות ואידאות.
"לא התקבלו ע"י הזרם המרכזי במחקר", נכון, אך לא הופרכו ולא ניתנו תשובות אחרות טובות יותר, (דרך אגב, בפסחה נתגלו שרידי לוחות עץ ועליהן כתב עתיק, לא מזוהה, וזו אחת התמיהות שתרבותם עוררה).
ב. בדיוק.
ד. הסתבר בשנים האחרונות, שמאז ומעולם נסחפים דייגים ממערב אפריקה לחופי ברזיל, כך שהאפשרות להגירה בו זמנית הוא סביר, כשיש עדיפות מספרית ואירגונית לרגליים שנודדים מאסיה לצפון אמריקה, עוד שמעתי על ממצאים גנטיים שמוצאים הסתננות אבורג'ינית לצ'ילי.
ה. ! עדיין אני תובע את עלבונו של תור היירדאל, רומנטיקן? נכון, הרפתקן? בטח, רודף פירסום? אבל שווה, הזוי? אולי, אבל בשום פנים לא פברקן או פנטזיונר, ולמי שלא קרא: "מסע קון-טיקי" "מסעות רע" ו"אקו אקו", מהרו.
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500668
ד. אתה מתכוון לאבורג'ינים מאוסטרליה?
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500670
אכן,
דבר אחד היירדאל הוכיח מעבר לכל ספק, האפשרות להפליג מעבר לאוקיאנוסים, היא טריוויאלית, בספינות פפירוס, רפסודות בלזה, מפרשים פולנזיים, כל מה שצף וניתן להיגוי.
יהיה מי שישמח, אבל גם באנתרופולוגיה יש את הפילוג בין הבדלנים למשתלבים, היירדאל ואחרים הוכיחו לדעתי את יתרון התיאוריות של המשתלהבים (: ותודה לשכ"ג).
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500796
רק עוד משהו קטן על תור היירדאל:
"ב[אי ה]פסחא נתגלו שרידי לוחות עץ ועליהן כתב עתיק, לא מזוהה, וזו אחת התמיהות שתרבותם עוררה)." - לדעת החוקרים היום, ילידי האי ראו שהיירדאל מחפש כתב וכתובות ולכן מכרו לו כתובות שאבותיהם ייצרו כחיקוי לכתב שראו אצל הספנים הפורטוגלים והספרדים שביקרו אותם ואולי אפילו אם להתבטא בעדינות ייצרו אותם עבורו. הכתובות הללו נקראו רונגה-רונגה ולדעת החוקרים היום אין להם מובן שאינו קישוטי. לפולינזים שהיו שייטים ונווטים מופלאים, חקלאים יוצאים מם הכלל, אך תרבותם החומרית היתה היתה תרבות של תקופת האבן ולא היה להם כתב.
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500800
זה משעשע, מזכיר לי זיבולי מוח ששמעתי כשכנופית דייגים בדואים בעלי הומור, מכרו בסיני לאנתרופולוגית אמריקאית, חומר רקע על עצמם ועל אבותיהם, הו התמימות הקדושה.
ממשפטך האחרון יכול להשתמע שבהיות תרבותם בת תקופת האבן הרי שלא יכלו להיות בעלי כתב, ולא כך הוא.
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 501283
לא. התכוונתי שלא היו להם מתכות. לפולינזים היתה תרבות מעוררת התפעלות. תרבותם כללה וריאציה נרחבת מאוד של מבנים חברתיים ותרבויות מסחריות וחקלאיות שנבעו מן המרחקים הגדולים בין מרכזי היישוב שלהם באוקיינוס השקט. אורח החיים שלהם כלל מסעות גילוי ומסחר טרנס-אטלנטיים במעלה הרוח וחזרה למרחקים של אלפי קילומטרים. תרבותם הרוחנית והדתית, הגם שכללה במקרים רבים אכילת אדם היתה מפותחת למדי בהתחשב בכך שלא היתה להם תרבות כתובה.
אגב אכילת אדם (בפרט אוייבים שהובסו בקרב) היתה נפוצה למדי בין התרבויות הפולינזיות השונות ולא סממן של התמוטטות חברתית וחומרית של תרבות איי הפסחא כפי שחשב היירדאל.
זה כנראה ישמע מטומטם, אבל זה מטריד אותי. 500801
הילידים בסמואה עשו (ככל הנראה) תרגילים דומים למרגרט מיד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים