|
||||
|
||||
שירות ביחידות הקדמיות חיוני לקיום מערך הבטחון. השתמטות מגיוס חובה ויתר מפעלות הכלל, מסייע, כידוע, לטיפוח מורשת ישראל סבא. אני מוכנה להניח הימור של שקל על הקביעה כי מתוך י''ח משפחות השפע בישראל אין מצב שאפילו בן אחד משרת כעת בתפקיד המסכן את ישבנו הפרטי. עופר, אריסון, שטראוס, פרישמן, לבייב, תשובה, דנקנר וכאלה. אסופת בארונים שודדים ללא מחויבות חברתית אמיתית. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נו, ומה הבעיה עם זה? (הערכיות) |
|
||||
|
||||
אין שום דבר בלדבר על ערכיות, הבעיה היא שמזהים אותה עם דרך אחת בלבד. |
|
||||
|
||||
כחילונית גמורה בוודאי שאיני מזדהה עם ערכים דתיים המגולמים בחייהם ובאורחותיהם של חוגים אמוניים. במקביל קשה להתעלם מעובדת היותם אנשים ערכיים יותר הן במישור האישי-משפחתי וגם במובן החברתי-לאומי. |
|
||||
|
||||
לך קשה להתעלם מהעובדה הזו, לי קשה לקבל את זה כ''עובדה'' (כמו גם, ואני משתדלת לנסח את זה בזהירות, את הטון הנחרץ והחד משמעי שעובר בכל התגובות שלך). |
|
||||
|
||||
למה קשה לך לקבל כעובדה את העובדות? אם הנחרצות מטעמי היא המרתיעה אזי אשמח למתן מעט את הדברים ולשים בכל סוף משפט סימן שאלה, או ... |
|
||||
|
||||
כי אני לא חושבת שהן עובדות, זה למה (וזה בלי קשר לכך שאת המשוואה ערכיות=בטחון/צבא אני לא מקבלת, אבל לא חשוב (כלומר, כן חשוב, אבל לא מתחשק לי להכנס לדיון ארוך ומפותל בנושא)). |
|
||||
|
||||
זה לא עניין לחשוב עליו אלא להכיר בו. אם קבוצה מסוימת מתאפיינת בסממנים חיוביים מעבר לשכיח באוכלוסייה כולה, או במיעוט נגעים שליליים הנפוצים בחברה, זה מעיד על רמת הערכיות בתוכה. גם מבלי להתייחס לאספקט של השירות בצבא. הציונות הדתית מגלמת בחיי היומיום את הצד היפה באנושיות. ואני לא מדברת דווקא על המתנחלים. די לראות את הקהילות הדתיות בתחום הקו הירוק וההתנהלות האישית והבין-אישית בקרבן. |
|
||||
|
||||
אז עכשיו נותר רק לקבוע מה זה ''סממן חיובי'', מה זה ''נגע שלילי'', ולמדוד כמה מהם יש בכל חברה. תעדכני אותי כשיהיו לך נתונים. |
|
||||
|
||||
מעניין האם צריכת אלכוהול ומכירתו היא תהיה ברשימת הסממנים השליליים... |
|
||||
|
||||
עידכון (על קצה המזלג): סממנים חיוביים - רכישת השכלה ומקצוע. כיבוד אב ואם ומחנכת הכיתה. הליכה בדרך הישר. משפחתיות חמימה. עזרה לזולת. תרומה והתנדבות בקהילה. יושרה אישית. ציות לחוק ולמוסדות המדינה. נגעים שליליים - אלימות, סמים ואלכוהול בקרב בני נוער. אי-כיבוד אב ואם ומחנכת הכיתה. פשיעה. נהיגה בשכרות. עבירות מין. הריונות לא מתוכננים. בגידות וניאופים. התמכרויות (קוקאין, הירואין, הימורים). התרסקות מעמד המשפחה המסורתית. אינדיבידואליזם חזירי במתכונת האגואיסטית. אנרכיה וניהליזם חברתי. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהרשימה השנייה שלך חסרה כל מיני נגעים כמו דרישה להליכה בתלם, חוסר כבוד וקבלה של שונות, דיכוי האשה, שמרנות, אי כיבוד אינדבדואליזם יצירתי ותרבותי הנובע מהכרה בחירות האדם וכיוצא באלו. התמכרויות יש בכל הקהילות (את מוזמנת לנוקטורנו, ליד ירושלים), בגידות וניאוף גם, כנ''ל לגבי התנדבות בקהילה, שמירת חוק והליכה בדרך הישר. כדוגמא לכך ניתן לראות את נערי הגבעות הידועים בהקפדתם על שמירת החוק. דוגמא ומופת להליכה בדרך הישר, ציות לחוק ולמוסדות המדינה, דוגמא מצוינת לאלו המהווים התנגדות מרשימה לאנרכיה של החילונים. בכל מה שקשור למעמד המשפחה המסורתית אין לי הרבה מה לומר. אני לא חושבת שזה עומד בניגוד ל''משפחתיות חמימה'' (ויש שיגידו ''לוחצת ומעיקה''), ובטח לא חושבת שזה איזה ''ערך'' שראוי לקדם בפני עצמו. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר הערתי במעלה הפתיל אני בהחלט ערה לפגמים הקשורים בהכרח באחיזה באמונה דתית וממילא בשמרנות בסיסית. ואין לי מילה אחת לטובת גידול הפרא הזה של המתנחלים המכונה נערי הגבעות. להיפך. כשדיברתי על חמימות משפחתית דמיינתי ברוחי קרובים שלנו מכ"ס. תמיד נמצאים בשבילך אם צריך אבל לעולם לא מעיקים. מין דוסים לייט המקיימים כמה מצוות דרך שגרה והרגל (והשתייכות למעין מועדון חברתי שהוא בית הכנסת המקומי) אבל חיים ביומיום בהוויה חילונית לגמרי. רופאה, מהנדסים, א/נשי מחשב ויתר מקצועות חופשיים. |
|
||||
|
||||
אבל מה זה אותו נוקטורנו? |
|
||||
|
||||
כפר נוער למכורים דתיים. |
|
||||
|
||||
אני מתנצל שהתפרצתי ולא קראתי את ההמשך. לגבי הציות לחוק ולמוסדות המדינה של האמוניים: רק בתנאי שהחוק ומוסדות המדינה הולכים בדרכים שלהם. לגבי המישפחתיות החמימה: אני חושב שיש לגבי הציבור הדתי סגירת שורות ואי הוצאת כביסה מלוכלכ החוצה. לגבי כל הצדדים השליליים: השיכרות היא בעיה חמורה שהיא סימפטום למשהו מקולקל בחברה שלנו; אינני יודע איך הדברים בחברה הדתית- האמונית והחרדית. אני מניח שהתהליכים איטיים יותר אך הם קיימים. המוכנות שלהם לרמות את המדינה הרבה יותר גדולה משל החילוניים. אצל החילוניים יש רמאויות אך ברור לכולם שזה לא בסדר; אצל האמוניים כל נבלה שנעשית למען ההתנחלויות-"ארץ ישראל"- היא בסדר. המטרה מקדשת כל אמצעי כולל רצח. החברה האמונית היא גזענית באופן מובהק. היא מפרידה ללא שום יסורי מצפון בין דם לדם. |
|
||||
|
||||
וגנטיקה עדיפה. על שלנו, המתבוללים |
|
||||
|
||||
מוזר, איך התערבבה בתגובה הזאת פעמיים מחנכת הכיתה באותה צלחת עם אבא ואמא, ואני מעולם לא ידעתי שהיא כל כך חשובה בחיי. לי היו מורות אחרות שהרשימו אותי, וגם אז היחסים שלי איתן לא דמו ליחסים עם ההורים. ואגב, אני לא ראיתי כזה "אינדיבידואליזם חזירי במתכונת האגואיסטית" בחברה החילונית יותר מאשר בחברה הדתית ובמגזר החרדי. סמים, עד כמה שידוע לי, יש בישיבות, אם כי אולי פחות מאשר אצל החילונים. ניהיליזם חברתי וצפצוף ארוך על ספר החוקים, החברה, המדינה וכללי התנהגות בסיסיים ומקובלים - קיימים באופן בולט בחלקים מסויימים של החברה המתנחלית-דתית ובחלקים נרחבים של החברה החרדית. על מה שקורה בהתנחלויות אין צורך להרחיב, הרי ידוע וברור במה מדובר. בחברה החרדית זה מגיע לידי כך שלא פונים למשטרה לשם טיפול בעבירות מין. במקום זה מאיימים על הקורבנות (נשים וילדים) ומשתיקים אותם, ואילו מבצעי העבירות, בייחוד אם הם רבנים חשובים או ראשי ישיבות - עליהם דווקא מגינים, מקיימים סביב מעשיהם קשר של שתיקה ומפארים ומהללים את שמם. איפה יש, בעולם כולו, יותר ניהיליזם מזה? |
|
||||
|
||||
אין שום דבר עובדתי בשיפוט ערכי. שיפוט הוא שיפוט, עובדות הן עובדות. |
|
||||
|
||||
האמוניים הם אנשים יותר ערכיים? במובן החברתי-לאומי? איך בדיוק? במישור האישי-משפחתי? הסבירי קצת, לי זה לא נראה.מה שאני מסכים איתך שהם מתיימרים להיות בעליע רמה מוסרית גבוהה יותר; לדעתי הם מחוץ ליומרות אין שם הרבה מוסר אנושי. |
|
||||
|
||||
אני מדברת על קהילות של דתיים שאינן בהכרח בעלות צביון פוליטי לאומני. מהסוג של הרב מלכיאור וכאלה. |
|
||||
|
||||
התייחסתי למונח ''אמוניים'' בו השתמשת. |
|
||||
|
||||
יש לך מידע על גודל האוכלוסיה שאת מדברת עליה (דתיים שאינם חרדים ושאינם מזדהים במידה רבה עם תנועת ההתנחלות)? לדעתי, אוכלוסיה זו שאת מדברת עליה איננה האוכלוסיה שרבים בימין נוהגים להלל באותן מילים בדיוק בהן את השתמשת. על-פי רוב, דווקא האוכלוסיה האמונית-לאומית זוכה לתשבוחות. |
|
||||
|
||||
אם אינני טועה בערך שליש ממה שמוגדר "כיפות סרוגות" אוחזים בדעות פוליטיות לא בהכרח ימניות. הריכוזים הגדולים שלהם נמצאים בשרון (הרצליה רעננה כ"ס), פ"ת (40% מהעיר), מודיעין, ואיזור קריית אונו, קיראון, סביונים ויהוד. יותר אשכנזים מספרדים נמנים על קבוצה זאת, שכן הדתיים המזרחיים נוטים גם להצביע ש"ס ולאמץ השקפות לאומניות. |
|
||||
|
||||
אני לא באמת יודע, אבל שליש מהכיפות הסרוגות שאינם ימניים למדי נשמע לי מופרך לגמרי. ו-40% מפ"ת הם מה - כיפות סרוגות או לא-ימניים-מאוד? |
|
||||
|
||||
למעשה זה קרוב יותר לחצי מאשר לשליש. 40% מתושבי פ"ת דתיים. מקצתם חרדים והרוב כיפות סרוגות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |