|
||||
|
||||
"מה טעם לחיינו, מה טעם לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו, משמעו - להיות דתי, תשאל: כלום יש בכלל טעם לכך, שתוצג שאלה זו? אשיב:מי, שאינו רואה טעם בחייו ובחיי בני-אדם זולתו, אינו אומלל בלבד, אלה ספק גדול, אם הוא בכלל מוכשר לחיות." מהספר: דמות עולמי (העולם כפי שהוא מצטייר לי) אלברט איינשטיין מגרמנית ד"ר ש.אטינגר הוצאת א.י.שטיבל תל-אביב תרצ"ה 1935 מעודפי הספריה העירונית, 5 ש"ח, אכן ציד מוצלח. |
|
||||
|
||||
ובתרגום חדש יותר: "מה משמעות יש לחיינו, מה משמעות לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו משמעו - להיות דתי. אתה שואל: האם יש בכלל טעם להציג את השאלה הזאת? ואני משיב: מי שרואה את חייו שלו ואת חיי אחיו עלי אדמות כחסרי טעם, לא זו בלבד שהוא אומלל, אלא ספק אם הוא מתאים לחיים." (כמו שאיינשטיין אמר, בעריכת אליס קלפרייס, הד ארצי 1999) |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד לאיינשטיין (ויש כבוד), מה הוא בכלל רצה לומר כאן? ולמה ראית לנכון להביא זאת? |
|
||||
|
||||
אנטילופה כתב את זה כשחזר מאילת, עדיין במסגרת היעפת והמעבר בין עולמות. |
|
||||
|
||||
ואיינשטיין? גם בדיוק חזר מאילת? |
|
||||
|
||||
לא, הוא נסע לאט מדי. |
|
||||
|
||||
מה רצה איינשטיין לומר, זה נושא לדיון אחר, מדוע סיפרתי על כך? חדוות הגילוי, צדדים לא מוכרים לי באישיותו, מציאת אוצר בערימה של זבל והרצון לשתף אחרים במה שחשבתי לידיעה מרעישה, (לא ידעתי שיצאה מהדורה חדשה). |
|
||||
|
||||
אבל האם חדוות הגילוי וכו' לא קשורה לתוכן הדברים? כי אם לא, אני יכול למכור לך את הסיפרה שמונה אפילו יותר בזול. |
|
||||
|
||||
שמונה? פחחח. אני מכירה מישהו1 שמוכר אוויר בשקל אחד. |
|
||||
|
||||
שמונה יותר שווה. |
|
||||
|
||||
שמונה זה אינסוף מאונך. |
|
||||
|
||||
וגם שני אפסים ממש ממש קרובים. |
|
||||
|
||||
שני מעגלי חיים נושקים זה לזה. |
|
||||
|
||||
תוכן הדברים, או בעיקר נושאם חביבים עלי,על איינשטיין ההוגה קראתי בספרון של האוניברסיטה המשודרת, את דבריו שלו לא הזדמן לי לקרוא לפני כן והציטוט שהבאתי, נבחר כי היה הראשון, בספר מבחר אמירות שכתב במשך עשרות שנים, בנושאי דת ואמונה, מוסר, מלחמה ופציפיזם, ייצור, עבודה וכלכלה, ציונות ומדע, מכתב לב. שואו, לפרויד.חליפת מכתבים עם האקדמיה הפרוסית למדעים (1933), ועוד, תענוג לקרוא. את המקום בו מצאתי את הספר לא הזכרתי בכדי לאמוד רווחיות אלה בנסיון שוא (מסתבר), לתאר את ההרגשה של נודד במדבר המגלה מעיין מים זכים. |
|
||||
|
||||
גם אני לא ניסיתי באמת לאמוד רווחיות. ניסיתי להבין את הקשר בין ה''תענוג לקרוא'' לבין תוכן הדברים (שלא מובן לי). חשבתי שהתענוג נובע מהתוכן ולכן יש עניין להתייחס אליו. לא משנה. |
|
||||
|
||||
ניסיתי להבהיר, הספר הוא אוסף של הגיגים, רעיונות וראיונות, נחמד המאמר ל"טיימס", "תורת היחסות מהי?" לשמוע הסבר ישירות מפי הגבורה. ובכן אין תוכן ספציפי אליו אפשר להתייחס, אלא לסך הכל של האדם. בפיסקה שהבאתי אפשר לראות את מהות "דתיותו" ואת דעתו על היחס בין אדם לזולתו. יום אחד אדע להקליד כמו שצריך ואז אסביר את עצמי טוב יותר, זה מאד משנה לי, אני מרגיש כמו מטומטם כשאיני מצליח להסביר את עצמי. |
|
||||
|
||||
יחסית לאנטילופה אתה מקליד לא רע בכלל. |
|
||||
|
||||
יצא לך כבר להתכתב עם אנטילופות? |
|
||||
|
||||
האם ידוע לך מה היו מילותיו האחרונות של אלברט א.? |
|
||||
|
||||
תשובתך אמורה היתה להיות ''לא. איני יודע''. ובכן אינך לבד. איינשטיין הנוטה למות היה לבדו בהשגחת אחות רפואית. הוא מלמל משהו בגרמנית, שהאחות לא הבינה וכך אבדו מילותיו האחרונות. |
|
||||
|
||||
הפרש הזמנים בין תגובה 489792 לתגובה 489795 מן הסתם יכול להתפרש על סמך תורת היחסות הפרטית. |
|
||||
|
||||
אחד מהבנקים פרסם את עצמו כ''הבנק הצועד במהירות האור'' , תמיד נהנתי לעמוד שם בתור... לנצח... |
|
||||
|
||||
ודאי: "אוי איזה דביל אני! זה לא בדיוק mc בריבוע, אלא... אלא..." (קלוז אפ על עיניים נעצמות). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |