אני והמפעל 487644
לפני שנה באו מן המפעל לעבודה שלי וצילמו אותי לפרסומת אינטרנטית שלהם (מבלי לשאול אותי). אמרתי שם "אני מתעב את מפעל הפיס" (מה שנכון. גם מעולם לא קניתי כרטיס הגרלה שלהם). יתכן שהם חתכו את זה בעריכה. בכל אופן, במסגרת אותו מסע פרסום הם הציעו לאנשים 500 שקל כדי שיעשו איזו שטות. אחת מבנות החברה הסמוכה התנשקה בשביל זה עם השומר בכניסה לבניין. זו היתה יכולה להיות תקיפה מינית אלמלא היא היתה כל כך יפה.

אלא שלמחרת היא החזירה להם את הכסף וביקשה שהנשיקה לא תפורסם מאחר והיא בהליכי גירושין.
אני והמפעל 487658
העמדה הזאת של מיפעל הפיס היא צביעות בערך כמו העמדה של תאגיד מונופוליסטי נגד מעורבות הממשלה במשק. את מפעל הפיס היה צריך לחייבלפרסם על כל דוכן ושלט פרסומת: "דע לך:ההימורים יכולים לפגוע בך".
אני והמפעל 487683
זה עוד כלום. לדעתי, על שער בסיס טירונות צנחנים (איפה זה בימינו, זה כבר לא בסאנור, נכון?) צריך לכתוב "דע לך: כמו מפעל הפיס, ההתנדבות לצנחנים עשויה לפגוע בך (אבל כמו מפעל הפיס, זה לטובת המדינה)".
הקאנטרי-בא"ח? ליד שומריה. 487689
קאנטרי-בא"ח? 487702
את רוצה להגיד שיש דבר כזה בא"ח? בסיס אימונים *חילי*?
קאנטרי-בא"ח? 487707
בסיס אימונים חטיבתי
קאנטרי-בא"ח? 487708
גדול הצבא הזה.
כל‏1 חטיבה מחזיקה בסיס אימונים.
נקווה שאחרי המלחמה הבאה לא יספרו לנו על צבא לא מאומן, או על מגבלות תקציב.

__
1 ברור שלא *כל* חטיבה. רק החטיבות המיוחסות.
או לונה בא''ח. 487728
מיוחסות? נדמה לי שכל חטיבות השדה הסדירות, אבל אני לא בטוחה.
אני והמפעל 487783
יחסי למפעל הפיס דווקא נובע ממניעים אחרים. עד הפרסום באייל לא הייתי מודע להתמכרות לפעילויותיו, ולמען האמת זו עדיין נראית לי בעייה פחותה מהשפעותיו הרחבות יותר. כוונתי לשתיים: פיזור הון הנלקח במידה רבה מן השכבות הנזקקות ופיזורו בכלל האוכלוסיה וכן הפרסומות הוולגריות שלו שלדעתי מחנכות את ההמונים לתאווה לבצע קל במקום לעבודה קשה, יצירתיות וחדשנות ובמיוחד להשכלה ככלים וכיעדים להתקדמות.

סה"כ אני חושב שצריך להיות גוף כמו מפעל הפיס, הן בשביל אלו שעצם קיומו של רגע שבועי בו הכל יכול להשתנות בשבילם מצילם מיאוש, או לפחות נותן טעם נוסף לחייהם‏1 והן מכיוון שבלעדי המפעל היתה לדעתי מידתם של ההימורים הבלתי חוקיים רבה הרבה יותר.

מה שמפריע לי הן הפרסומות, המגדילות לדעתי מאוד מאוד את הונו של המפעל, וגם אם חלק גדול מהון זה חוזר לאוכלוסיה - על חשבון מי שהכי נזקקים לכסף, וכמובן הסיבה השנייה, שבניגוד גמור לראשונה אין לי חשק לחזור עליה.

1 ובמקרים נדירים למעשים טובים כבתגובה 33042 .
אני והמפעל 487787
תאווה לבצע קל פסולה גם בעיניי. אבל ''עבודה קשה, יצירתיות וחדשנות ובמיוחד להשכלה ככלים ויעדים להתקדמות'' הם הערכים הפרטיים שלך ולא ברור לי מדוע אנחנו אמורים לחנך להם אנשים. בעיניי, למשל, ''עבודה קשה'' היא ערך בעייתי (''בטלה'' יותר לטעמי).

אני גם חושב שבניגוד לאתוס הזעיר-בורגני, הקשר בין ''הכלים להתקדמות'' שהצגת לבין התקדמות בחברה הנוכחית הוא בעייתי ומוטל בספק.
אני והמפעל 487789
לא אכנס לדיון ערכי אך *פרקטית* - היעדרם של ערכים אלו בתרבויות רבות הוא אחת הסיבות העיקריות לכשלונם של האוחזים בהן לזכות ברווחה וחירות מינימליים. לגבי שאפתניי היתר למיניהם, יתכן שהייתי שולח אותם לטיול ממושך בהודו - אך טובתם של אלו מטרידה אותי פחות באופן כללי ובפתיל זה בכלל לא.
אני והמפעל 487791
לא הבנתי מה הקשר לתרבויות אחרות או לשאפתניי היתר למיניהם. חלק נכבד - אולי הרוב - מאלה שעובדים קשה ורכשו השכלה גבוהה לא התקדמו חברתית וכלכלית (חשוב על מורים לדוגמא), בעוד שהרבה מאלה שהתמחו ב''מעאכריות'' לסוגיה כן מתקדמים חברתית וכלכלית. כך שלא ברור לי מדוע אתה רוצה לשקר להמונים.
אני והמפעל 487794
אכן ישנם מקרים כאלו שאתה מציין, אך אם תבדוק סטטיסטית הן בתוך חברה שלמה והן בין חברות תגלה שההימור החינוכי הטוב ביותר הן עבור חברה והן עבור ילדים‏1 הוא לערכים אותם ציינתי.

1 אם כי עבור ילד ספציפי תיתכן אפשרות לראות אם הוא בכלל זקוק לחיזוק או החלשה של ערכים אלו (או שלא).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים