|
||||
|
||||
לגבי ד. - הטענה הזו מוזרה ביותר. מדוע למשל הנסיגה המהירה של מוסד המשפחה האפרו-אמריקנית החלה רק מספר דורות לאחר סיום העבדות (ביחד עם התרופפות בערכי המשפחה בשאר חלקי החברה האמריקנית)? גם דובר כאן רבות על הגיוון הגנטי האפריקאי הגדול וגם הוזכר שמוצא העבדים התרכז במספר קטן של קבוצות. האם זהו מוצאם של ההמהגרים החדשים? עוד לגבי המהגרים: האם אין זה הכלל שהמהגרים מקרב חברות שמרניות לחברות פתוחות דבקים תחילה בערכים הישנים, ובמיוחד זה בזה? |
|
||||
|
||||
רבים מציינים ובצדק שיש הבדלים מהותיים בין שואת היהודים לבין שואת העבדות השחורה. לצערי, רבים לוקחים זאת לכיוון של דרוג (שלנו גדול יותר משלכם) כאשר הכיוון הנכון הוא להדגיש עד כמה כל שואה היא יחודית לעצמה. התוצאה היא שרבים אצלנו מדחיקים את האספקטים היותר נוראים של העבדות השחורה. בעלי עבדים מכרו (וגם שחררו) עבדים תוך שבירה חוזרת ונשנית של המסגרות המשפחתיות הקיימות. ה"משפחות" השחורות כללו כל מיני קומבינציות של גברים נשים וילדים עבדים או משוחררים, נשים וילדים שהותיר אב שברח, נשים שחזרו והקימו משפחות חדשות פעם אחר פעם וגידלו בני תערובת שנולדו מיחסי אונס או הסכמה עם בעלים לבנים ובני משפחתם. כנסייה שחורה וכמרים שחורים היו וולונטריים ופרטיזניים כך שמושגים כמו נישואין בחיק הכנסיה או שמרנות מסוג דתי כלשהו הם מושגים בלתי רלאבנטיים כאן. ייבוא עבדים לכל ארה"ב נאסר ב-1808, ואיסור זה הרע את מצבם של העבדים בארה"ב עוד יותר. נוצר ביקוש פנימי גדול לעבדים מ"תוצרת בית" ובעלי עבדים דאגו לפס ייצור תקין של ילדי עבדים שניתן למוכרם. אחרי השחרור המצב הזה לא נעלם במטה קסם. הספרות מלאה בתיאורים של עבדים לשעבר שחיו כנוודים וקבצנים-רוכלים-שודדים (Carpet Baggers) ועדרים של ילדים יתומים וילדים שאומצו ע"י קרובי משפחה או סתם זרים. אולי יתכן שמאז השחרור היו נניח 4 דורות של משפחות שחורות "שמרניות" ותיקניות ורק בשתי הדורות האחרונים שוב החלה "הנסיגה המהירה של מוסד המשפחה האפרו-אמריקנית", אך אני מפקפק בכך מאוד. לדעתי למשפט "מהגרים מקרב חברות שמרניות לחברות פתוחות דבקים תחילה בערכים הישנים" אין שום קשר עם שחורי ארה"ב. אני לא יודע אם ניתן לתאר את חברות המוצא של העבדים כשמרניות עם ערכים ישנים. לבטח לא היו אלו הערכים והשמרנות היהודיים-נוצריים שאנו חושבים עליהם. והעבדים לא היו מהגרים אלא עבדים שאיש לא טרח להתחשב במידת דבקותם זה בזה. לדבר במושגים האלו זה כמו לדון בשמירת שבת והדלקת נרות במחנות ההשמדה (וחלק מן השחורים בילו מאות שנים במחנותיהם). לדעתי גם ההערכה "מוצא העבדים התרכז במספר קטן של קבוצות" אינה נכונה. העבדים עברו תהליך קיצוני מאוד של ברירה טבעית (רק החזקים ביותר שרדו את חמסע מעבר לאוקינוס) אבל האיזור ממנו באו העבדים (מערב אפריקה) מצטיין בגיוון גנטי גדול במיוחד ואני מניח ששחורי ארה"ב מגלים גיוון גנטי לא פחות מאזרחי ארה"ב האחרים (וזאת מבלי להזכיר שכמעט כולם נושאים גנים "לבנים" ו/או "צהובים"). |
|
||||
|
||||
הפסקה השניה והשלישית שלי עוסקות בהסברים שנראים לי סבירים הרבה יותר להבדל בכמות המשפחות החד-הוריות בין צאצאי העבדים לבין המהגרים החדשים מאפריקה. ב"מהגרים מקרב חברות שמרניות" כיוונתי לקבוצה השניה - וזה המרכיב החברתי של ההבדל. הבדל גנטי גבול בין שתי קבוצות אלה (שהוא עובדה1) עשוי גם הוא לתרום כאן משהו. --------------------- 1 מאחר ובלתי סביר לחלוטין שהחטיפות וההשרדות בספינות הניבו משהו הקרוב למדגם גנטי מייצג של אוכלוסיות המוצא הכל כך הטרוגניות ובוודאי לא של אלו שבחרו והצליחו להגר לארה"ב לאחרונה. |
|
||||
|
||||
אתה כנראה יותר בקיא ממני בפרופיל הגנטי של צאצאי עבדים לעומת מהגרים חדשים. ההרגשה שלי היא שזו התעמקות יתר וירידה לפרטים שהם בעצם לא מפתיעים. ברור לגמרי שהמגוון הגנטי של המהגרים החדשים גדול יותר (מכיון שהם באים מכל אפריקה , למשל קניה אפרופו אובמה) לעומת העבדים שבאו מאזור יותר מוגבל מערב אפריקה המשוונית (קמרון ניגריה ליבריה, חוף השנהב וכו'). אני לא חושב שיש קורלציה בין גיוון גנטי ל-IQ ממוצע. אגב , עד כמה שאני זוכר, צאצאי המהגרים מצליחים יותר מצאצאי עבדים במבחני IQ אבל הפער הגזעי לא נסגר. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שזה קשור בעובדה שמהגרים (ככלל) נוטים להיות מהחלק היותר "מוצלח" של האוכלוסיה? כלומר, בשביל לקבל החלטה כל כך דרמטית, לעזוב את ארצך את מולדתך וללכת לך למקום אחר, אתה צריך להיות בעל מאפיינים אישיותיים מסוימים - יוזמה, איטלגנציה, יכולת להסתדר עם מצבים חדשים, עוצמה פנימית, יכולת להתמודד עם קשיים ואתגרים וכו'. לעומת זאת, אם מעבירים אותך ממקום למקום ואתה נשאר פסיבי, אין רלוונטיות למאפיינים האישיותיים האלו. אולי אפילו להפך - אם אתה עבד בעל יוזמה ומעוף, רבים יותר הסיכויים שתרצה לברוח או סתם תחשב ל"עבד בעייתי", והסיכוי שלך למות תוך כדי ולא להעביר את הגנים האלו הלאה - גדל. נראה לי שזה הסבר (די) פשטני, אבל לא מופרך. |
|
||||
|
||||
נשמע כמו הסבר הגיוני מאוד. שלא לדבר על זה שבמהלך דורות של עבדות יכולים גם להתקבע גנים של ''ראש קטן'' המגבילים את החשיבה. |
|
||||
|
||||
קהילת המהגרים החדשים מאפריקה היא קהילה קטנה יחסית בארה''ב ונדמה לי שחלק בלתי פרופורציונלי שלהם הם אנשי מקצוע ובעלי השכלה גבוהה, כך שמה שאת שתארת הוא נכון ברמה עוד יותר גבוהה ממה ששערת. לדעתי ההתעסקות הגדולה איתם נובעת מדיוק מן המניעים ההפוכים לאלו שהשכ''ג ואפופידס מעלים. מעניין אם מהגרים לבנים מדר''אפ נחשבים כחלק מן הקהילה. |
|
||||
|
||||
ידידה של חברה של אשתי, היא ילדה טובה קייפטאון, לבנה שהיגרה לארה''ב והתפלחה לאיזו מלגה אוניברסיטאית שמיועדת למהגרים אפריקאים. לכנסים השנתיים שלהם, היא פשוט לא הגיע. התכתובות בדואר קלות יותר. |
|
||||
|
||||
תגובה 174123 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |