|
||||
|
||||
כאדם חילוני, אינני יכול לראות כיצד יכול אדם דתי להתווכח עם אדם אחר בקשר למוסר. שהרי, כל מהות המוסר הדתית היא במוחלטותו הבלתי-מוסברת ("נייחת"), שנובעת ממקורות חיצוניים לאדם, המוכתבים לו ממעל (שפיתחו חלקיקי המים בעננים?) בכל אופן, אין אדם יכול להתווכח עם זולתו על דברים "נייחים" ו-"מוחלטים" מעין אלו. אודה אם מישהו יסביר לי את העניין. |
|
||||
|
||||
כמה שאהבתי את התשובה |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מר דנבאום היקר. אני מתנצל שלא עניתי לך קודם, אך יש לי עיסוקים אחרים חוץ מלשבת כל היום מול המחשב. ובקשר לתשובה שלך. כפי הנראה הבנת את שאלתי כצינית, למרות שאני התכוונתי לשאול ברצינות, ובוודאי שלא התכוונתי לקבל תשובה צינית לחלוטין שגם אינה עונה במאומה על השאלה שלי. ודאי שאדם יכול להתווכח מה שהוכתב משמים. ברור שאינו יכול להתווכח על מה שאינו מוכתב אלא הוא הרגשה אישית. א"כ כיצד יכול מי שאינו מאמין שהמוסר מוכתב מבחוץ, להתווכח עליו? כיצד תוכיח שהרגשה פנימית מסוימת נכונה יותר מאחרת? |
|
||||
|
||||
מה הטעם להתווכח על "מה שהוכתב משמים"? איזה ויכוח יכול להיות על "מה שהוכתב משמים"? למה "ברור שאינו יכול להתווכח על מה שאינו מוכתב אלא הוא הרגשה אישית" (לי זה בכלל לא ברור)? |
|
||||
|
||||
מר ברוח הנכבד, הרגשה אישית יכולה להשתנות. מוסר המוכתב ע"י כח עליון - לא. דוגמה: אני כועס עליך משום שאייתת את שם משפחתי לא נכון ללא שום סיבה נראית לעין, ולכן "מחזיר" לך באותה המטבע. אם תתנצל, אחזור בי מכך, והיחס שלי כלפיך ישתנה. אותו הדבר תקף לגבי כל דבר - טיעונים של אנשים אחרים משנים את דעתי, השקפותיי, ולעיתים נדירות את הרגשתי בנוגע לעניין הנידון. אני משוכנע שזה המצב גם אצלך, אבל כל עוד אתה כבול באזיקי ההשגחה העליונה, המוצא היחיד שלך הוא התפלספות הגותית בניסיון להתאים את הרצוי למצוי. אינני מנסה להוכיח כי הרגשה מסוימת נכונה מאחרת, בניגוד לך (כנראה), אני לא חושב שיש מדד איכותי שניתן להשתמש בו בהקשר זה. דעה זו אינה מונעת ממני להציג דעתי, ולהקשיב לדעותיהם של אחרים, גם אם אני מודע לחוסר היכולת להגיע להבנה בינינו. |
|
||||
|
||||
בעוברי על התגובה ראיתי שאתה מעיר למגיב על שבוש שמך. מהרתי לבדוק איך כתבתי אני את שמך במקום אחר, וראיתי ששבשתי אותו עוד יותר. הסיבה היא שפשוט כך שמך נקלט אצלי, ולא שמתי לב לשיבוש. קבל את התנצלותי. |
|
||||
|
||||
אני מתנצל. כמובן שלא התכוונתי לפגוע. אני לא מנסה להוכיח שהרגשה יותר נכונה מאחרות, כי אני לא חושב שמוסר נקבע ע''י הרגשה. (זו כל הנקודה.) אני יכול גם לשנות את דעתי, ואף מחויב לעשות זאת בעקבות מידע חדש, אך לא בעקבות הרגשה חדשה. כלומר, על פי הגדרתך למוסר יתכן שיגיע אליך מידע חדש שלא ישנה את הרגשתך, ובהתאם דעתך לא תשתנה. אך אני, מכיוון שאני מחויב לאמת (''כבול באזיקי ההשגחה העליונה'' בלשונך) מחויב לשנות את דעתי בהתאם למידע הרלוונטי, ולהשתדל לשנות את הרגשתי - ''אחר המעשים נמשכים הלבבות'' - מסילת ישרים לרמח''ל. בכל אופן עפ''י התגובה שלך אני לומד שהדיון שלכם בעניני מוסר אכן עקר, שהרי, כפי שכתבת בעצמך - אין מדד איכותי שניתן להשתמש בו בהקשר זה. |
|
||||
|
||||
מקבל את ההתנצלות, וחוזר בי. דב - מים מתחת לגשר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |