|
||||
|
||||
אני חושב שהנושא הזה הוא הנושא בו יש בי פער מאד עמוק בין המחשבה והרגש. בתור מאמין גדול בתכנון משפחה נכון כדבר ראוי, ובזכות האדם על גופו (ומכאן בזכותה של האישה על גופה ומי יגור בו), האמנתי, ואני עדיין מאמין (רציונלית) שהפלה בכל שלב זה בסדר. בתור אב לילד שנולד פג (שבוע 28+0) להפיל ילדים אחרי שבוע 27 נראה לי (רגשית) מתועב במיוחד. |
|
||||
|
||||
מישהו יודע מה מידת האמת בסיפורים על כך שאצל האינואיטים (אינואיט? אסקימו? אסקימוסים?) ההתיחסות להריגת תינוק בן יומו (עקב קשיי השרידה באזורים ההם) היא כמו אל הפלה? |
|
||||
|
||||
אני עוד מצטמרר מהאמירה של המפלצת פימשטיין שכינה את רצח ביתו ''הפלה מאוחרת''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
זה בטח בטעם רע, אבל נזכרתי בקטע מ-South Park שבו אמא של קרטמן מבקשת לעשות הפלה בטרימסטר ה-40: http://video.aol.com/video-detail/south-park-abortio... |
|
||||
|
||||
פימשטיין הוא מפלצת מצמררת בלי כל ספק. אבל אם נכונים הסיפורים על האינואיט, אולי זה בא ללמדנו שערכים הנראים לנו כמובנים מאליהם ומבוססים על אמיתות בלתי מעורערות - אינם כל כך מובנים מאליהם והם מעוצבים, בסופו של דבר, ע''י תנאי החיים של חברה מסויימת באיזור עולם מסויים. (ואתה תוכל כנראה לנסח את זה במינוח אבולוציוני) |
|
||||
|
||||
הריגה? לא שמעתי שהאסקימו היו מדללים אוכלוסייה (מה שכן היה נפוץ בחברות חקלאיות, מערביות אבל לא רק). אולי ההתייחסות ל*מוות* של תינוק בן יומו היתה כמו אל הפלה טבעית. |
|
||||
|
||||
לא, לא מוות. תמותת תינוקות לאחר הלידה יש בכל מקום. לגבי האסקימואים או לגבי שבטים מסויימים מתוכם ישנם סיפורים - גם של משלחות אנתרופולוגיות (אין לי לינק ואין לי זמן לחפש, אבל בטח יש ברשת) - על הריגה יזומה. לא דילול אוכלוסיה במסות אלא מקרים של מצב כלכלי קשה וסיבות כיו''ב, שמתקבלים, או התקבלו עד לפני עשרים-שלושים שנה, בהבנה. |
|
||||
|
||||
(זאת לא הוכחה, אלה הסיפורים והם עושים רושם די סביר) |
|
||||
|
||||
' לאור מדיניות רבת השנים של המשטר הקומוניסטי בסין - "ילד/ה אחד/ת" - מומתים/נרצחות מיליוני עובריות ממין נקבה כהפלה, לאחר זיהוי המגדר בבדיקה רפואית לכאורה. כנ"ל בהודו, משיקולי נדוניה עתידית הנהוגה בחברה הכפרית המהווה עדיין את רוב האוכלוסייה. מבלי להתייחס לפן המוסרי יש לציין כי התופעה גורמת לפער עצום ביחס המספרי בין שני המינים. מעריכים כי כמאה מיליון גברים סינים נידונים לחיי רווקות בעל כורחם. מה שמייצר גם לחץ עצום על החברה בכללותה (זנות בהיקפים עצומים ומעשי אונס המוניים). ------------------------------------------------------- הכותב כלל לא שולל את זכות האישה לגופה ולוולדה, כולל הפלה מטעמי נכות העובר/ת, ו/או שיקולי כלכלה. |
|
||||
|
||||
פלח הקליינטורה העיקרי של הזונות הם גברים נשואים. |
|
||||
|
||||
במערב, מסתבר. |
|
||||
|
||||
' כאחד שלא הזדקק מעולם לשירותי זונות (בעיקר בגלל היותי תותח-על וחביב הבנות) אני מוחה בתוקף על הקביעה שגברים נשואים הם המאכלסים העיקריים של יצועי הניפקות. מי שלא ראה פועלי בניין סינים בפעולה באיזור התחנה המרכזית הישנה - לא ראה שפחת מין חרופה על הים. |
|
||||
|
||||
יש פה איזו איילה שטוענת בתוקף שחרדים הם הקהל העיקרי. חבל שאין סיני חרדי נשוי, אז היה לנו טיעון מנצח. |
|
||||
|
||||
' הסינים מצווים בעיקר על תורת מרקס ואנגל בניגוד מוחלט לדת כאופיום להמונים. מה שלא משכנע אותם כפועלים זרים להזדקק לזונות מחבר הלאומים. יש יצרים טבעיים. לא ראוי לשפוט אותם בשעת זיקפתם. זין מלוכסן אינו שונה במהותו משמוק מערבי חיוור. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, ואשמח מאוד אם לא תסביר. |
|
||||
|
||||
' אשמח מאוד לא להסביר, היות והדבר כולל הזניה מסוימת של המקצוע העתיק בעולם. |
|
||||
|
||||
הם שולחים את הזקנים למות בשלג, לא? אני לא יודע אם הסיפור אמיתי, אבל הוא נשמע בהחלט סביר. |
|
||||
|
||||
נראה שבמאה השנים האחרונות, לפחות, לא בדיוק "שולחים את הזקנים למות בשלג", אם כי זוהי האמירה המקובלת. הערך החינוכי המרכזי בחברות האסקימואיות/אינואיטיות הוא שכל אדם צריך להיות מסוגל לדאוג לעצמו ולצרכיו (ציד או השגת מזון בדרכים אחרות, וכו') מגיל כמה שיותר צעיר ועד גיל כמה שיותר מבוגר. כאשר מגיעים לגיל זקנה שבו היכולת לתפקוד עצמאי מידלדלת והולכת, הציפיה החברתית מן הזקן היא שידאג לסיים את חייו מיוזמתו, ורבים מן הזקנים אכן עושים כך (או עשו כך עד לפני כמה עשרות שנים. כיום השלטונות ה"לבנים" וההתערבות של ארגונים מיסיונריים שינו לגמרי את סדרי החיים). זקן שאינו נענה לצו החברתי הזה - עכש"ז, לא שולחים אותו למות בשלג ולא הורגים אותו באופן פעיל, אך כאשר יוצאים לציד או למשימות אחרות, הוא מפגר בקצב ההתקדמות שלו וממילא חייו עומדים בסכנה עקב פגעי מזג האויר. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
ההיגיון של "אני מאמין עליהם" לא נראה לי (בלי להתייחס לדברים שנאמרו כאן מפי יודעי דבר). אולי (סתם לצורך העניין) על פי הקודים של אותה חברה זקן נחשב "פחות אדם" מתינוק? בסך הכל גם בין היהדות לנצרות יש הבדל עקרוני לגבי שאלת ההפלות של עוברים ומתי העובר נחשב אדם - ועדיין לא קביל לומר "היהודים האלה, מאשרים הפלה של עובר בן 3 חודשים, נשמע לי סביר שהם הורגים תינוקות". |
|
||||
|
||||
בספר "הצד האפל של הגבר" נטען שהרג תינוקות ע"י אימותיהם מקובל במידה מסויימת ברוב התרבויות - גם אצלנו, במסגרת "דיכאון לאחר לידה". ההסבר האבולוציוני: לעיתים לא כדאי לאם לבזבז משאבים נוספים על צאצא בעל סיכויים נמוכים (נניח, חסר-אב) ועדיף לה לוותר על ההשקעה ולנסות ללדת צאצאים בעלי סיכויים טובים יותר. |
|
||||
|
||||
הרג ולדות ע"י אחד ההורים מקובל במידה מסויימת אצל הרבה בעלי חיים, וזאת בנוסף למנגנונים שמעוררים הפלה טבעית במצבי מצוקה. נדמה לי שקראתי פעם על איזו אנטילופה שאם היא נתקלת בבעיות תזונה חריפות בזמן ההריון היא סופגת את העובר אל גופה כך שלא כל ההשקעה יורדת לטמיון. מין הסדר נושים1 כזה. ___________ 1- הסדר נשים? הסדר נואשים? |
|
||||
|
||||
ארנבים. קראת את זה (אולי) בגבעת ווטרשיפ. |
|
||||
|
||||
אני מקוה שמה שזכור לי מבוסס על מקור קצת יותר מדעי, אולי פינקר, אחרת אני יוצא די טמבל. דומני שזה הופיע אי שם בתשובה לאחת מהשאלות המעצבנות בנוסח ''איך הפלות וולנטריות מתישבות עם תיאוריית האבולוציה''. את ''גבעת ווטרשיפ'' קראתי לפני כשלושה עשורים, ואני לא זוכר משם כלום חוץ מ''טורלידדו''. |
|
||||
|
||||
כמוני כמוך אבל הדבר היחיד שאני זוכר היה העניין עם ספיגת העוברים. |
|
||||
|
||||
גם בני אדם! |
|
||||
|
||||
קראת במקור, או בתרגום? כי אני זוכר (שני עשורים וקצת) "חרודודו". |
|
||||
|
||||
בעותק העברי שבידי משנת תשל"ו (1976) - אכן חרודודו. |
|
||||
|
||||
כמה אופייני: גם הדבר היחיד שחשבתי שאני זוכר התברר כטעות. |
|
||||
|
||||
לא תמיד יש הסבר אבולוציוני או יתרון אבולוציוני. יש תכונות או התנהגויות נטולי כל יתרון ולפעמים בעלי חיסרון, פשוט החיסרון אינו משמעותי עד כדי גרימת העלמות התכונה. מה שיפה באבולוציה, הוא שאינך צריך להיות הטוב ביותר, עליך להיות טוב מספיק כדי לשרוד, וזה מה שיוצר את המגוון. דרך אגב, הרג הצאצאים קיים גם בתרבויות מפותחות ונאורות (או שלא) כמו למשל רצח על רקע חילול כבוד המשפחה או קשיי הגירה ועוני. לאורך כל התנ''ך ישנם סיפורים על הפקרת הילד (הגר) העברתו באש למולך או חיפוש אחר מיינקת שתטפל בילד בזמן שאמו משתרללת בבתי קפה. לפי זכרונות התנהגותי בנעוריי, די מפתיע אותי שהוריי התאפקו זמן רב כל כך ולא נקטו בגישה דומה. עכשיו כבר מאוחר מדי. בנוגע לדיכאון שלאחר לידה, אני נוטה לראות קשר מסויים לתופעת הזנחת הצאצאים או טריפתם על ידי אימהותיהם בקרב בעלי חיים בתנאי שבי ולפעמים גם סתם בחיק הטבע. אצל בעלי חיים להקתיים התופעה קיימת בנקבות שמנסות להתקבל ללהקה חדשה ומעדיפות לטפל בצאצאיה של נקבת האלפא ולהזניח את שלהן כדי לצבור מעמד. אצלנו זה קיים לרוב בצורה ההפוכה, צאצאים שמתעלמים מהוריהם כדי שלא יעשו פדיחות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |