|
||||
|
||||
מי צריך את הועדות הדרקוניות האלה. אשה פעילה מינית, בין אם רווקה, נשואה, חילונית, דתיה או חרדית, צריכה לדאוג לה מראש לסכום כסף שעליו היא תשמור מכל משמר בדיוק למטרה זו, ושיאפשר לה לפעול באופן עצמאי, הן ברמת ההחלטה והן ברמת הביצוע, מבלי שהמדינה תהיה שותפה למה שהולך אצלה במיטה, בואגינה וברחם. נשים עם בני זוג דתיים וחרדים צריכות, למרבה הצער, לשמור על פרטיות מלאה גם בפני בן הזוג. |
|
||||
|
||||
אחלה. אבל יש פה את שאלת המדרון החלקלק. האם מותר לאישה "להפיל" את ולדה אחרי שהוא נולד? בעת הלידה?, בשבוע 40? |
|
||||
|
||||
באמת אתה רואה כאן בעיה קשה, או שזאת סתם פרובוקציה? (האם מותר "להפיל" בעל מום שאינו יכול לקיים את עצמו אחרי שהוא נולד? בעת הלידה? בשבוע ה 40?) |
|
||||
|
||||
גם תינוק בן שנה לא יכול לקיים את עצמו אחרי שהוא נולד. מה פירוש ההערה בסוגריים? |
|
||||
|
||||
פירושה הוא כמו שנאמר בתגובות הבאות: העובדה היא שכבר היום החוק עושה הבדלה ברורה בין מי שכבר נולד לבין מי שטרם זכה. |
|
||||
|
||||
תינוק אמנם לא יכול לקיים את עצמו, אבל כל אחד יכול לטפל בו - אבא שלו, סבתא שלו, הורים מאמצים, השכן הנחמד מהבית ממול, הרופאה מהפגיה או מנהלת בית היתומים. עוברים לעומת זאת יכולים להתקיים רק בתוך גופה של האם. ככלל, אם אני בהריון ואני נהרגת, העובר מת איתי. הוא חלק מגופי. אם אני מעשנת או שותה - זה משפיע עליו ישירות. אם אני אמות דקה אחרי הלידה, זה לא ישפיע ישירות על קיום התינוק - הוא אדם עצמאי. "הוא איש, גם אם איש קטן במימדיו. ואיש, גם איש קטן, זכאי בכל זכויותיו של איש גדול".2 2הא הא! סוף סוף מצאתי תגובה נאותה לציטוט הזה!3 3השופט מישאל חשין בפסק דין פלונית. |
|
||||
|
||||
ולד אחרי שהוא נולד הוא לא ולד - הוא תינוק. |
|
||||
|
||||
כן, אבל זאת החלטה שרירותית, לא? |
|
||||
|
||||
ממש לא. כוולד הוא נושם ואוכל ומתפתח דרך אמו. כתינוק הוא נושם ויונק בכוחות עצמו. |
|
||||
|
||||
למזלי אני לא מחוקק, נראה לי שלהחליט אם מותר לפגוע באדם ( ולמעשה, מתי ''עובר'' נחשב אדם) על בסיס יכולות הנשימה העצמוניות שלו זה בעיתי. ''הפלה'' בחודש מתקדם לא שונה בהרבה מלידת פג. |
|
||||
|
||||
גם בלידת פג, לי, כהורה נתונה האופציה להגדיר אותו כDNR ולסרב לאמצעי תמיכת נשימה, והוא לא ישרוד לבדו (אלא אם הוא כבר בתחילת חודש תשיעי, ואז יש סיכוי). |
|
||||
|
||||
לא ידעתי את זה! |
|
||||
|
||||
את האמת המצב יותר מורכב ממה שאני מתאר אותו, ואני מניח שלא כל פג נתון כך לחסדי הוריו (בכלל, השאלה מתי להורים מותר למנוע טיפול מהילד ומה הגבול מהווה דיון עמוק בזכות עצמו), אבל מהכרות עם הנושא רופאים בהחלט מציעים את זה כאופציה להורים של פגים אקוטיים. |
|
||||
|
||||
אותי אתה לא צריך לשכנע. אבל בחוזר מדברים על שבוע 27, ואתה שאלת על שבוע 40, או על "חודש מתקדם". יש הבדל גדול ביניהם. |
|
||||
|
||||
השאלה שאני מתייחס אליה היא האם בכלל יש למדינה זכות "להתערב ברחם". אם אין שום זכות, אז גם בשבוע 40 צריך לא לאסור על כך. אם יש למדינה זכות כלשהי, מתוך הטענה שהעובר הוא כבר אדם בשלב כלשהו, מתקדם ככל שיהיה, של ההריון, העקרון נקבע, ונשאר לקבוע איפה עובר הגבול. |
|
||||
|
||||
אתה חושב שכל מי שחושב שיש למדינה זכות התערבות, בהכרח סבור שהעובר אינו אדם? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהשאלה אמורה להיות הפוכה - האם כל מי שסבור ש*אין* למדינה זכות התערבות סבור שהעובר אינו אדם, לא? |
|
||||
|
||||
הממ. נכון, התבלבלתי. השאלה בעינה עומדת. |
|
||||
|
||||
אכן, בעינה עומדת. התשובה האישית-לחלוטין שלי (אני מתגובה 470385): המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי רב-שנים, והסמכויות הדתיות (קרי: רבנים עלי עמדה והשפעה) שהביאו למצב זה פועלות על יסוד קביעות אמוניות המנוגדות לידע הרפואי, הן בסוגיית מאימתי העובר הוא אדם, והן, כפועל יוצא, בנושא מהו רצח וכו'. עפ"י מספר כתבות בעיתונות המודפסת במשך השנים, נראה כי גישות אלה הביאו לכך שבמגזר הדתי-חרדי ישנן קצת (?) יותר לידות של תינוקות בעלי פיגור ומומים גופניים ובכלל זה מומים קשים, מאשר בחברה החילונית. במגזר זה, קיומו של ילד "פגום" פוגע קשות בסיכויי החיתון של הילדים הבריאים ובייחוד בסיכויי החיתון של הבנות. עפ"י שתי כתבות מלפני מספר שנים בעיתונות המודפסת - דבר זה מביא במקרים רבים לכך שהתינוקות הללו נשלחים עם היוולדם למוסדות (חלקם כנראה יקרים מאוד) הקיימים לצורך זה, ואשר כמה מהם נמצאים במספר כנסיות ו/או מנזרים בארץ ומנוהלים ע"י נזירות המקדישות לכך את כל חייהן. מרגע שסולק מנוף חייה של המשפחה, המשפחה מתעלמת מן הילד ומסתירה את עובדת קיומו ("התינוק נולד מת", וכולי). אין שום צורך שהשיטה הזאת תתפשט גם לחברה החילונית, שבחלקה הגדול בארץ אינה מוגדרת כחילונית לגמרי אלא כחילונית-מסורתית, ועלולה להידבק במנהגים אלה כתוצאה מפחדים קמאיים בעניין "עונש משמיים" על "רצח העובר", וכולי. וכל זה עדיין מבלי שאמרנו מילה על האופן התמוה (שערורייתי?) שבו הוצנח החוזר המדובר אל הועדות האמורות לממש אותו הלכה למעשה. אשה, בראותה לנגד עיניה את עתידה, עתיד משפחתה, עתיד ילדיה, עתיד ילדה שעוד לא נולד ואשר סיכוייו בחיים אינם דומים לסיכוי הממוצע, ובייחוד את האפשרות כי כל אלה עלולים לעבור קשיים לא מועטים שכולם תלויים בהחלטתה שלה - ראוי לה לעסוק בשאלות מעשיות ולא בשאלות פילוסופיות-מוסריות, או, ליתר דיוק, בשאלות פילוסופיות-פסאודו-מוסריות. לכן, מבחינתי, הנושאים שמעלה ראובן הם אולי מעניינים כנושאים לדיון איילי, אך עם כל הכבוד - אינם רלוונטיים כלל למציאות. האשה תעשה את מה שטוב ונכון לה, לילדיה ולמשפחתה, ובכך דיינו. |
|
||||
|
||||
''המדינה ממילא אינה עוסקת בשאלות מוסריות אמיתיות אלא פועלת בנושא זה תחת לחץ דתי'' אולי כדאי שתשקול את האפשרות שדתיים (כמו בני אדם) פועלים (גם) מתוך תחושה מוסרית עמוקה, ולא (רק) מפחד מעונש אלוהי. או-אז גם תהרהר לפני שתפיץ סיפורי בדים על המוני מפגרים בני-חרדים הנמסרים לידי נוצרים צדיקים. זה מריח כמו אוטואנטישמיות. |
|
||||
|
||||
טקטיקת "החרדים הם מלאכי שמיים מושלמים בכל המעלות ואם פה ושם יש איזה חרדי שמלכלך, זה אך ורק משום שהוא איננו חרדי אמיתי או משום שהעיתונאים החילונים השקרנים חולמים על משכבם בלילות ובקומם השכם בבוקר איך להכפיש את שמנו" - כבר הופיעה כאן בעשרות תגובות, אם לא במאות, והיא מוכרת היטב. גברים חרדים שנוסעים לקבר הרבי נחמן מאומן ז"ל ובאותה הזדמנות משתטחים על זונות אוקראיניות חיות ושלמות? - אין! אין דבר כזה ומעולם לא היה! סוכן נסיעות חרדי שהעיד בעצמו על התופעה וגם אמר שזו בושה, שחרדים שוכבים עם "גויות מטונפות"? - אין! אין ולא היה! קונספירציה מכוערת! תביעות משפטיות על מקרי פדופיליה במוסדות החינוך החרדים? - אין! זה סתם כמה בוגדים מנוולים שמלשינים על רבנים קדושים וגדולים משכמם ומעלה! הומואים חרדים? - אין דבר כזה! מי סיפר לך את השטות הזאת?! בקרב שאר האוכלוסיה שיעורם נמדד במספר אחוזים, אבל אצלנו זה רק איזה תפוח רקוב אחד ל-10,000, ובכלל, גם התפוח הרקוב הזה הוא סתם אגדה שמפיצים החילונים! ואפילו שאין הוא אלא אגדה - אנחנו תיכף ומיד נפנה אותו אל האדמו"ר הקדוש רבי ניסים ונפלואעס שירפא אותו מחוליו המתועב ואז נמצא לו שידוך, איזו חוזרת בתשובה, והוא יתחתן ויוליד ילדים ולא יהיה גבול לאושרו, לאושרה ולאושרם! מפגרים חרדים ומשפחות שמעדיפות להרחיק אותם? - אין! סיפורי בדים! ****** אם אינך מבין/ה את ההבדל בין הביטוי שאני השתמשתי בו בתגובה 470610, "במקרים רבים", לבין הביטוי הציורי והנפלא שלך, "המוני מפגרים בני-חרדים" - זה על אחריותך בלבד. בשתי הכתבות שמלפני מספר שנים, שעליהן דיברתי, התמונה היתה קשה יותר והיו בה, מה לעשות, יותר ילדים שהגיעו ממשפחות חרדיות. בכתבה היחידה שמצאתי עכשיו ברשת בנושא זה מצטיירת תמונה משופרת, אולי הודות לעמותה שעליה מסופר בה, אך עדיין אין ללמוד את המצב לאשורו ובמלוא היקפו מכתבה אחת על מוסד אחד. ואשר לריח-האוטו - הוא מעניין יותר את האיגואנה הצולעת של הסבתא של השכנים שלי מאשר אותי. אגב, זה דווקא נחמד לעשות את זה באוטו באיזה מקום שקט עם נוף רומנטי, תנסה/י פעם. |
|
||||
|
||||
בוא'נה, אתה קראת לי אורי פז!? פשפש במעשיך, גזען קטן. אתה אוסף אנקדוטות אנטי-חרדיות ומצרף אותן לכתב פלסתר מכוער שלא קשור בכלום לדיון על הפלות. כל מה שהוא הוא עושה הוא ליבוי השנאה שלך ל"שחורים" ה"אחרים" המוזרים האלה, וכמובן חיזוק הטענה שלי שאתה אנטישמי. מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק. איכס. |
|
||||
|
||||
העזת לומר לי "סיפורי בדים", וקיבלת את שלך: לא סיפורי בדים אלא מציאות. מרגיז? - אז מרגיז, מה לעשות, אני לא הממונה על מחלקת "לא להרגיז אנשים עם העובדות". ואתה רשאי בהחלט להמשיך בהעתקת וריאציות על "אנטישמיות" ו"אוטואנטישמיות", אם זה מה שעושה לך את זה. ואשר ל"מה שמדהים הוא שבעיני עצמך אתה ודאי ליברל רחב אופקים ולוחם צדק" - אתה רשאי בהחלט לפנטז עלי אם זה עושה לך טוב, ולא סתם לפנטז אלא גם לקרוא קריאות התפעלות - "מה שמדהים..." - על הפינטוזים שלך-עצמך. זה אמנם מוזר אבל זה לא מפריע לי, הרי איננו מכירים. את החריקה הלוגית שבמשפט המתחיל בקריאת "מה שמדהים" וממשיך בהשערת "בעיני עצמך אתה ודאי..." - שמישהו אחר יסביר לך, לי אין זמן. צ'או. |
|
||||
|
||||
אם לך אין זמן, ומכל הסיפור על "מקרים רבים של חרדים" שמוסרים את ילדיהם הפגועים למסיון נשאר סיפור על נזירות שמטפלות ב-60 נכים ששיעור בני-החרדים שבהם קטן משיעורם באוכלוסיה, הרי שניצחתי בוויכוח. תתאפס על עצמך, ושמור על הלשון. אדיוס. |
|
||||
|
||||
"ניצחתי בוויכוח". אתה בטוח שאתה לא אורי פז? גם הוא, כל פעם שלא היו לו שום נימוקים לטיעונים שלו והוא רק השמיץ ולאנשים כבר נשבר מלדבר איתו, היה אומר שהוא ניצח בויכוח. אתם יכולים להמשיך להתווכח ואני לא מתכוננת להיכנס כאן לפתיל ארוך של מריבות, אבל אם אתה חושב ששישים ילדים בסן וינסנט הם כל הסיפור, אתה טועה מאד. אתם יכולים להתווכח מכאן ועד להודעה חדשה, אבל יש בארץ כמה אלפי ילדים עם נכויות קשות ועם פיגור עמוק ויש הרבה מוסדות בשבילם. ומתוכם יש מוסדות שמנוהלים על ידי נזירות שעושות את העבודה שלהן עם המון אהבה והמון תשומת לב, ולכן למרות הלחצים המופעלים להעביר את הילדים החרדים למוסדות יהודים - עדיין יש במוסדות עם הנזירות הרבה ילדים חרדים. האלמוני לא מגלה את אמריקה וכנראה שאתה מעדיף להתעלם מהמציאות. הוא דיבר על זה שבחברה החרדית הילדים האלה נולדים מתוך התנגדות של הרבנים להפלות, ואז כשהם כבר נולדים, שמים אותם במוסדות ומסתירים את עצם קיומם. ובאמת מספר הילדים החרדים שהמשפחות שלהם מסתירות אותם מהחברה, הייתי אומרת שהוא מביך, ובחברה החילונית זה מספר זניח משום שבחברה החילונית יש פתיחות יותר גדולה וידע יותר גדול, ויש פחות אמונות טפלות ואין פחד מיושן שהנכות או הפיגור הם משהו שיכול להיות מדבק. ההבדל הזה בין צורת ההתייחסות וההסתרה של החרדים לבין היחס המתקדם אצל החילונים הוא לפחות בכמה מוסדות שהכרתי, ואני לא מדברת על סן וינסנט. |
|
||||
|
||||
לגבי הפסקה האחרונה - דווקא היה אפשר לחשוב שבחברה של גמילות חסדים וקהילתיות מלוכדת היו מתפתחים מוסדות עצמאיים "פנימיים" למפגרים ונכים. מדוע זה לא קרה? |
|
||||
|
||||
ההגיון אומר שזה בדיוק מהסיבה שצויינה - להרחיק את הילדים הפגועים מעין הקהילה. |
|
||||
|
||||
נו, אז אי אפשר לקיים מוסד סגור ודיסקרטי בפאתי בני ברק או משהו? בסך הכל הלא טרחו ללדת אותם ולא להפיל, כי הם זרע ישראל. |
|
||||
|
||||
אם הוא בבני ברק - גם ''סגור ודיסקרטי'' - זה עדיין יכול להיוודע ולהזיק ליכולת ההשתדכות של אחים ואחיות. |
|
||||
|
||||
מה את רוצה ממני? מצאת לך מי שיגן על הלוגיקה החרדית... |
|
||||
|
||||
אני חושב שהנושא הזה הוא הנושא בו יש בי פער מאד עמוק בין המחשבה והרגש. בתור מאמין גדול בתכנון משפחה נכון כדבר ראוי, ובזכות האדם על גופו (ומכאן בזכותה של האישה על גופה ומי יגור בו), האמנתי, ואני עדיין מאמין (רציונלית) שהפלה בכל שלב זה בסדר. בתור אב לילד שנולד פג (שבוע 28+0) להפיל ילדים אחרי שבוע 27 נראה לי (רגשית) מתועב במיוחד. |
|
||||
|
||||
מישהו יודע מה מידת האמת בסיפורים על כך שאצל האינואיטים (אינואיט? אסקימו? אסקימוסים?) ההתיחסות להריגת תינוק בן יומו (עקב קשיי השרידה באזורים ההם) היא כמו אל הפלה? |
|
||||
|
||||
אני עוד מצטמרר מהאמירה של המפלצת פימשטיין שכינה את רצח ביתו ''הפלה מאוחרת''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
זה בטח בטעם רע, אבל נזכרתי בקטע מ-South Park שבו אמא של קרטמן מבקשת לעשות הפלה בטרימסטר ה-40: http://video.aol.com/video-detail/south-park-abortio... |
|
||||
|
||||
פימשטיין הוא מפלצת מצמררת בלי כל ספק. אבל אם נכונים הסיפורים על האינואיט, אולי זה בא ללמדנו שערכים הנראים לנו כמובנים מאליהם ומבוססים על אמיתות בלתי מעורערות - אינם כל כך מובנים מאליהם והם מעוצבים, בסופו של דבר, ע''י תנאי החיים של חברה מסויימת באיזור עולם מסויים. (ואתה תוכל כנראה לנסח את זה במינוח אבולוציוני) |
|
||||
|
||||
הריגה? לא שמעתי שהאסקימו היו מדללים אוכלוסייה (מה שכן היה נפוץ בחברות חקלאיות, מערביות אבל לא רק). אולי ההתייחסות ל*מוות* של תינוק בן יומו היתה כמו אל הפלה טבעית. |
|
||||
|
||||
לא, לא מוות. תמותת תינוקות לאחר הלידה יש בכל מקום. לגבי האסקימואים או לגבי שבטים מסויימים מתוכם ישנם סיפורים - גם של משלחות אנתרופולוגיות (אין לי לינק ואין לי זמן לחפש, אבל בטח יש ברשת) - על הריגה יזומה. לא דילול אוכלוסיה במסות אלא מקרים של מצב כלכלי קשה וסיבות כיו''ב, שמתקבלים, או התקבלו עד לפני עשרים-שלושים שנה, בהבנה. |
|
||||
|
||||
(זאת לא הוכחה, אלה הסיפורים והם עושים רושם די סביר) |
|
||||
|
||||
' לאור מדיניות רבת השנים של המשטר הקומוניסטי בסין - "ילד/ה אחד/ת" - מומתים/נרצחות מיליוני עובריות ממין נקבה כהפלה, לאחר זיהוי המגדר בבדיקה רפואית לכאורה. כנ"ל בהודו, משיקולי נדוניה עתידית הנהוגה בחברה הכפרית המהווה עדיין את רוב האוכלוסייה. מבלי להתייחס לפן המוסרי יש לציין כי התופעה גורמת לפער עצום ביחס המספרי בין שני המינים. מעריכים כי כמאה מיליון גברים סינים נידונים לחיי רווקות בעל כורחם. מה שמייצר גם לחץ עצום על החברה בכללותה (זנות בהיקפים עצומים ומעשי אונס המוניים). ------------------------------------------------------- הכותב כלל לא שולל את זכות האישה לגופה ולוולדה, כולל הפלה מטעמי נכות העובר/ת, ו/או שיקולי כלכלה. |
|
||||
|
||||
פלח הקליינטורה העיקרי של הזונות הם גברים נשואים. |
|
||||
|
||||
במערב, מסתבר. |
|
||||
|
||||
' כאחד שלא הזדקק מעולם לשירותי זונות (בעיקר בגלל היותי תותח-על וחביב הבנות) אני מוחה בתוקף על הקביעה שגברים נשואים הם המאכלסים העיקריים של יצועי הניפקות. מי שלא ראה פועלי בניין סינים בפעולה באיזור התחנה המרכזית הישנה - לא ראה שפחת מין חרופה על הים. |
|
||||
|
||||
יש פה איזו איילה שטוענת בתוקף שחרדים הם הקהל העיקרי. חבל שאין סיני חרדי נשוי, אז היה לנו טיעון מנצח. |
|
||||
|
||||
' הסינים מצווים בעיקר על תורת מרקס ואנגל בניגוד מוחלט לדת כאופיום להמונים. מה שלא משכנע אותם כפועלים זרים להזדקק לזונות מחבר הלאומים. יש יצרים טבעיים. לא ראוי לשפוט אותם בשעת זיקפתם. זין מלוכסן אינו שונה במהותו משמוק מערבי חיוור. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, ואשמח מאוד אם לא תסביר. |
|
||||
|
||||
' אשמח מאוד לא להסביר, היות והדבר כולל הזניה מסוימת של המקצוע העתיק בעולם. |
|
||||
|
||||
הם שולחים את הזקנים למות בשלג, לא? אני לא יודע אם הסיפור אמיתי, אבל הוא נשמע בהחלט סביר. |
|
||||
|
||||
נראה שבמאה השנים האחרונות, לפחות, לא בדיוק "שולחים את הזקנים למות בשלג", אם כי זוהי האמירה המקובלת. הערך החינוכי המרכזי בחברות האסקימואיות/אינואיטיות הוא שכל אדם צריך להיות מסוגל לדאוג לעצמו ולצרכיו (ציד או השגת מזון בדרכים אחרות, וכו') מגיל כמה שיותר צעיר ועד גיל כמה שיותר מבוגר. כאשר מגיעים לגיל זקנה שבו היכולת לתפקוד עצמאי מידלדלת והולכת, הציפיה החברתית מן הזקן היא שידאג לסיים את חייו מיוזמתו, ורבים מן הזקנים אכן עושים כך (או עשו כך עד לפני כמה עשרות שנים. כיום השלטונות ה"לבנים" וההתערבות של ארגונים מיסיונריים שינו לגמרי את סדרי החיים). זקן שאינו נענה לצו החברתי הזה - עכש"ז, לא שולחים אותו למות בשלג ולא הורגים אותו באופן פעיל, אך כאשר יוצאים לציד או למשימות אחרות, הוא מפגר בקצב ההתקדמות שלו וממילא חייו עומדים בסכנה עקב פגעי מזג האויר. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
ההיגיון של "אני מאמין עליהם" לא נראה לי (בלי להתייחס לדברים שנאמרו כאן מפי יודעי דבר). אולי (סתם לצורך העניין) על פי הקודים של אותה חברה זקן נחשב "פחות אדם" מתינוק? בסך הכל גם בין היהדות לנצרות יש הבדל עקרוני לגבי שאלת ההפלות של עוברים ומתי העובר נחשב אדם - ועדיין לא קביל לומר "היהודים האלה, מאשרים הפלה של עובר בן 3 חודשים, נשמע לי סביר שהם הורגים תינוקות". |
|
||||
|
||||
בספר "הצד האפל של הגבר" נטען שהרג תינוקות ע"י אימותיהם מקובל במידה מסויימת ברוב התרבויות - גם אצלנו, במסגרת "דיכאון לאחר לידה". ההסבר האבולוציוני: לעיתים לא כדאי לאם לבזבז משאבים נוספים על צאצא בעל סיכויים נמוכים (נניח, חסר-אב) ועדיף לה לוותר על ההשקעה ולנסות ללדת צאצאים בעלי סיכויים טובים יותר. |
|
||||
|
||||
הרג ולדות ע"י אחד ההורים מקובל במידה מסויימת אצל הרבה בעלי חיים, וזאת בנוסף למנגנונים שמעוררים הפלה טבעית במצבי מצוקה. נדמה לי שקראתי פעם על איזו אנטילופה שאם היא נתקלת בבעיות תזונה חריפות בזמן ההריון היא סופגת את העובר אל גופה כך שלא כל ההשקעה יורדת לטמיון. מין הסדר נושים1 כזה. ___________ 1- הסדר נשים? הסדר נואשים? |
|
||||
|
||||
ארנבים. קראת את זה (אולי) בגבעת ווטרשיפ. |
|
||||
|
||||
אני מקוה שמה שזכור לי מבוסס על מקור קצת יותר מדעי, אולי פינקר, אחרת אני יוצא די טמבל. דומני שזה הופיע אי שם בתשובה לאחת מהשאלות המעצבנות בנוסח ''איך הפלות וולנטריות מתישבות עם תיאוריית האבולוציה''. את ''גבעת ווטרשיפ'' קראתי לפני כשלושה עשורים, ואני לא זוכר משם כלום חוץ מ''טורלידדו''. |
|
||||
|
||||
כמוני כמוך אבל הדבר היחיד שאני זוכר היה העניין עם ספיגת העוברים. |
|
||||
|
||||
גם בני אדם! |
|
||||
|
||||
קראת במקור, או בתרגום? כי אני זוכר (שני עשורים וקצת) "חרודודו". |
|
||||
|
||||
בעותק העברי שבידי משנת תשל"ו (1976) - אכן חרודודו. |
|
||||
|
||||
כמה אופייני: גם הדבר היחיד שחשבתי שאני זוכר התברר כטעות. |
|
||||
|
||||
לא תמיד יש הסבר אבולוציוני או יתרון אבולוציוני. יש תכונות או התנהגויות נטולי כל יתרון ולפעמים בעלי חיסרון, פשוט החיסרון אינו משמעותי עד כדי גרימת העלמות התכונה. מה שיפה באבולוציה, הוא שאינך צריך להיות הטוב ביותר, עליך להיות טוב מספיק כדי לשרוד, וזה מה שיוצר את המגוון. דרך אגב, הרג הצאצאים קיים גם בתרבויות מפותחות ונאורות (או שלא) כמו למשל רצח על רקע חילול כבוד המשפחה או קשיי הגירה ועוני. לאורך כל התנ''ך ישנם סיפורים על הפקרת הילד (הגר) העברתו באש למולך או חיפוש אחר מיינקת שתטפל בילד בזמן שאמו משתרללת בבתי קפה. לפי זכרונות התנהגותי בנעוריי, די מפתיע אותי שהוריי התאפקו זמן רב כל כך ולא נקטו בגישה דומה. עכשיו כבר מאוחר מדי. בנוגע לדיכאון שלאחר לידה, אני נוטה לראות קשר מסויים לתופעת הזנחת הצאצאים או טריפתם על ידי אימהותיהם בקרב בעלי חיים בתנאי שבי ולפעמים גם סתם בחיק הטבע. אצל בעלי חיים להקתיים התופעה קיימת בנקבות שמנסות להתקבל ללהקה חדשה ומעדיפות לטפל בצאצאיה של נקבת האלפא ולהזניח את שלהן כדי לצבור מעמד. אצלנו זה קיים לרוב בצורה ההפוכה, צאצאים שמתעלמים מהוריהם כדי שלא יעשו פדיחות. |
|
||||
|
||||
בעיקר צריך להתיר הפלות. |
|
||||
|
||||
בתשובה לאייל שהציע לכל אשה לדאוג לסכום כסף: אתה יודע שבשלב מתקדם של ההריון, ההפלה חייבת להתבצע בבי"ח ציבורי, כי היא מסוכנת (כמו לידה בסיכון). כמובן שניתן להשתמש בכסף כדי לשחד את חברי הוועדה. הדבר הנורא ביותר ששמעתי הוא על רופא מוסרני-מדי, שביצע "הפלה" בשלב מתקדם מבלי לוודא קודם לכן את מות העובר ע"י הזרקת רעל. התוצאה היתה שבמקום תינוק בעל-מום התקבל פג בעל-מום, ופגעי הפגות התווספו על המום שהיה מראש. לדעתי לרופא כזה צריך לתת עונש, לעשות באופן אישי בייביסיטר לילד פעמיים בשבוע, לכל חייו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |