|
||||
|
||||
אני לא יודע בדיוק איך מפנים כאן לתגובות, אבל אם תקרא שוב את תגובתך הראשונה בפתיל תראה שכתבת "התמריץ" ולא "תמריץ", וזה מה שהוליד את הדיון שלך עם האלמוני שאינו אני, שראה תמריץ יותר חזק לדעתו. האם אני יכול להבין מדבריך כעת שהתכוונת אז לתמריץ ככל התמריצים? כמו כן אם ההבדל בין "תמריץ" ל"מניע" הוא כמותי ולא מהותי אני נאלץ להודות בענווה שאני לא רואה שום בעיה במה שכתבתי שבקשר אליו העלית את הנושא הזה ("לדעתי הדיון במניעים האבולוציוניים/פרקטיים1 לקבורה מעניין הרבה פחות מהדיון במניעים הפסיכולוגיים לקבורה"). אני חושב שניתן לקבוע די בבטחון שפילים לא מסוגלים לחשיבה המופשטת הנדרשת לקיום טקסים. באשר לקופי אדם, זה כבר סיפור אחר: ידוע לי שהם ניחנים ברמה כלשהי של חשיבה מופשטת, אולם לא ידוע לי על קופי אדם שפיתחו טקסים ו(לדעתי) קוף אדם לא יכול להבין את שירת ביאליק, גם אם למד עברית[*]. 2 הפן השני :) כלומר הטקסי-פסיכולוגי-אונטולוגי. (דרך אגב המשפט "נדמה לי שדעתך סותרת את הקונצנזוס בקרב המומחים" הוא מוצלח מבחינה רטורית). [*] שאלה: מה הקשר לביאליק?? תשובה: לשירת ביאליק ולטקס הקבורה משותף הרובד הסמוי של סמלים וכיו"ב שאינו קיים במשפטים שקופי אדם סימנו בשפת הסימנים (כמדומני). |
|
||||
|
||||
"אני חושב שניתן לקבוע די בבטחון שפילים לא מסוגלים לחשיבה המופשטת הנדרשת לקיום טקסים." - אני לא חושב שנדרשת יותר מדי חשיבה מופשטת בשביל טקסים, במיוחד אם אתה מסכים שהם חושבים מספיק בכדי להבין שהוא מת, וכן יש להם את המניע הרגשי המתאים. מה זה כבר טקס? משהו שאתה עושה בגלל שכולם עושים, ושאת שיפור מצב הרוח שחל בך עם הזמן החולף אתה מייחס גם לו (לטקס), שהרי הוא אורך זמן מה. |
|
||||
|
||||
לצערי אני נאלץ לענות בקצרה: אתה ממעיט בערכם של טקסים. קיום של חברה הכוללת טקסים, והענקת משמעויות מורכבות לאלמנטים בטקסים אלו, דורש רמת מורכבות שכלית רבה של הפרטים בחברה. |
|
||||
|
||||
מורכבותם של הטקסים בחברות האנושיות השונות לא אומרים שטקסים פשוטים אינם טקסים, וכאלו, אני סבור, אינם מעבר ליכולותיהם השכליים של פילים ושאר ירקות. |
|
||||
|
||||
האם תהיה מוכן לספק דוגמא לטקס, אמיתי או היפותטי, פשוט מספיק? זכור שטקס חייב לציין אירוע מסוים, ועליו להיות בעל משמעות סמלית. לדעתי יכולת שפה ברמה שאינה קיימת אצל בע"ח נדרשת לשם הבנת משמעות סמלית. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הבקשה. לרקד בכנפיים פרושות מול הנקבה זה טקס או לא טקס? |
|
||||
|
||||
לזה לא ציפיתי. התכוונתי לטקס במובן ceremony, למרות שבעברית טקס יכול להיות גם טקס חיזור של ציפורים. ריקוד חיזור אינו מציין שום מאורע, ופריסת הנוצות כך או כך אינה מסמלת שום רעיון, לכן הוא לא עונה לקריטריונים שנתתי. |
|
||||
|
||||
ריקוד חיזור מציין את עונת הייחום. |
|
||||
|
||||
ריקוד חיזור קשור יותר באינסטינקטים, נכון? זו לא פעולה מוסכמת תרבותית שקשורה למורשת הטווסים. |
|
||||
|
||||
ריקוד חיזור הוא טקס חניכה קלאסי, שאחריו מתקבל הרקדן לקבוצת הטווסים הבוגרים ורשאי לעלות לתורטווס המקומי. |
|
||||
|
||||
בגדול כן, אבל אני מניח שיש גוונים מקומיים שהם אולי נלמדים. מישהו יכול להביא לינק לעניין עם האמונות הטפלות אצל היונים? |
|
||||
|
||||
בונוס: סרטון קצר (עם יונים אבל בלי אמונות תפלות) |
|
||||
|
||||
עם טכניקות כאלה אולי לא הייתי נשאר כל כך הרבה זמן בכיתה ג'. |
|
||||
|
||||
וגם היית לומד לעוף! |
|
||||
|
||||
תגובה 350897 |
|
||||
|
||||
טקסים שאין להם מטרה אינני מבין, ואלא אם מתחשק לי להפגש עם העורכים אותם מסיבות כלשהן, אינני משתתף בהם. טקסים שיש להם משמעות, גם אם אינני מסכים שהם משיגים אותה, אני מבין - ריקודי גשם, הלוויות וכו'. כשכתבתי על טקס החיזור, לא חשבתי על המילים "טקס החיזור", אלא ממש על הפעולה כעל טקס, בעל מטרה (שאותה הוא אכן משיג). מדוע אין זה טקס? |
|
||||
|
||||
אני חושד שלי ולך יש שתי הגדרות שונות לטקס. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |