|
||||
|
||||
האלגוריתם השקול בהכרח לא יכול לתת פתרון עבור *כל* קלט (בעיית העצירה). הטעות של פנרוז, לדעתי, היא בהנחה שמוח אנושי כן יכול לתת פתרון עבור כל קלט, או ליתר דיוק, הטעות היא בהנחה שמתמטיקאי אנושי כן יכול להחליט אם הוא-עצמו יעצור עבור קלט מסוים. כלומר: נכון, A לא יוכל להגיד אם יצליח למצוא פתרון עבור קלט המהווה תיאור של עצמו. אבל מצד שני, נדמה לי שגם פנרוז בכבודו ובעצמו לא יוכל להגיד אם יצליח למצוא פתרון עבור קלט המהווה תיאור של פנרוז. עוד נקודה חלשה בטיעון היא ההשוואה בין מוח אנושי לבין אלגוריתם שקול (sound), ללא באגים, ונטול כל השפעות אקראיות. |
|
||||
|
||||
פנרוז (אליבא דספיר) טוען שאין קלט המהווה תיאור של פנרוז. אז לא נראה לי שמותר לך להניח תיאור כזה בהפרכה. מצד שני, פנרוז ייכשל במשימה פשוטה בהרבה: במציאת הפתרון עבור קלט באורך שלוש אינציקלופדיות. |
|
||||
|
||||
"אין קלט המהווה תיאור של פנרוז" זה קצת להניח את המבוקש, לא? זה כאילו פנרוז אומר: "נוכיח שאדם הוא לא מערכת פורמלית. הנחות ראשוניות: (א) יש תיאור של מערכת פורמלית, (ב) אין תיאור של אדם". |
|
||||
|
||||
מה אני אשם? לעניות דעתי, הכנסת הגרביטציה הקוונטית לעסק נועדה ביוק בשביל זה: אף אחד לא יודע לתאר גרביטציה קוונטית, ולכן אף אחד לא יוכל לתת תיאור של פנרוז. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהבנת. בשום מקום אין הנחה "שמוח אנושי כן יכול לתת פתרון עבור כל קלט". האם ניתן לפתור כל בעיה מתמטית? מה שהמוח האנושי יכול לעשות, במקרה בו הוא יודע שאלגוריתם A מסויים הוא שקול, זה להסיק שאלגוריתם מ_ס_ו_י_ם שניתן לבנות מ-A איננו עוצר על עצמו. זו בדיוק תוצאת המשפט המתמטי של פנרוז. מכיוון שאלגוריתם A איננו יכול להגיע להסקה זו (כי זו סתירה!) A איננו יכול להיות מודל של הסקה אנושית. מכיוון ששיקול זה תקף לכל A שנבחר, שום אלגוריתם איננו יכול להיות מודל של הסקה אנושית. "עוד נקודה חלשה בטיעון היא ההשוואה בין מוח אנושי לבין אלגוריתם שקול (sound), ללא באגים, ונטול כל השפעות אקראיות." - החולשה היא רק שלי. פנרוז דן בהסתייגויות אלו בהרחבה בספרו ומראה שהן אינן פוגמות בטיעון. |
|
||||
|
||||
"מה שהמוח האנושי יכול לעשות, במקרה בו הוא יודע שאלגוריתם A מסויים הוא שקול" – והאם אנו בטוחים שהמוח האנושי ידע שאלגוריתם A הוא שקול? הטענה הבסיסית שלי היא שמדובר באלגוריתמים כה מסובכים שגם פנרוז בכבודו ובעצמו יוכל להסיק מעט מאוד לגביהם. (להבהרה, קראתי את פנרוז. הוא רחוק מלשכנע.) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |