|
||||
|
||||
זה אולי מקרה מושלם של Malum prohibitum, פשע ללא קורבנות או מעשה שנחשב לפשע רק משום שהוא מנוגד לחוק (ולא משום שיש בו "רשע בפני עצמו" - malum in se). כמובן שיש פה מדרון חלקלק בו כל אחד יכול להחליט עבור עצמו מתי לציית או לא לציית לחוק (האם רק כשאין שום מכוניות באופק? האם רק כשיש מכונית אבל היא רחוקה מאוד? האם רק כשאני מעריך שאוכל לחצות את הצומת לפני שהמכונית תגיע אליי? וכן הלאה). באופן אישי, אם אני לא רואה שוטר באזור ואני מעריך שאוכל לחצות את הכביש בצורה בטוחה, אני חוצה. בכל מקרה אחר, אני דוגל בפתגם "עדיף לאבד רגע מהחיים מאשר את החיים ברגע". |
|
||||
|
||||
וכאן יש שאלה מעניינת: נכון שלעבור באדום כשניתן לראות שאין אף מכונית הוא פשע רק משום שהוא מנוגד לחוק. אבל זה נכון לא רק ברמזור להולכי רגל. מעניין לעשות כאן עוד מיני-סקר: כמה מהאיילים יעברו באדום כשהם נוהגים, אם הם התבוננו סביב היטב ווידאו שאין אף מכונית, הולך רגל, שוטר או מצלמה? אם לגבי מישהו התשובה היא שונה כאשר הוא נוהג לעומת כאשר הוא הולך רגל - מדוע? |
|
||||
|
||||
יש כאן היבט נוסף: חומרת העונש (שהוא נגזרת של מידת הסיכון). בעוד שחציית מעבר חצייה באדום עלולה לגרור קנס כספי כלשהו (אינני יודע בדיוק כמה, אבל בוודאי לא סכום גדול במיוחד), הרי שחציית צומת באדום (כלומר, במכונית) גוררת עימה קנסות כבדים, נקודות, ועלולה להוביל אפילו לשלילת רישיון. הסיבה לכך היא כמובן האפשרות לגרום נזק לאחר. הולך רגל החוצה באדום מסכן את חייו (בפוטנציה), בעוד נהג החוצה באדום מסכן את חייו ואת חייהם של נהגים והולכי רגל אחרים (בפוטנציה). |
|
||||
|
||||
כן, אבל נניח שהגעת לרמזור, עצרת, התבוננת ימינה ושמאלה שלוש פעמים, יש שדה ראיה ל-500 מטר בכל כיוון ואין נפש חיה. מה אז? |
|
||||
|
||||
יש צומת דומה ליד ביתי, שבשעות מסויימות הרמזור בו אף הופך לעצור (צהוב מהבהב). אינני רואה כל פסול (להבדיל מהודאה בעבירות ברשת, כשבקלות ניתן להגיע אלי דרכן) בחציתו באדום לאחר עצירה מלאה ומבט בוחן בלילה. יש כאן גם אבן בוחן הדורשת מהנהג הסתכלות אמיתית, שכן במידה ושוטר נמצא בסביבה והוא לא שם לב אליו, השלילה תהייה מוצדקת במידה מסויימת, שהרי אם הוא פיספס את השוטר הוא היה יכול גם לפספס רוכב אופניים בלבוש כהה. לכן ניתן לומר שהחוק במצבו הנוכחי הוא טוב לא משום שמכבדים אותו, אלא משום הזהות בין דרישת הזהירות לנדרש כדי להימנע מרשויות האכיפה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מצלמה, בדומה לשוטר, אינה אובייקט ערטילאי שמופיע לראשונה בדואר ולאחר מכן בדיון בבית המשפט. היא שוכנת לה על עמוד צבוע בצבע בולט ובדיוק כמו השוטר מצהירה בעצם נוכחותה "במקרה כאן החוק כן נאכף; אם לא הצלחת להבחין בי, נהג כחוק, שכן אינך מסוגל לחצות בבטחה צומת אדום". |
|
||||
|
||||
צ"ל 'מצלמה, *בניגוד* לשוטר, אינה אובייקט ארטילאי...' שוטרי התנועה בארצנו אוהבים להיות אובייקטים ארטילאיים, ומתחבאים מאחורי גדרות, עצים, שיחים ופניות בדרך, כדי ש*לא* תשים לב אליהם. |
|
||||
|
||||
איש לא יוכל להרשיע אותך בעבירה בעקבות הודאה באייל, מה גם שקשה לי לדמיין שוטרי תנועה יורדים מהניידת ומתחילים לעקוב אחרי ה-IP של האייל האלמוני שכתב את תגובה 459562, מוציאים צווי בית משפט ל-ISP שיספק את הקישור בין IP למשתמש וכו' - וכל זאת רק בגלל הודאה במעבר ברמזור לאחר עצירה מלאה ומבט בוחן. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שכך קרתה התאונה שבה נפצע אריק איינשטיין בזמנו. |
|
||||
|
||||
המכונית שבה נסע עברה באור צהוב (או אדום?) בכביש ריק בלילה. |
|
||||
|
||||
היתה התנגשות (ברכב שהם לא הבחינו בו). אחת הנוסעות נהרגה ואיינשטיין נפצע קשה. |
|
||||
|
||||
בטח ירד גשם ולא ראו ממטר. |
|
||||
|
||||
איזה מין שאלות אלה? מדובר על תאונה שאירעה בשנות השמונים (כלומר אם אתה חושש שפספסת משהו בחדשות, אז לא). |
|
||||
|
||||
כנראה פספסתי חדשות ישנות:) |
|
||||
|
||||
מה שעדיין אקטואלי: הפועל שוב הפסידה. |
|
||||
|
||||
ומה הקשר? בחיי שלפעמים יש כאן תגובות מוזרות |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
סע לאט [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
הפניה יפה, אבל האלבום יצא כ 8 שנים לפני התאונה האמורה. |
|
||||
|
||||
פשוט מאוד - אני לא אעשה דבר כזה, בעיקר בגלל יותר מדי כתבות בעיתונים על ז''לים שזו הייתה סיבת המוות אצלם |
|
||||
|
||||
האם לא ראוי לרחם על הנהג, שכתוצאה מההימור של הולך הרגל ייאלץ לסטות ולהפגע בעצמו/ להתמודד עם העובדה שפגע בחיי אדם? |
|
||||
|
||||
האבסורד הוא גדול עוד יותר. ישנם מקומות שהם כאוס תחבורתי מובהק1 שבו נדרסים בגלוי, לאור היום, ותחת עיניה (ובעידודה?) של משטרת התנועה חוקים ותקנות תעבורה על ימין ועל שמאל. החוק היחיד שנשמר בקנאות (גם כאשר משטרת התנועה אינה נוכחת) הוא אי כניסה לצומת באור אדום. גם כאשר אי הסבירות של האור האדום צועקת לשמים. ___ 1 צומת המוביל לדוגמא. מוגש בחסות מע"צ. |
|
||||
|
||||
החברה הלאומית לדרכים, כן? |
|
||||
|
||||
דיון 301, כן. |
|
||||
|
||||
ההבדל הוא בזה שמכוניות יכולות להגיע רק משני כיוונים מוגדרים והולך הרגל יכול לראות/לשמוע אותן בהכרח לפני שהוא מחליט מתי לחצות. בני אדם (או חיות!) יכולים להגיח שניה האחרונה מתוך בתים/מאחורי עמודים/מצדדים שהנהג איננו רואה מראש ולחצות מתוך הנחה שהשטח פנוי למענם. |
|
||||
|
||||
וגם בכך שצריך רשיון כדי לנהוג אבל לא כדי להיות הולך רגל. |
|
||||
|
||||
וגם בכך שנהג יכול להרוג הולך רגל אבל לא להיפך. |
|
||||
|
||||
למה לא? |
|
||||
|
||||
ידעתי שתעלה השאלה. אנא נסח את תגובתי הקודמת באופן שיכלול את התשובה. |
|
||||
|
||||
אני סיימתי את בית הספר לפני די הרבה שנים, וגם בשנים הרחוקות ההן בהן שהיתי בין כתלי אותו מוסד, לא נהגתי להכין שעורי בית, כך שכנראה גם הפעם לא אמלא את המטלה. __ מה גם שלו ידעתי את התשובה, לא הייתי שואל. |
|
||||
|
||||
בעניין זה, מעניין מה אומר החוק: האם ניתן לשלול את רשיון הנהיגה של אדם אשר לא ציית לרמזור המיועד להולכי רגל? |
|
||||
|
||||
וגם: האם ניתן לשלול רשיון עבודה לרמזור אשר לא ציית לנהג או להולך רגל? |
|
||||
|
||||
לצורך השאלה ההיפותטית שלנו שדה הראיה פנוי לחלוטין והולך רגל לא יכול להגיח במפתיע. לא חסרים במציאות רמזורים שלגביהם זה נכון. |
|
||||
|
||||
גם אם שדה הראיה פנוי לחלוטין אין זה אומר שהנהג מסתכל לכל הכיוונים בו זמנית. |
|
||||
|
||||
אם תניח את ההנחה הזו לא תוכל לנהוג בכביש כלל. תמיד יכול להופיע מישהו אקראי מכיוון שאינך רואה במהירות עצומה ולהתנגש בך לפני שתבחין בו. בכל אופן, הבה נניח שמדובר באחד הרמזורים שמתחילים להבהב בצהוב בשעה 1:00 בלילה. אתה מגיע בשעה 12:59. יותר מזה, בכיוון שבו אתה נוסע אתה רואה שיש אדום להולכי רגל. האם בעוד דקה תוכל להבחין במשהו שכרגע אינך יכול להבחין בו? |
|
||||
|
||||
אף אחד לא יספיק לחצות 500 מטר בזמן שלוקח לך להביט ימינה ולחצות את הצומת. (ולמתחכמים, גם לכם כבר עניתי). |
|
||||
|
||||
הא? |
|
||||
|
||||
שאני מרשה לעצמי (בתנאים מסויים) כהולכת רגל. זה אומר שאני לעולם לא אעבור רמזור באור אדום במודע (כבר קרתה פעם שהדרך היתה פנויה, ואני הסתכלתי בטעות על הרמזור הלא נכון ורק בדיעבד קלטתי שבעצם הרמזור שלי היה אדום). זה גם אומר שאני עוצרת בעצור, *תמיד*, גם אם השעה 2 בלילה, האזור נטוש לחלוטין, ואפילו אם זה "עצור" ביציאה מחניון קטן אל כביש מסכן ליד ש.ג. של בסיס צבאי ואין שום אדם או מכונית שיכולים לצוץ פתאום, שלא לדבר על שוטר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |