|
||||
|
||||
אני מניח שאתה מצליח להתרגש *דווקא* ממיליוני היהודים הספורים שבמקרה גרו באירופה, למרות שהם לא היו טובים או רעים יותר מעשרות מיליונים אחרים שהיו קרבנות המלחמה (בעיקר אלה שפצחו בה, לשיטתך). ועם פחות התלהמות: א. בלי קשר להתרגשות ולהשוואה בין סבלם של אלה ושל אלה, הטיעון המקורי היה שהטיבטים מאוד סובלים תחת השלטון הסיני, ומופרך לחשוב שטוב היה להם יותר לחיות בארצם השלווה ללא התערבות חיצונית. ב. מאו לא בא מבחוץ וכבש את סין, אמנם השפה סובלת זאת, אבל אין קבלת השלטון על העם שלך, וקצת בסיועו, כהן כיבוש של מדינה ריבונית אחרת וטיהור אתני של תושביה. ג. מאו היה מזמן, וגם סטלין היה מזמן, כיבוש טיבט וההתאכזרות לתושביה נמשכים מדי יום ביומו, כאן במאה העשרים ואחת. מושאי ההתרגשות שלך הם עניין אישי, אבל בקשר לפשעי העבר כנראה לא ניתן לשנות כלום, בעוד פשעי ההווה, אולי, ניתנים לדיון, מחאה, ואולי אף שינוי. התעלמות והכחשה ישפיעו על פשעי ההווה הרבה יותר מאשר על פשעי העבר. |
|
||||
|
||||
אני לא מתרגש בגלל שהם היו יהודים (ז''א אני כן, אבל זה לא שייך), אלא בגלל שהם נרצחו באופן שיטתי בגלל היותם מי שהם, להבדיל משאר ההרוגים שחלקם הגדול נהרג במלחמה עצמה. א. הטיבטים סובלים תחת הכיבוש הסיני. גם הסינים סובלים תחת הכיבוש הסיני. אי אפשר לדעת מה היה קורה אילו, אבל ביננו, זה לא שהחיים בקמבודיה או ויאטנם היו כל כך כיפים. ב. ההבדל סמנטי, מה שמאו עשה בסין הוא פשע נורא לא פחות ממה שנעשה בטיבט. גם לא ברור לי למה הסינים הם העם של מאו, יש עשרות עממים סינים, אחד מהם הוא עמו של מאו, אחר הוא העם הטיבטי, לכל אחד יש תרבות קצת שונה, שפה אחרת, דת אחרת וכו'. ג. השלטון בסין הוא עדיין אותו שלטון רצחני ואכזר, מאו מת, המאואיזם לא. |
|
||||
|
||||
ג. "השלטון בסין הוא עדיין אותו שלטון רצחני ואכזר" עומד בסתירה ל- "השלטון הסיני ההולך ומתרכך עם פתיחתו הבלתי ניתנת לעצירה למערב" ולכן הטענה הראשונה שלך1 הופרכה. מ.ש.ל :-) 1 זו שהחלה ב-"לא מופרך להאמין..." |
|
||||
|
||||
איפה הסתירה? |
|
||||
|
||||
שני דברים: א. או שהוא "אותו שלטון רצחני ואכזר", ואז אינו יכול להיות גם "מתרכך והולך"1 ב. אם הוא כל כך רצחני ואכזר, כנראה לחיות תחתיו כעם כבוש זה לא כל כך נעים, ולפחות אני יכול "להאמין" ששלטונו העריץ, המדכא, המסואב והברוטלי של הדלאי למה היה עדיף לבני עמו הטיבטים. 1 במזרח קוראים לזה same same but different |
|
||||
|
||||
א. ההתרככות היא באכזריות או ברצחנות? ב. את זה תשאיר לדיון עם דורפל והאלמוני. |
|
||||
|
||||
א. אפשר לשאול את הפאנצ'ן לאמה, שנכלא בסין עם משפחתו בגיל שש ומאז לא נודעו עקבותיהם: אם הוא עדיין חי, כנראה ההתרככות היא ברצחנות, אם לא אז אולי היא באכזריות, אלא שקשה לוודא את זה. אם הוא חי, ובמשך 12 השנים בהן הן כלוא, פחת מספר העינויים שהוא ומשפחתו עוברים, אזי עלינו להסיק התרככות כפולה, גם באכזריות וגם ברצחנות. * זה קצת מזכיר את החידה הנושנה, האם תנין הוא יותר ירוק או יותר ארוך |
|
||||
|
||||
אני חשבתי שהתרככות היא בקשרים עם המערב ובהגבלות הכלכליות. טעיתי? |
|
||||
|
||||
אפשר לשאול את הפנצ'ן למה הוא לא עונה. |
|
||||
|
||||
כנראה שהוא כן עונה (בשורוק) :) |
|
||||
|
||||
נקווה רק שלא בעונה זו. |
|
||||
|
||||
שאז היה זוכה באנחות סוף העונה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |