|
||||
|
||||
אני רוצה לברור מתוך דבריך שיש בהם הרבה עניינים, משהו אחד שניתן לנסחו *בבהירות*, ולהציגו כשאלה. לכן אתרכז במה שהוא כדבריך "גישת פרס ערפאת", גישת הבדלנות. מה זאת אומרת אינתיפדת אל- אקצא "נפתחה כדי" ? האם פרס וערפאת החליטו ביחד או כל אחד לחוד שצריך לפתוח בדבר כזה ? אם כך הרי זה סותר את המשפט הקרוב הקודם שכתבת שבו הם לא "רשמו", כלומר לא תכננו, או שהכוונה לא תכננו את המועד המדויק, אבל תכננו שהדבר יקרה מתי שהוא. כמה שנים או עשרות שנים העניין הזה, שבו יש כהרוג ביום בממוצע, וכל הזמן המשטרה וכוחות הבטחון נמצאים בכוננות עליונה למנוע התפוצצויות אוטובוסים בלב ערינו, וללא הצלחה למנעם, צריכה לפי התכנית הזאת של פרס להימשך ? קודם כל אני רוצה "להוציא ממך" משהו ברור. אחר כך נראה מה עושים עם זה. |
|
||||
|
||||
לא, אף אחד לא תכנן מראש את אינתפדת אל-אקצא לפני שנים. סביר להניח שהיא נהגתה באוגוסט-ספטמבר 2000, על ידי ערפאת. ערפאת היה במצב שבו הוא רצה להסיר ממנו את אשמת כישלון השיחות בקמפ-דיויד לפני שהביקורת הציבורית הפנים-פלשתינית תגבר (עקב העובדה שהוא פחות או יותר סרב להצעת המקסימום של ישראל) ותיעל את הכעס לאלימות כנגד ישראל. האם פרס שותף לאינתפדת אל-אקצא? כנראה שלא (והיה עלי לכתוב "אינתפדת אל-אקצא נפתחה על ידי ערפאת", סליחה על אי-הבהירות), אבל בעקיפין היא משרתת את המטרה (שאני טוען שהוא שותף לה) של שימור הסכסוך במזרח התיכון. כלומר, אין כאן שום דבר קונספירטיבי שכזה. יתרה מזאת, אפשר היה לתאר תרחישים אחרים, שכוללים הקמת מדינה פלשתינית בעלת אופי מסויים (גבולות סגורים, בלי הפיכת החמאס והג'יהאד למפלגות פוליטיות) או אפילו כיבוש מחדש של הרשות הפלשתינית (המשך לוחמת הגרילה, בלי מנהיגות מאורגנת) שעדיין ישרתו את המטרה הנ"ל. זו אחת הסיבות שאני טוען שפוליטיקה חוצה מפלגות ומדינות. מה שאני טוען זה שהפוליטיקאים עובדים כדי *ליצור* *תנאים* מסויימים שיעזרו בעתיד לקדם את המטרות שלהם. הסכם אוסלו הוא סוג של יצירת תנאים שכזה. ראה למשל ההסבר שלי על שיחות וושינגטון, במיוחד הקטע הנוגע לדו"ח של אלייקים רובינשטיין: תגובה 12894 |
|
||||
|
||||
ככל שאתה מסביר יותר זה הולך ומסתבך יותר, ואני מחפש משהו פשוט לפחות אחד. לכן אשאל שאלה אחרת. האם פרס מרוצה מכך שתהליך אוסלו הסתיים במלחמה ? למשל, האם היום הוא מרים כוסית לנוכח יומיים מוצלחים במיוחד ? (התעלם מהשאלה השניה, שנאמרה בציניות, וענה רק על הראשונה). |
|
||||
|
||||
באופן מסויים, כן. (הציניות קצת לא במקומה לדעתי) |
|
||||
|
||||
הציניות היא בגלל מידה מסויימת של כעס אבל בוא נירגע. כשאתה אומר "באופן מסויים" שוב אני מפסיק להבין. אני רוצה להגיע לשאלה שתוכל לענות עליה בתשובה ברורה. מה היה עדיף מבחינתו של פרס, מצב כמו היום או הסכם שלום שהיה מושג בסוף פסגת קמפ דויד על בסיס תכנית קלינטון ? |
|
||||
|
||||
כמו היום, אבל כוונתי היא לא שזה יתפרש כ''פרס רוצה יהודים מתים'' אלא ''פרס רוצה המשך הסכסוך''. |
|
||||
|
||||
ואתה חושב שגם מורך בלבן חושב כך, או שזה רעיון ייחודי שלך ? |
|
||||
|
||||
לא בטוח, לא שאלתי אותו, נראה לי שכן. ממנו למדתי את רוב מה שאני יודע על פרס, והוא טען שפרס שותף לגישת ''הנצחת הסכסוך'', תוך שימוש במראי מקום והסברים, שחלקם הבאתי באייל. אגב, אם תקרא סוף-סוף את אותו מאמר באנגלית אזי אני מקווה שתשתכנע שהוא כנראה אכן חושב כך, אם כי שם זה מודגם יותר בקשר ליחסי ישראל-סוריה. |
|
||||
|
||||
האם המאמר ההוא (שהלך יחד עם הדיסק הישן) הוא מתקופת אוסלו ? פרס, הרי עבר מטהמורפוזה. הוא היה שייך בתקופת מפאי הישנה ל"בטחוניסטים" שאפשר לקרוא להם נושאי דגל הימין בתוך מפאי. בעשר השנים האחרונות עבר להיות נושא הדגל ההפוך בתוך העבודה (ולא היה לו גם בן גוריון שיגיד לו מה לעשות). היום בן אליעזר הוא הפרס הישן. הייתכן שבלבן דבר על הפרס ההוא ? |
|
||||
|
||||
ואם המאמר הוא, כמו שאני חושב, מאמר ישן אני כמעט בטוח שהיום הוא יענה על השאלה האחרונה שלי בדיוק הפוך ממך. מה דעתך לבדוק זאת ? זה לא קשה, ודווקא אותך זה בטח צריך לעניין. |
|
||||
|
||||
אחת ההנחות היא שפוליטיקאים הם עקביים במטרותיהם. לכן, פוליטיקאי יכול להציג עצמו בתקופה מסויימת כ''ביטחוניסט'' ואז ''לעבור מטמורפוזה'' ולהציג עצמו כ''יונה'' אבל עדיין להיות עקבי ביחס למטרות שהצגתי (בדלנות). המאמר נכתב לאחר רצח רבין, וישלח אליך בדוא''ל. |
|
||||
|
||||
אחד הדברים הבסיסים ביותר הוא שכל הזמן פוליטיקאים משנים את עמדותיהם בהתאם למציאות המשתנה. רבין, למשל, יכול להוות דוגמא טובה. אבל כולם כאלו (כמעט). ולהיפך. בעיני- אדם שלא משנה כלום בעמדות שלו ונשאר מקובע למה שהוא חשב כשהוא היה בן 20 או 25 או 30, לא לומד כלום. פוליטיקאי לא אמור להיות יוצא דופן וגם אמור ללמוד כל הזמן. (אמור- זה לא תמיד מוכיח את עצמו במציאות) |
|
||||
|
||||
אני חושב שאחרי השתדלות רבה הצלחתי לייצר שאלה שאפשר לענות עליה רק בשלוש אפשרויות: 1. המצב היום בגלל (וכאן אפשר להאריך בהסברים) 2. מצב השלום (וכאן אפשר להאריך בהסברים) 3. לא יודע (ואפשר גם כאן, אם רוצים להסביר) אתה בחרת באפשרות הראשונה. פרופ' עודד בלבן, שאליו שלחתי את השאלה (מבלי להזכיר שמות ושמות אתרים), מצא אפשרות רביעית: אי אפשר לענות בכן ולא, ושלח אותי לקרוא את מאמריו. אני לא מבין זאת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |