בתשובה להאייל האלמוני, 09/08/07 15:04
המדיום הוא המסר 454875
ראשית כדאי לציין שוויילד איננו מזהה אסתטיקה ואתיקה, ההפך הוא הנכון. וויילד מפריד היטב בין השניים, ונותן מקום בלעדי לאסתטיקה כעיקרון הערכה יחיד הראוי לאמנות.

מקלוהן מגדיר מסר כך: השינוי בעוצמה, בקצב ובתבנית של התנהלות בני אדם בעקבות המצאה או חידוש שחוו. זוהי הגדרה התנהגותית המעבירה את המושג מתחום ההכרה לתחום ההתנהגות. ברור שקודם לשינוי בהתנהגות אנושית בעקבות חשיפה למסר ישנו תהליך הכרה, שמקלוהן אכן מתעכב עליו. השימוש בחושים לקליטת מסרים וההפנמה שלהם הכרחיים לצורך שינוי. בתהליך הזה, טוען מקלוהן, אופיו של המדיום נושא את פוטנציאל השינוי, ולא התכנים שהוא מציע.

מדיום הוא סוג של המשך והשלמה של הווייתנו, כלי עזר שמאפשר לנו תהליכים אנושיים בעוצמות גדולות, בדומה למכונית, למכונת הכביסה ולמחשב. המדיה יוצרת מסרים שניתנים להכרה וזיהוי על ידי בדיקת השינויים בהתנהלותם של בני אדם שנחשפו למדיה.
המדיום הוא המסר 454886
" השינוי בעוצמה, בקצב ובתבנית של התנהלות בני אדם בעקבות המצאה או חידוש שחוו".
אולי הכוונה ל"*הגורם* לשינוי... וגו"'?
המדיום הוא המסר 454900
תשמעו סיפור.

כשחזר הספר של מרשל מקלוהן "המדיום הוא המסר" מהדפוס, התברר שהשם על העטיפה שגוי. בבית הדפוס החליפו E ב A,
The medium is the massage
כלומר המדיום הוא העיסוי. כשראה מרשל מקלוהן את העטיפה השגויה הוא אמר: השאירו זאת כך! השגיאה הזאת נפלאה. ראו כמה אפשרויות היא נותנת:
The medium is the massage
The medium is the mass age
ובשער הפנימי של הספר:
The medium is the message
The medium is the mess age
ובעברית: המדיום הוא עיסוי (של המוח, כמובן,) המדיום הוא עידן ההמונים, המדיום הוא המסר, המדיום הוא עידן האי-סדר.
ואכן, הספר נדפס עם העטיפה השגויה, שלדעת מקלוהן היתה ראויה.
מסתבר שבתחום השנינות מקלוהן לא נפל מוויילד, שתחכומו הלשוני ידוע.
המדיום הוא המסר 454907
שנינויות קצת שונות.
המדיום הוא המסר 455711
The message is meduim


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים