|
||||
|
||||
אז שימחקו גם את השם של אבא שלי, את מקום הולדתי ומבחינתי גם את התמונה הלא-מחמיאה-שנמצאת שם. עדיף כבר להסתכל על הדבר האמיתי, לא? הנקודה היא לא מה-כן-או-לא כתוב בתעודת הזהות או בכל מסמך רשמי אחר. אחת הבעיות בישראל היא שהלאום והדת שלך מוגדרים באותה מילה. איך היית מגדיר את אלון אולארצ'יק למשל?* הפרדה של הלאום מהדת, וניתוק הקשר בין ה"עברי" ל"יהודי" (כשם שאין קשר הכרחי בין "ערבי" לנוצרי/מוסלמי) יכול לפתור חלק מהבעיות שמתעוררות כאן.** *אני הייתי מגדירה אותו "מוכשר", אבל זה לא קשור... ** וכאן המקום לשלוח אותך לחפש בגוגל/ויקי/הזכרון האיילי הקולקטיבי על פרשת האח דניאל |
|
||||
|
||||
מה זה משנה אם הלאום והדת מוגדרים באותה מילה? בהקשרים לאומיים היא מציינת משהו מסוים, בהקשרים דתיים משהו אחר. איך להגדיר את אולארצ'יק? החוק מגדיר אותו לענינים מסוימים כבן הלאום היהודי (למשל לענין חובת גיוס לצה"ל), ולענינים של מעמד אישי כבן לעדה דתית אחרת. העובדה שאותה מילה משמשת בשתי הוראות שונות אינה משמעותית במיוחד לענין זה. |
|
||||
|
||||
על פי מה שכתוב כאן, אלון אולארצ'יק [ויקיפדיה] הוא גוי ולא יהודי, לא בלאומיותו ולא בדתו. תושבי קבע בישראל חייבים בשירות צבאי ללא קשר לשאלת היותם יהודים. |
|
||||
|
||||
אולארצ'יק אכן אינו יהודי מבחינת דתו. את לאומיותו קשה יותר להגדיר. תושבי קבע שהם בני הלאום הערבי אינם חייבים בשרות צבאי. |
|
||||
|
||||
רבינו סעדיה גאון התייחס לעם היהודי כאל אומה וכך היה לפניו ולאחריו. מי שאינו יהודי אינו שייך ללאום היהודי. אם קשה לו להגדיר את לאומיותו אז מה? אולי ניתן להגדירו חסר-לאום. בעצם למה לכל איש צריך להיות לאום? תושבי קבע בני הלאום הערבי הם הני חיוב בשירות צבאי על פי חוק. שר הביטחון פוטר אותם משירות. כך לפחות למדתי בשיעורי האזרחות אצלינו בישיבה הקדושה 1. 1 קריאת העיתון החרדי וכדומה ... |
|
||||
|
||||
רבינו סעדיה אלפיומי היה גאון, בחור יוצא מן הכלל והמורה (ויש חושדים - גם הסבא) של דונש בן לברט (שחיבתי אליו נובעת מן האקזוטיות המוסיקלית של שמו ולאו דווקא מן הקשר הלאומי החם והאמיץ שבין שנינו), אבל הוא חי במאה העשירית ולא שמע מימיו על היישות המדינית-משפטית המודרנית הקרויה מדינת ישראל. ואילו רבינו אולארצ'יק אמנם מעולם לא הוכרז רשמית כגאון (בעיקר עקב בעיה תקציבית בענייני יחס"צ), אבל הוא מוסיקאי-תמלילן טוב שתרם לעמנו (בין השאר) את השירים - "המגפיים של ברוך", "מאיר ואלון", ו"בא לצ'כונה בחור חדש". (יצויין כאן להגנתו של רבינו סעדיה כי את כישוריו בתחום המוסיקה לא היתה לנו הזדמנות לבדוק, בהיעדר מכשור מתאים) ומה שיותר חשוב לענייננו - בכלל לא קשה לו, לאולארצ'יק, להגדיר את לאומיותו. על פי טענתו הלאום שלו הוא הלאום הישראלי, ולדעתו זו שותפים חכמים וטובים, וביניהם הפרופסור עוזי אורנן מדיון 1779 ודיון 2223. |
|
||||
|
||||
הנקודה המקורית תגובה 452307 היתה עניין האפליה, שאכן לא קשורה למה שכתוב בתעודת הזהות. הפרדת הלאום מהדת תפתור את הבעיות בתחום צר מאוד שרחבו כרוחב תעודת הזהות. כדי להפריד בין הלאום היהודי והדת היהודית לא מספיק להפריד את השמות. תצטרכי גם לשכנע הרבה בני הדת היהודית (כולל חילונים) שהם לא בהכרח בני הלאום היהודי ולהיפך. כרגע (כבר די הרבה שנים, בעצם) הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת. |
|
||||
|
||||
השאלה הנשאלת היא נתפסים בידי מי? כי יש חוגים שאינם תופסים את השניים כיחידה אחת, ראה את כתבי ישעיהו לייבוביץ' כדוגמא. |
|
||||
|
||||
בעיני אותם אנשים (בורים ועמי ארצות, לרוב) הקובעים את משמעותם של מילים ושמות. השאלה היכולה להישאל היא כמה גייסות יש לליבוביץ'? אם היו לו מספיק הוא היה יכול לשנות את המציאות (או תפיסת המציאות הקולקטיבית, במקרה של הגדרה לאומית זה אותו דבר). אבל אין לו. וגם לי אין. באסה. |
|
||||
|
||||
ליבוביץ' טען שיש הבדל בין הלאום והדת היהודית? אני חושב שאתם טועים. |
|
||||
|
||||
אני מתנדב להיות הטועה. לא קראתי מה ליבוביץ' כתב, ואני לא יודע לאיזה מאמר בכתביו הרבים התכוון(ה) האלמוני(ת). אבל גם אם יש חוגים (פה באייל, למשל) המפרידים בין הלאום והדת היהודיים, התפיסה שלהם לא התפשטה מספיק (אולי כן ולא שמתי לב) כדי להשפיע על ההגדרה העצמית של בני הדת\לאום היהודי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |