|
||||
|
||||
אם כבר יש תוכנית למחוננים וכיתות מחוננים, למה צריך חוק לאתר מחוננים? איך קובעים מי מחונן והאם זה לכל החיים, או שצריך להוסיף סעיף של השתדלות ומימוש פוטנציל במהלך הלימודים? מי ילמד מחוננים? מה ילמדו המחוננים, כמו היום אבל יותר מהר? ויש עוד המון שאלות שיש לתת עליהן את הדעת. |
|
||||
|
||||
אין לי תשובות לשאלות הללו. אני מתאר לעצמי שיש הגדרות ומדדים למחוננות. לא הוגדרתי כמחונן כך שלא יצא לי להיתקל בנושא, אבל יש אנשי חינוך וחוקרים שזאת היא מומחיותם. |
|
||||
|
||||
אם לא יאתרו את המחוננים, איך יידעו את מי לשלוח לכיתות למחוננים? מחונן זה לכל החיים, כי מדובר בפוטנציאל, לא במימושו. כשמדובר בלימודים, אז "יותר מהר" פירושו גם "שונה" - כשהם מסיימים את חומר הלימוד הרגיל, נשאר להם זמן לחומרים נוספים. |
|
||||
|
||||
חולק עליך. יותר מהר אינו שונה ,באחריות. הזמן שנותר אינו מאפשר למימוש עבור חומרים אחרים, פרט לנסיון לרכוש תואר לפני כולם, אבל גם הבגרות נעשתה לפני כולם. המחונן ילמד וירכוש תואר בכל מצב, השאלה אם איתורו ותיוגו ככזה מועיל לו ולחברה. לדעתי לא, המחקרים מוכיחים כי התלמידים שאותרו כמחוננים אינם מצליחם יותר מתלמידים מוכשרים בכיתות רגילות. אז למה לבזבז תקציב בתוכנית הנוכחית? אולי לשנות את תוכנית? |
|
||||
|
||||
הממם, אני למדתי שנתיים בתוכנית למחוננים ולא למדנו שם את החומר הרגיל אלא נושאים שלא נלמדים בבית הספר (זו הייתה תוכנית של יום בשבוע, ואת החומר שהכיתה הרגילה שלנו למדה בינתיים היינו צריכים להשלים לבד). |
|
||||
|
||||
קימת אפשרות נוספת. מכיתה ג' נאספים כל התלמידים המחוננים בעיר ולומדים יחד עד ליב'. עד לחטיבת הבינים הם אכן לומדים חומר מועשר ומחטיבת הבינים לומדים לבגרות בהבדל מהותי, בהאצה, בכיתה יב הם סימו כמעט את כל בחינות הבגרות, ואחוז קטן מהתלמידים ממשיך לתואר. איני יודע איזו תוכנית עדיפה. מנסיוני תלמיד מחונן הלומד בכיתה רגילה מגיע לאותם ההשגים בפחות לחץ ובכיף. |
|
||||
|
||||
ברמת-גן יש כיתת מחוננים רק עד כיתה ח'. בתיכון (ברמת-גן אין חטיבת-ביניים) הם לומדים עם כל השאר. |
|
||||
|
||||
בתיכון אוהל שם יש כיתת מחוננים. |
|
||||
|
||||
תודה על התיקון. אז: הרבה מהילדים מדרום ר"ג שנשלחו לכיתת המחוננים בצפון ר"ג כשהיו ביסודי, לומדים בתיכון בליך שבדרום במקום באוהל שם שבצפון, למרות ששם אין כיתת מחוננים, ולמרות שאם כילדים צעירים יותר לא הייתה להם בעיה להגיע כל בוקר לצפון, עכשיו צריכה להיות להם אפילו פחות. מה לדעתך הסיבה? |
|
||||
|
||||
אני ממש לא מכיר את רמת גן, אבל בתיכונים אין אזורי רישום, אז הסיבה יכולה להיות אחת מאלו: 1. בליך (נחשב) בית ספר טוב יותר, עד כדי כך שכיתה רגילה בו עדיפה על כיתת המחוננים באוהל שם. 2. כי רוב החבר'ה שלהם לומדים בבליך (וזה יותר חשוב להם/להוריהם מקיומה של כיתת המחוננים). 3. אינרציה. אישית, אני מאמין שזה שילוב של שתי הסיבות האחרונות. |
|
||||
|
||||
טעות. בכל עיר נפתחת כיתת מחוננים אחת בלבד. וגם לא בכל הערים בארץ, בעית תקציב כנראה. לכן ברמת גן יש כיתה באוהל שם ובבליך לא. אוהל שם ''תפס'' בעלות על הכיתות הנ''ל. יש תלמידים שמאותרים כמחוננים וההורים מעדיפים שילמדו בכיתה רגילה ביודעין שיגיעו לתיכון רציני. מנסיוני. |
|
||||
|
||||
טוב ויפה, אבל איפה הטעות? |
|
||||
|
||||
הטעות שלו היתה בחשיבה מדוע יש באוהל שם כיתת מחוננים וובליך לא. ניסיתי להסביר שזו חשיבה מערכתית של משרד החינוך והרשויות ולא נקודתית של בית ספר זה או אחר. |
|
||||
|
||||
איפה הוא תהה *מדוע* יש באוהל שם כיתת מחוננים ובבליך לא, איפה הוא פתר את התהיה, ואיפה הוא פתר אותה פתרון מוטעה? |
|
||||
|
||||
עכש"י אתה צודק, הסיבה היא מספר 2 - סיבה חברתית-גיאוגרפית, וקצת שילוב של שתי הסיבות האחרונות. ועל סיבה מספר 1 עלולה לפרוץ כאן תגרה שתביא לנזקים גופניים ולידיים ורגליים בגבס, אז אנא, איילים, זהירות במשלוח תגובות! :-) |
|
||||
|
||||
בבליך הילד מקבל להכריע (יחד עם חבריו לתיכון) את תוצאות הבחירות. |
|
||||
|
||||
היה פעם בי''ס מתמטי למחוננים ליד אוניברסיטת ת''א, בו חלק מהתלמידים התחילו את התואר השני לקראת סוף יב. |
|
||||
|
||||
אפשר קישור למחקרים ההלו ? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |