|
||||
|
||||
אני התנדבתי השנה במסגרת פרויקט יחדיו - פרויקט שמטרתו לעזור לתלמידים מתקשים או אוכלוסיות מתקשים - זה בעצם שקול לשעתיים מורה פרטי בשבוע (לא כולל שביתות, חגים, וכו'). לימדתי מתמטיקה. שמתי לב לשתי תופעות מאוד חזקות, שחזרו במספר בתי ספר : 1) נטייה להוריד את התלמידים למסלול הנמוך ביותר - 3 יחידות. בבית ספר אחד בו לימדתי למדו 4 בשכבה (די גדולה) למסלול 4 יחידות. אף אחד לא ניגש לחמש. המורות בעצמן אמרו לי שהן מעדיפות לשים מישהו ב 4 יחידות מאשר בחמש, כי ככה הוא בטוח יעבור בגרות. אותו דבר עם שלוש. המגמה היא להעביר בגרות בכל מחיר, לא איך לעבור בגרות. ככה המורים נמדדים, אז זה מה שהם עושים. 2) לימוד דוגמטי בצורה יוצאת דופן. בשיעור לדוגמא שהעבירה לנו אחת המורות(שנדע איך ללמד), היא פשוט עברה על כל מיני סוגי תרגילים, דומים להפליא, והסבירה צעד אחרי צעד, כמו תוכנית מחשב, איך מגיעים לפיתרון. אם לילדים היה הרד-דיסק, אני בטוח שזה היה עובד נפלא. מה לעשות, ולהסביר לתלמיד כך שיבין זה יותר קשה, אל רק כך הוא יגיע לרמה סבירה כלשהי. מתמטיקה היא לא מקצוע של שינון, וכל הניסיונות להפוך אותו לכזה יכשלו. (שינון עוזר, אבל לא יכול להחליף הבנה בסיסית). חלק מהתלמידים הצליחו להבין למרות המורות, הרוב לא. פשוט האמון של המורות בתלמידים כל-כך נמוך, שהן אפילו לא ניסו. חשוב לי להדגיש שזה לא מקרה פרטי, אלה תופעות שחזרו על עצמן במספר בתי ספר. כן, אני יודע, יש בתי ספר טובים. יש הרבה שלא. |
|
||||
|
||||
תוכל להרחיב קצת על הפרויקט הזה? כמה שעות עבודה זה בשבוע, איך נרשמים, האם יש כזה בחיפה וכו'. |
|
||||
|
||||
אני הגעתי לפרויקט דרך הצבא - אני לא באמת מכיר אותו באזרחות. יש הסעה מהיחידה לבתי הספר. זה אמור להיות 2 שעות לימוד בשבוע, לפעמים זה קצת נחתך כי התלמידים רוצים ללכת מוקדם, או שההסעה מאחרת. אני מתנדב בפרויקט זה שנתיים. אני לא יודע יותר. |
|
||||
|
||||
יש מספר טלפון? אתר אינטרנט? |
|
||||
|
||||
כמה נסיון יש לך בהוראה בסביבה שעליה אתה מדבר, וכמה נסיון יש לאותן מורות ש"האמון שלהן בתלמידים כל-כך נמוך"? (אולי הן צודקות). |
|
||||
|
||||
רוב המורות שהכרתי האמינו במיתוס של הלוח החלק. מעניין איך זה משתלב אצלן עם הביצועים הגרועים של תלמידיהן. אם היה להן קורטוב מוסר, הן היו מתפטרות. |
|
||||
|
||||
אני מכיר את פרוייקט יחדיו ואני מסכים עם המורות. העיקר שיעברו בגרות. מתמטיקה 3 יחידות הוא כן מקצוע של שינון. |
|
||||
|
||||
ברור, שמי שיכול לעבור בגרות רק ברמה של 3 יחידות עדיף שיעשה זאת מאשר כלום. אני מדבר איתך על תלמידים שהיו יכולים לעשות בגרות ברמה יותר גבוהה(בעידוד נכון), אבל דחפו אותם למטה. אתה יכול לעבור בגרות במתמטיקה של 3 יחידות על ידי שינון בלבד. אני אספר לך סיפור שחבר שלי סיפר לי : הוא לימד אנגלית תלמיד אחד שכמעט ולא ידע אנגלית. בכל זאת הוא עבר את כל המבחנים. איך זה? הוא זיהה תבניות במבחנים : למשל אם שתי מילים הופיעו קרוב בטקסט, ורק מילה אחת בשאלה, אז יש סיכוי גדול שהמילה השנייה היא התשובה (מבחנים אמריקאיים). זה עבד, במידה מוגבלת - הוא פתר את המבחנים (חלקית), אבל לא היה לו שום שימוש במידע הזה (מלבד כדי לעבור מבחנים), והוא גם לא יכל להתקדם הלאה. אם אתה מלמד מישהו מתמטיקה בשינון מכיתה ז', בלי הבנה של מושגים יחסית בסיסיים, אז אין לו כל שימוש במידע - למשל כל התלמידים שידעו לחשב שברים יפה מאוד כשאמרתי להם לחלק תפוזים לקבוצות, אבל לא ידעו לעשות זאת כשנכתבו המספרים - ולהיפך. הידע המתמטי המשונן לא מתרגם להבנה - אין לו קשר לעולם האמיתי. גם השינון לא עובד ולא נזכר - דווקא כשיש מקום לשינון. למשל כמעט כולם לא ידעו את לוח הכפל (יש מחשבון, בשביל מה?) תלמיד כזה, יכול להיות, כשכהוא מגיע כבר לכיתה י' הוא כבר באמת לא יכול לעשות בגרות של יותר מ 3 יחידות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |