|
||||
|
||||
להצביע לבעלי ניסיון אינו רעיון מופרך כל כך אני מבין שמשיקולים פוליטיים יש אנשים שהיינו שמחים לראות נעלמים מהזירה (איש איש לפי השקפותיו), אבל נדמה לי שיש מקרים שבהם חזרה של פוליטיקאי בעל היסטוריה בעייתית לעמדת ראש הממשלה הביאה לקדנציה מוצלחת יותר מהעבר (1) לעניינינו - לטעמי, גם אם אני לא 'מת' על שני המתקמבקים, אני מאמין שמי מהם שיבחר לראשות הממשלה יבצע את תפקידו לא רק בצורה טובה יותר מהקדנציה הראשונה (2), אלא גם בצורה טובה יותר מהמתמודדים חסרי הניסיון (אולמרט, שלום, לבני, איילון, פרץ, ליברמן או גיידמאק וסליחה עם שכחתי מישהו) (1)רבין, שרון - גם כאן ההסכמה על מידת ההצלחה תלויה מן הסתם באמונות האישיות (2) יש שיאמרו בצדק כי זאת לא חכמה גדולה |
|
||||
|
||||
להצביע לבעלי נסיון הוא רעיון טוב מאוד. לברק *אין* נסיון - לנו יש נסיון אתו, והוא רע מאוד. באל נסיון הוא א'דם שלומד מהנסיון. ברק אינו לומד מהנסיון. יותר מזה, רבין צבר שנים רבות של נסיון פוליטי בין כהונתו הראשונה לשנייה. ברק כיהן כראש ממשלה, וכשנפל מתפקיד זה - הלך לעשות לביתו, לא "להתנסות". משום כך מובן שלא נראה לי שהוא יבצע את תפקידו טוב מבעבר. אני גם ממש לא מבינה איך אפשר לומר שאולמרט, שלום או לבני הם חסרי נסיון. לא שמישהו מהם קורץ לי כראש ממשלה, אבל כוווולם עדיפים בעיניי על ברק. |
|
||||
|
||||
לברק יש הרבה נסיון. יש לו נסיון בטחוני (ראש אמ''ן, אלוף פיקוד מרכז, סגן הרמטכ''ל, הרמטכ''ל, שר הביטחון) נסיון מדיני (שר החוץ) נסיון פוליטי (שר פנים, ראש אופוזיציה, ראש ממשלה), ונסיון כלכלי (יועץ לחברות היי טק). לנו יש נסיון איתו, לדעתך הוא רע, לדעת אחרים לא. אדם ש''עושה לביתו'' צובר נסיון לא פחות מאדם שנשאר דבוק לכסאו. אם בגין, רבין, שרון או פרס היו צוברים קצת נסיון בשוק הפרטי אחרי אחד הכשלונות שלהם אולי הם לא היו עושים כאלה טעויות בתחומי הכלכלה ויחסי השלטון עם הפרט. |
|
||||
|
||||
אולי התבלבלת מטעות ההקלדה שלי: כתבתי "באל" במקום "בעל". הגדרתי ש"בעל נסיון" הוא רק מי שמסוגל ללמוד מהנסיון. העובדה שברק כיהן בתפקידים בכירים שונים אינה הופכת אותו לבעל נסיון משום שאינו נכלל בהגדרה שנתתי. אם הוא נפל מכס ראש הממשלה בתוך שנה וחצי מאז היבחרו, נראה שאינני היחידה שחשבה שנסיוננו אתו הוא רע. אלה טעויות עשה רבין בתחומי הכלכלה ויחסי השלטון עם הפרט? |
|
||||
|
||||
כל אדם לומד משהו מהחוויות שלו, אם את טוענת שברק שונה מכל בני האדם, חובת ההוכחה עליך. אמנם את לא היחידה שחושבת שהוא לא היה מוצלח, אבל זה עדיין זה לא הופך אתך ליותר צודקת. רבין, מנע מס על הבורסה, השקיע בקידומו של דרעי וש''ס. רבין היה זה שאמר ''בלי בג''ץ ובלי בצלם''. |
|
||||
|
||||
אם הטעויות שאתה עושה נעוצות במבנה האישיות שלך, קשה לך מאוד ללמוד מהן. ידעתי שתזכיר את עניין בג''ץ ובצלם. קשה לי מאוד להאמין שנסיונו של ברק בעסקים יגרום לו שנות עמדות מסוג זה - שגם אם לא ביטא אותן בפומהי כמו ברק, הרי ודאי פעל לפיהן. וחברק הרחיב והעצים את ההתנחלויות הרבה יותר אפילו מרבין. |
|
||||
|
||||
אני לא אוהב ניתוחים פסיכולוגים שנעשים בשלט רחוק, זה לא אמין. אני מקווה שכן, אבל גם אם לא, מה שחשוב היה לי להעביר זה שיש הרבה ''צבירת נסיון'' במי שהולך לעשות לביתו במגזר הפרטי, והלוואי שהרבה פוליטיקאים אחרים היו עושים את זה כמו ברק ונתניהו. |
|
||||
|
||||
אם אני מחפשת מישהו לניהול מסעדה ולמועמד שלי יש נסיון עצום בתכנות, אני לא בטוחה שזה ממש ירשים אותי. |
|
||||
|
||||
לידיעתך, המס על הבורסה הוטל בשנת 1975 או 1976 בימי ממשלת רבין הראשונה. המס הזה קיים בכל העולם המערבי . אז היו עוד הרבה ממשלות שמנעו הטלת מס על הבורסה. גדול המתנגדים להטלת מס על הבורסה בימי ממשלת רבין השניה, היה נתניהו. באמירה "בלי בג"ץ ובלי בצלם" חשף רבין חולשה והיא חוסר שליטה על הפה שלו -חולשה ידועה שלו. |
|
||||
|
||||
איזה מס הוטל על הבורסה באמצע שנות השבעים? |
|
||||
|
||||
סליחה-בוטל בשנות ה-70 . קודם לכן היו מורידים מס הכנסה על רווחי הון וריבית זכות בנקאית. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח? אני יודע רק על שנה אחת (64) בה הוטל מס על רווחי הון בורסאיים, והוא בוטל ב 65 לאחר ששערי המניות צנחו. |
|
||||
|
||||
אם אינני טועה, הרפורמה של ועדת בן שחר בתחום המיסוי פעלה לפישוט מערכת המס-גילומים למיניהם -וביטלה את המיסוי על ההון: גם הבורסה וגם הריבית בבנקים. אבל ליתר ביטחון אבדוק שוב. |
|
||||
|
||||
ולכל אלו שקובעים את תחילת ההדרדרות ושבירת הסוציאל דמוקרטיה לשנת 1977 (המהפך הפוליטי), ועדת בן שחר מונתה על ידי יהושע רבינוביץ- שר האוצר בממשלת רבין הראשונה. דני גוטוויין למשל טוען שהפטור ממיסים להון היה התשלום ששילמה הממשלה כדי לבנות את מדינת הרווחה (באמת מדינת הרווחה עלתה מדרגה). אני טוען שלהיפך; כדי שיוכלו לפטור את ההון ממס ולהעלות את המס לשכירים- היו צריכים לבצע חקיקת רווחה. דו"ח ועדת בן שחר היווה טרנספורמציה עצומה של עושר לעשירון העליון מהעשירונים התחתונים. |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון בוודאי ''העברה'', לא ''טרנספרציה'' ובטח ובטח שלא ''טרנספורמציה''. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, לא ניסחתי נכון את דברי. התכוונתי להעברה. המילה טרנספורמציה יצאה לי כי חשבתי על התהליך שיצרה ההעברה הזאת של העושר. |
|
||||
|
||||
אני עדיין מחכה לסימוכין של הטענה המקורית שלך על מיסוי הבורסה שהיה כביכול בתוקף עד יישום המלצות ועדת בן-שחר באמצע שנות השבעים. למיטב ידיעתי ועדת בן-שחר באמת הורידה את שעור מיסוי ההון בתחומים מסויימים, אבל רווחים בבורסה היו פטורים ממס עוד משנת 1965, בערך שנה מהתאריך בו הם חויבו במס. |
|
||||
|
||||
מגיע יהודי מהעיירה שבמזרח אירופה לניו יורק שבמזרח ארה"ב. עוצר את אחד מהעוברים והשבים, ומבקש ממנו כי ילווה לו דולר. "מה פתאום שאלווה לך דולר?" תמה האיש, "אני בכלל לא מכיר אותך!" "איזה עולם משונה" משתומם היהודי. "כאן לא רוצים להלוות לי כי לא מכירים אותי, בעוד ששם לא היו מוכנים להלוות לי כי *הכירו* אותי". |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |