|
||||
|
||||
"להמשיך לקיים שיעורים מחוץ לאוניברסיטה, הפתוחים לקהל הרחב" נשמע נחמד מאוד, אבל למה שזה ישכנע מישהו בממשלה לתת לסטודנטים הסכם טוב יותר? |
|
||||
|
||||
שתי סיבות עיקריות: 1. קיום של שיעורים מחוץ לאוניברסיטה מעקר את התוכן של האוניברסיטאות, ומסכן את האפשרות של הממשלה להמשיך ולהחזיק במונופול על החינוך. 2. יש כאן אפשרות להכניס עוד ועוד אנשים לתוך המאבק (במיוחד אם יקיימו את השיעורים בזמנים ומקומות שנוחים יותר לאנשים עובדים), מה שטומן בחובו את הסכנה שהמאבק יתרחב, יגרור לתוכו עוד ועוד חלקים מהאוכלוסיה, ובסופו של דבר יגרום להשבתה מוחלטת של המערכת הכלכלית-חברתית. |
|
||||
|
||||
נראה לי ש-1 שלך מופרז לגמרי. גם כך ניתן להגיע להרצאות רבות בתור שומע חופשי (אצלי בפקולטה לא שמתי לב שאי פעם בדקו שאתה באמת רשום לקורס), ואפשר ללמוד מספרים של האוניברסיטה הפתוחה. "התוכן של האוניברסיטאות" בא לידי ביטוי גם בתרגילי הבית, במבחנים, ובתעודת הגמר, שבגללה "בוגר טכניון" יתקבל לראיון עבודה ו"למדתי בהרצאות הללו שנתנו ברחוב" - לא בהכרח. בקיצור, לא נראה לי שהממשלה משקשקת. 2 מאוד אופטימי. אם כנסים והפגנות לא מכניסים עוד ועוד אנשים לתוך המאבק, שיעור חדו"א בכיכר העיר יעשה זאת? |
|
||||
|
||||
נכון, בטח שאפשר, אם אתה לא עובד בבוקר, ואם אתה לא גר רחוק מדי מהאוניברסיטה, ואם אתה לא צריך לטפל בילדים שלך. שיעור חדו"א בכיכר העיר זו הדוגמה שקופצת לך לראש, מה? אולי אתה צריך לצאת מהגטו הטכנו-צנטרי שלך, ולהבין שניתן לעשות בהרצאה יותר מאשר להקנות את החלק הפרונטלי של הכשרה טכנית. |
|
||||
|
||||
נו, אבל אם אני עובד בבוקר ומטפל בילדים אחה"צ מה עוזר לי שיש הרצאות בכיכר העיר? ואם אני גר רחוק מכיכר העיר? בוודאי ששיעור חדו"א הוא הדוגמה שקופצת לי לראש. לתומי חשבתי שבהרצאות באמת הולכים ללמד משהו. אז מתקבל אצלי הרושם שאין לך כוונה ללמד מתמטיקה בכלל (כי אם אתה רוצה ללמד מתמטיקה, תצטרך ללמד את הקורס הבסיסי ביותר במתמטיקה). זה די חבל, כי המתמטיקה היא תחום מרכזי למדי, ולא רק בגטו הטכנו-צנטרי. בכלל, אם המונופול על הוראת המתמטיקה נשאר בידי המדינה, למה לה לדאוג? |
|
||||
|
||||
איפה בדיוק אמרתי כיכר העיר? אפשר לעשות ליד השוק, או בשכונת התקווה, או בשדרות. אפשר לעשות בכל מקום, אפשר לעשות בהרבה מקומות במקביל. אני מסכים שמתמטיקה היא נושא חשוב, אבל למה לא קפץ לך לראש תורת הקבוצות, או לוגיקה, או סטטיסטיקה? אבל אתה יודע מה, כן, קורס בסיסי באנליזה, קורס שיכול להראות את היופי שבמתמטיקה כמתמטיקה ו/או את האפליקציות שלה ליום-יום יכול לעודד אנשים לחשוב שגם להם מגיע ללמוד יותר, ולשאול למה שכר הלימוד כל-כך גבוה, ובכלל, למה אין פשוט מלגת קיום לכל לומד, ולהביא עוד אנשים למאבק. אני יכול לדמיין קורס כזה, אני אפילו יודע בדיוק על איזה ספר לבסס אותו. קורסים פתוחים לקהל הרחב זה יותר מסתם להעתיק את המקום של הקורסים שנלמדים באוניברסיטה, זה גם שינוי גישה. |
|
||||
|
||||
ואם אני גר רחוק מהשוק? או משכונת התקווה? או משדרות? אפשר לעשות בהמון מקומות במקביל, אבל לעשות מה? אותן הרצאות? הרצאות בנושאים שונים? מה אם ההרצאה שאני רוצה רחוקה מהבית שלי? ואם הרבה הרצאות באותו הנושא, מאיפה כוח האדם? קפצו לי לראש הרבה קורסים, ביניהם אלו שהזכרת. מכולם, חדו"א הוא עדיין הבסיסי והחשוב ביותר (מבחינת כמות המקומות שבהם נדרשים אליו בהמשך - הן במתמטיקה והן מחוצה לה). אבל יפה, עכשיו אני רואה שאתה חושב על מעין "קורסי ספיישל" שמיועדים לציבור הרחב - וזה דבר מצויין גם בלי שתהיה שביתה ומחאה מאחורי זה. הבעיה היא שזה לא מסוגל להחליף את הקורסים הקיימים באוניברסיטה (כי מה לעשות, מעבר ליופי שבמתמטיקה כמתמטיקה, צריך גם לדעת חדו"א כדי לעשות עם זה משהו), ולכן לא מבטל את המונופול של המדינה וכו'. |
|
||||
|
||||
כמו שאתה הולך לשוק לעשות קניות, אתה יכול גם בדרך ללמוד. מאיפה כח האדם? יש מספיק סטודנטים ומרצים, אם הם יפסיקו לבזבז זמן על מחקרים שנועדו בעיקר להביא לאוניברסיטאות מימון ולשפר את הרווחיות של חברות שונות, יהיה להם די והותר זמן ללמד (זו, אגב, עוד אפשרות, חוקרים יכולים להפסיק לחקור ולהתחיל ללמוד, סוג של שביתה תוך פעולה). האמת היא שזה דווקא כן מסוגל להחליף את הקורסים הקיימים באוניברסיטה, כי ממילא את רוב מה שאתה באמת צריך גם בשביל העבודות המתקדמות וההיי-טקיות אתה לומד תוך כדי עבודה, והפונקציה העיקרית של זוגות ושלשות של קורסי יסוד, כמו גם הקורסים היותר מתקדמים, היא אותו משחק של מיון מיותר של מועמדים. |
|
||||
|
||||
שמע, מדברייך עולה שבכלל לא צריך אוניברסיטאות (אלא רק לשכנע/להכריח את החברות להפסיק את המיונים המיותרים שלהן), ולכן גם כל בעיית שכר הלימוד היא לא רלוונטית. אחלה! |
|
||||
|
||||
מתי אתה מעביר את השיעור הראשון? (אולי אני אקפוץ). |
|
||||
|
||||
כשאני לא אעבוד שישה ימים בשבוע, תוך חזרות אינטנסיביות להצגה, אני אוכל להתחיל לשקול את העניין. לסטודנטים לתארים גבוהים ולחוקרים באוניברסיטה זה צריך להיות פשוט יותר. כבר זמן מה שאני לא שייך לאף אחת מהקטגוריות האלה. |
|
||||
|
||||
למה אתה עובד שישה ימים בשבוע? |
|
||||
|
||||
כי ככה זה בסטימצקי. |
|
||||
|
||||
טוב, סליחה. לא רציתי להיכנס לך לחיים. רק תהיתי מדוע אדם שכה מעריך את הזמן הפנוי מעבודה יבחר בעבודה כה אינטנסיבית. לא משנה. |
|
||||
|
||||
האמת, אני אשמח להעביר הרצאה על ''תורת הקבוצות ולמה זה מגניב'' בכיכר השוק. הבעיה היא שאני אוהב עגבניות רק כשהן לא נזרקות עלי. |
|
||||
|
||||
פחד הקהל שלך, כמו גם הזלזול שלך ב''פשוטי העם'', הם רק שניים מהבעיות שכדאי לך להתמודד איתן. |
|
||||
|
||||
אין קשר לזלזול ב"פשוטי העם" (?) - גם בטכניון הרצאות כאלו הן שוס קטן למדי, ותעיד על כך ההיענות הלא גבוהה במיוחד למועדון המתמטי, למשל. אני חושב שלא כדאי שתייעץ לאנשים עצות על סמך התמונה השגוייה שלהם שאתה מדמיין לעצמך. |
|
||||
|
||||
כמה אנשים זורקים עגבניות על באי המועדון המתמטי? |
|
||||
|
||||
בטכניון הן פחות זמינות מאשר בשוק |
|
||||
|
||||
"זריקת עגבניות" היא מטאפורה ל"לא תהיה התלהבות גדולה מההרצאה", והמקור שלה (בראש שלי, לפחות) הוא דווקא בתיאטרון. האם *באמת* היה צורך להסביר את זה? |
|
||||
|
||||
אתה מכיר, אני מניח, את ''המכללה החברתית-כלכלית''. הולך להם הרבה פחות טוב ממה שאתה מנבא. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |