|
התקשורת בין שני אנשים תלויה ביכולתו של האחד לבחור אנלוגיות שהשני מסוגל להוציא מהן את השווה כדי להבין - לאו דווקא להסכים! - את טענתו של הראשון. אולי זה לא הצליח לי. אבל אני בכל זאת מניח שאתה מבין את ההבדל ברמת הדיון - פרקטי/אקדמי, קצר/ארוך טווח - שעליו אני מדבר. *אני* חושב שועדת וינוגרד, הרמטכ"ל ואפילו הממשלה, לא מצופים או יכולים לעסוק בתהליכים ארוכי טווח ובשורשי הסיכסוך או בהשערת הסיבות להתמשכותו.
===>"כשיורים עליך אתה מת או יורה בחזרה, אך צורה כזו של ראיה היא הרפתקנית ומסוכנת לטעמי" אני מודה שזה עלול להעיד על צרות אופקים, בכל זאת אני חושב שכשיורים עליך יש רק צורה אחת של ראיה: אתה יורה חזרה או מת. כל התיחסות אחרת היא הרפתקנית ומסוכנת.
עם זאת, כמו שאמרתי קודם, החיפוש אחר שורשי הסיכסוך והנסיון לנבא את מהלכו בתרחישים שונים )What If), כל אלו הם עיסוקים ראויים בכל רגע שלא יורים עליך - כמו עכשיו למשל. בעניין הזה הנה תרומתי ה"אקדמית" לגמרי:
אני חולק על התפיסה שכשמדובר באנשים (בניגוד לשלוחנות) מעשי תמיד משפיעים על התנהגותם. אני חושב שיש אוכלוסיות שמעשי - למעט האלימים - לא משפיעים על התנהגותם. אני לא מדבר עכשיו על ערבים/יהודים אלא על אנשים בכלל. יש בין בני האדם בכל העולם אנשים שלא מושפעים ממעשיהם, רצונותיהם, צרכיהם של הסובבים אותם, והם לא משנים את התנהגותם בהתאם להתנהגות האחרים. כי הם מונחים רק על ידי מעשים ורצונות אל-אנושיים. לאלו אני קורא "חסרי סובלנות".
אז אתה ואני כבר מזמן היינו גומרים עניין עם אבו-מאזן ודומיו. אבל ידינו קשורות על ידי חסרי הסובלנות במחנה שלנו. וגם אם היינו משתחררים מהם, ידיו של אבו-מאזן קשורות על ידי חסרי הסובלנות במחנה שלו. לדעתי, כל עוד לא השתחררנו מחסרי הסובלנות שלנו, אין לנו מה לחפש אצל הצד השני, ואין לנו ברירה אלא לצפות שירו בנו ואנחנו נירה בחזרה.
עכשיו, אולי יש לך רעיון איך משתחררים מחסרי הסובלנות?
|
|