|
טענתי שהסרט 300 נותן לגיטימציה לשבירת כללי מוסר בזמן מלחמה נגד אוייב "הקם עליך לכלותך". הטענה מבוססת על כך שהספרטנים, שהם הגיבורים שאיתם מזדהה הצופה, מרשים לעצמם לנהוג בפראות מודגשת בסרט, ועדיין להשאר הגיבורים ה"טובים".
בסה"כ אני רואה שאתה מסכים לשתי הטענות. הספרטנים הם גם מושא ההזדהות, והם גם הצד הפראי והבלתי מתפשר.
כרגע אני נזכר בסרטי "הארי המזוהם". הדמיון הוא שקלינט איסטווד מרשה לעצמו להפעיל אלימות על דעת עצמו מעל ומעבר למה שמתיר החוק. למרות זאת, הוא מוצג כשוטר טוב, והסרט בנוי בצורה כזאת שהקהל יזדהה איתו, ויצדיק את מעשיו. בפעם הבאה שאיזה טיפוס ימני ישתתף בדיון באייל על בעיות פשיעה, אולי הוא יציע להשתמש בסרטי איסטווד כמופת; "צריך לחסל את כל הפושעים ברחוב, כמו שאיסטווד עושה!"
אגב, אני לא מסכים איתך שהספרטנים הם ה"טובים" מפני שהם יותר יפים או מערביים. הם הטובים מפני שכך רוצה הבמאי. הסיפור כולו הוא סיפור חייו של לאונידס, ומסופר מזווית ראיתו לפי השקפת עולמו. לכן לאונידס, אישתו ואנשיו הם בני אנוש, והפרסים הם מכונת מלחמה מפלצתית וחסרת פנים. הסרט נאסר להקרנה באירן, מפני שגם הם (הלא מערביים) הבינו שהפרסים הם הצד הרע, והסרט מתיר לעשות בהם שפטים.
|
|