|
א. האנגלים נשארים אנגלים בין היתר מפני שהם מתעקשים לנהוג בצד הלא נכון של הכביש, לאכול בבוקר נקניקיות ששכניהם תושבי האי אירופה סבורים שאינה ראוייה לשם נקניקיה ומתפללים בכנסייה שראשיה בדורות האחרונים הם חילוניים. ב. הברית מילה אינה בלתי הפיכה במובן הזה שאדם שעשו לו ברית מילה אינו מחוייב לעשות אותה לבנו. העובדה שרוב עצום בישראל עושים זאת באופן וולונטרי מעידה שהם בוחרים לעשות זאת מסיבות כאלו ואחרות. ג. אני לא מציע לחזור להקריב קורבנות או להשקות נואפות במים מאררים, אלא להמשיך לקיים מנהג שלא נפסק מעולם. היכן כאן החזרה לאחור? ד. קל מאוד לצייר את האחר כגוש אחד של נחשלות וריאקציה. מבט יותר רציני מגלה מיד שיש כאלו ויש אחרים. בפני הרבנים ניצבת תמיד מה שהייתי קורה דילמת שפינוזה: להפוך את הדת לחותמת גומי של רוח הזמן מה שיהפוך אותה לבלתי רלאבנטית או לדבוק בקשיון-מוות בדוגמות ובהלכות שלה ולאבד בדרך זו את קהלה (היכן היא הקהילה הספרדית המפוארת של הולנד היום?). רדיקליזם חילוני של ביטול ברית המילה, ביטול הנישואין הדתיים מותיר לדת רק את האופציה השנייה (אחרת היא תאבד גם את הנחשלים והריאקציונרים). לעומת זאת, תביעות הגיוניות מן הממסד הדתי לעדכן מנהגים ישנים ע"פ רוח הזמן ורצון הדור, מבלי לעקר את המנהג כולו, עשוייה להיות הדרך הנכונה לקירוב הרחוקים.
|
|