|
||||
|
||||
"כי אינה רוצה להוסיף שמן למדורת יחסיה עם הפלסטינים אזרחי ישראל". תרגום: המדינה פועלת תחת איום (וארועי אוקטובר לימדו אותה שאין זה איום סרק), ובו זמנית המאיימים מלינים על אפליה. |
|
||||
|
||||
זה לא רק עניין של "שמן למדורת יחסיה". השירות בצבא הישראלי, לגבי פלסטינים, כרוך, באופן מובן, בבעיה של נפש חצויה, מצד המשרתים. לגבי שירות לאומי, אחד מנכבדי הערבים הישראלים, שמו אינו זכור לי (לא פוליטיקאי), הסביר לפני כמה שנים, באריכות, את מקור ההתנגדות הערבית לרעיון זה. רעיון השירות הלאומי של צעירים ערבים מתמקד בכך שהם יופנו לפעילות בתחומים כואבים של החברה הערבית בארץ - קשישים, ילדים מפגרים וילדים בעלי מומים קשים - שתי הבעיות האחרונות הן קשות וחריפות בחברה הערבית במיוחד עקב נישואי קרובים. כמו כן מדובר כנראה גם על עבודות ניקוי ושיפוץ החזות החיצונית ביישובים ערבים. האיש טען (ועוד אנשים טענו) כי השירות הלאומי יהפוך את הצעירים הערבים למין עבדים בחינם. המדינה תצטרך לקיים את התחייבויותיה ביחס לקבוצות החלשות הנ"ל בחברה היהודית, אך היא תראה עצמה פטורה מכך ביחס לקבוצות האלה בחברה הערבית, היות ו"לערבים יהיו הצעירים של השירות הלאומי ושהם יתעסקו עם הצרות שלהם". בנוסף על כך, הטיפול בילדים מפגרים ובילדים בעלי מומים קשים דורש הכשרה ומקצועיות - וכאן שוב המדינה תצטרך למלא את התחייבויותיה כלפי הקבוצות הנ"ל בחברה היהודית, אבל בחברה הערבית הטיפול הזה יהיה נתון בידי בני 18-19 בלתי מקצועיים (ואולי גם לא בשלים בנפשם - נושא שמדברים עליו בדיון זה, והוא נחוץ וחשוב מאוד עם הקבוצות המדוברות). ככל שהבנתי, אלו הן כמה מן הסיבות העיקריות להתנגדות הערבית בארץ לשירות לאומי. נראה לי שכדאי להתעלות לרגע מעל לשנאה והעוינות ההדדית - ולראות את ההגיון המסויים שאכן קיים בדברים אלה. |
|
||||
|
||||
אם הנכבד צודק, אולי כדאי לבטל את השירות הלאומי של בנות יהודיות דתיות? |
|
||||
|
||||
עכש"י, באמת יש טענות רבות כלפי השירות הלאומי של בנות דתיות. אין לי נתונים מדוייקים, אבל עפ"י ה common knowledge - רבות מהן אכן מחליטות שלא להתגייס לשירות זה. |
|
||||
|
||||
חוץ מאלה שמתגייסות לצה"ל? |
|
||||
|
||||
כן, הכוונה היא לאלה שאינן מתגייסות לא לצבא ולא לשירות ומעדיפות כל מיני פתרונות אחרים. כאמור, המספרים לא ידועים לי, אבל אומרים שהן לא מעטות כל כך. |
|
||||
|
||||
כגון? |
|
||||
|
||||
מעולם לא שמעתי על מישהי שלא התנדבה לשירות לאומי במקום להתגייס לצבא, בנימוק של "אם אני מתנדבת אני מחליפה את מקום הממשלה". מהיכרותי דתיים, אורח החשיבה הזה לא עולה בקנה אחד עם תפיסתם, ועל סמך כמה שאני יכולה לפסוק, גם לא תואם להלכה1. יש טענות כלפי התנערות המדינה מאחריות, וכניסת גופים פרטיים והתנדבותיים למיניהם תחתיה. 1 לא תמצא פוסק שיתיר לך לא לתת צדקה משום שהממשלה צריכה לדאוג לעניים. |
|
||||
|
||||
ההיתממות הבלתי פוסקת של האנשים כאן, המתפרשת על פני תחומים רבים, מדהימה אותי שוב ושוב מחדש. הנימוקים אינם נאמרים בקול רם, וההקשבה הטוטאלית לדברי פוסקים היא אשליה חזותית ותו לא. לא אוסיף, מחמת כבודם/ן של אלה שכן לוקחים/ות את דתם/ן ברצינות, וכמובן - גם רבים/ות כאלה יש, והם/ן ראויים/ות למלוא הכבוד וההערכה. |
|
||||
|
||||
1. מי שלא לוקחת את דתה ברצינות, ולא מקשיבה לדברי פוסקים, אין לה שום תירוץ להמנע משירות צבאי. 2. אם דברים אינם נאמרים בקול רם, אני משערת שגם אינם נכתבים. מניין לאייל הקביעה שדתיות נמנעות משירות לאומי משום שעקב שירותן המדינה מתנערת מאחריות? |
|
||||
|
||||
אין שמץ של הגיון. גם בציבור היהודי בישראל יש קשישים, מפגרים ובעלי מומים, ובציבור היהודי בישראל אכן מצויות בנות שירות לאומי המסייעות להם, אך הן לא היחידות, וזה לא מוטל על כתפיהן, כפי שבת השירות הלאומי המשרתת בבית ספר, אינה מחליפה לא את המורות ולא את המנהלת. וכפי שהמדינה אינה מתנערת מאחריותה1 משום שיש בנות שירות לאומי שיסייעו בציבור היהודי, כך אין סיבה שזה יקרה כשזה נוגע לערבים. 1 כלומר, היא מתנערת מאחריות, כפי שהיא מתנערת מאחריות בתחומים רבים שעד לא מזמן היו בתחום אחריותה, ע"ע העורף במלחמה האחרונה, אבל זה לא משום שיש גופים אזרחיים שיסייעו. |
|
||||
|
||||
המדינה מתנערת מאחריות בכל מה שנוגע לרשויות הערביות כבר כיום, והדבר נראה לעין. אם וכאשר יהיו בני שירות לאומי - הדבר בהחלט יוכל להצטרף לשורה של תירוצים הקיימים כבר עכשיו. ההשוואה בין בנות השירות הלאומי הדתיות לבין תכניות השירות לצעירים הערבים אמנם נראית על פניה כטבעית ומתבקשת, בעיקר בגלל השם הדומה, אבל בפועל, בשטח - הדברים יתבצעו בצורה שונה ויכללו ניצול של אנשים צעירים ככוח אדם חינם במקום צוותים מקצועיים. |
|
||||
|
||||
למה אתה סבור כך? למה מה שעובד בצורה מוצלחת בקרב היהודים, אוטומטית הופך ל"ניצול" ו"כוח אדם בחינם" כשמדובר בערבים? |
|
||||
|
||||
שירות לאומי של בנות דתיות נחשב לדבר שעובד בצורה מוצלחת? אני לא רוצה להסתבך עם הויכוחים שלכם כאן, אבל הייתי באמת רוצה לדעת, כי זה לא מה שאני שומעת כל הזמן ויש לי דילמה. |
|
||||
|
||||
ספרי לנו מה את שומעת. |
|
||||
|
||||
אני שומעת תלונות משני הצדדים. מהבנות עצמן שמפנים אותן לעבודות שחורות משעממות ומתייחסים אליהם כמו אל עובדים זרים מהרמה הכי נמוכה, אלה שלא מבינים כלום. מהצד השני (למשל בבית חולים) שהבנות הולכות למקומות שלהן רק ''כי צריך'' ולא מהלב ובכלל שהן יושבות במקומות העבודה ובקושי זזות ולא עושות כלום בגלל חוסר מוטיבציה. הרושם הכללי הוא שאלה שרק יכולות עפות משם בהזדמנות הראשונה ומתחתנות והולכות ללמוד. אני לא רוצה לומר יותר מזה. אם את מכירה ויודעת דברים אחרים זה יהיה משמח לשמוע, ולא רק בשבילי. |
|
||||
|
||||
בתי החולים הם רק אפשרות אחת. בשירות לאומי יש אפשרות לבחירה של מקום השירות, ויש הרבה בנות ששרתו בבתי ספר, במוסדות לילדים עם בעיות שונות או בעמותות חברתיות ויצאו עם הרבה סיפוק והנאה. אני מכיר כמה וכמה כאלה. חוץ מזה, מה פירוש "אלה שרק יכולות עפות משם בהזדמנות הראשונה ומתחתנות והלכות ללמוד"? כל אחת יכולה לעזוב ברגע שהיא רוצה. לא נראה לי שמישהי מתחתנת בשביל לעזוב את השירות אם היא רק צריכה לגשת לרכזת ולהודיע שהיא עוזבת. |
|
||||
|
||||
תודה. (ממה שהבנתי יש כאלה שלא נעים להן לגשת ולהגיד סתם ככה שהן עוזבות בלי ''אני מתחתנת''. אבל כמובן שלא מתחתנים רק בשביל המטרה הזאת.) |
|
||||
|
||||
האינפורמציה שאני יכולה לספק אינה ממקור ראשון. שירתתי בצבא, לא בשירות לאומי, אבל היו לי ויש לי לא מעט חברות ששירתו, והן היו מרוצות והרגישו שהן תורמות. התלונות ששמעתי מהן בד"ך נגעו לדברים מנהלתיים - חלקן נדרשו להתחלק עם העמותה במימון הנסיעות שלהן וכיו"ב, ואני סברתי שזו חוצפה. כל מה שאני יכולה לספר לא ממש עדכני בכל מקרה, מדובר על לפני 10 שנים. |
|
||||
|
||||
המדינה באמת פועלת תחת איום. ואני לא מאשים לא את המאיימים ולא את המאויימים. יש כאן סכסוך לאומי בעל גבולות צולבים עם הגבולות הגיאוגרפיים. מדינת ישראל מייצגת את היהודים. היא אינה מעוניינת באזרחיה הערבים, אך היא תקועה איתם. אזרחיה הערבים אינם מעוניינים במדינת ישראל, אך הם תקועים איתה. בינתיים שוחרי טובות אטומי רגשות מהצד היהודי דורשים מהערבים להגיד תודה על כך שיש להם את מה שיש להם ולנשק את הדגל שהם שונאים. בו בזמן, מקביליהם בצד הערבי מנצלים את החירויות המערביות אותן מעולם לא ביקשו (חופש הביטוי למשל) כדי להתחנן בפני בני עמם שיעזרו להם להיפטר מהמדינה שנתנה להם אותו. פיכסה. |
|
||||
|
||||
כבר מזמן לא דורשים ערבים לנשק את הדגל שהם שונאים, ומאז ''אוסלו'' הם מנשקים ונושאים בגאון את הדגל שהם אוהבים. |
|
||||
|
||||
יש כאלה שעדיין דורשים. "אוסלו"? חשבתי שזו עיר אמיתית! |
|
||||
|
||||
כן, אתה בטח גם מאמין ב''פתח תקווה''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |