בתשובה לעמית צור, 17/03/07 17:11
פרמגמטיזם? 435704
אני לא מבין למה אתה כל כך ממהר להסיק שמטרת אוניברסיטת ת"א היא להפחית את מספר הסטודנטים הערבים לרפואה.

לי נראה, שהמטרה שלהם היא בדיוק מה שהם אומרים שהיא :

ילדים בני 18 לא בשלים לחתוך גופות.
אתה היית סומך על רופא בן 25?

רפואה, כמו עבודה סוציאלית, דורשת בגרות שאין לבני 18 (או לפחות לרובם). דרך אגב, בעבודה סוציאלית יש דרישת גיל כבר שנים ואף-אחד לא טען שיש אפליה, ויש הרבה סטודנטים ערבים.

אז למה מקבלים עתודאים?
כי אין להם ברירה.
פרמגמטיזם? 435707
למה אין להם ברירה? ודאי שיש להם ברירה. אין מחסור ברופאים בישראל ואם נכונה הטענה שבני 25 צעירים בשביל להיות רופאים, אז שהצבא יציע לרופאים בוגרים יותר משכורות מושכות. או כולם לומדים רפואה רק מגיל 20 או מגיל 18 .
פרמגמטיזם? 435708
אני חושש שאתה לא מכיר את מאזן הכוחות בארץ.
הצבת דרישות קבלה אקדמאיות בפני עתודאים זו המצאה של העשור האחרון, כתוצאה מהגדלת הביקוש. המוסדות האקדמיים לא בדיוק מכתיבים לצבא מי הולך ללמוד איפה מטעמו. אם הצבא מעוניין ברופאים צעירים, אין שום סיבה למנוע זאת ממנו (צהל מצידו יכול להימנע מלשים אותם בתפקידים רגישים במשך שנתיים), מה שלא נכון לגבי המערכת האזרחית, שהאוניברסיטאות הן הבוררות של רופאי העתיד שלה.
''אין מחסור ברופאים בישראל'' - יש מחסור חמור ברופאים בישראל. זה שנראה נורמלי למישהו שמתמחה עובד שעות מטורפות, זה לא עושה את זה לבסדר. צריך להכפיל את כמות הרופאים ולהוריד את העומס, שכבר הוכח שהוא גורם מרכזי לטעויות. מעבר לכך כבר היום מדברים על המחסור הצפוי בעתיד הקרוב. היום אנו עוד נהנים מכמויות גדולות של רופאים שעלו, אבל ה''ייצור'' לא יעמוד בביקוש.
פרמגמטיזם? 435732
אני מסכים איתך לגבי מספר הרופאים בארץ. כשכתבתי שאין מחסור ברופאים בארץ, התכוונתי על פי השיטה הקיימת של ניצול המתמחים בעבודת עבדים. מסכים איתך שהשיטה הזאת שקייימת גם בארה"ב העיא שערורייתית.
לגבי השורות הראשונות שלך: לצבא לא צריכות להיות שום פריווילגיות באקדמיה; לא ח"ל לגבי תארים אקדמאיים ולא קיפוף העקרונות שהמוסד האקדמי פועל על פיהם. אם הוא מחליט שסטודנט לרפואה יהיה רק מגיל 20- אז כך לגבי כולם. הבעיה איננה מתי והיכן יעבוד הרופא אלא מאיזה גיל ילמד. אם הערבי יחתום שעד גיל 27 יעבוד כאח-יקבלו אותו?
פרמגמטיזם? 435740
לצבא, במדינה שלנו, בלי להיכנס לשאלה האם זה רצוי, יש סמכויות מסויימות. צהל נותן לאנשים להטיס מטוסים בלי לבקש רשיון מאף אחד, סוגר שטחים לכניסת אנשים מסויימים, מחלק נשקים והורג במכוון אנשים ספציפיים. דרושה מידה לא מעטה של היתממות כדי לטעון שבאקלים הנוכחי האוניברסיטאות יכולות למנוע מצהל להשתמש בהן ככלי להכשרת רופאים, בתנאים הרצויים לצהל. מבחינת צהל בי"ס לרפואה הוא פשוט קורס שהוא מוציא החוצה משיקולי עלות/תועלת.
אני לא בא להביע דעה על האם זה נכון או לא נכון לתת לרופאים צבאיים להתחיל את הכשרתם בגיל 18, זה, ביחד עם העלות של רופאים מבוגרים יותר, הוא שיקול של הצבא, ובאקלים הנוכחי רק של הצבא.
פרמגמטיזם? 435709
הבחירה בתירוץ כל כך שקוף עזרה לי להגיע למסקנה הזאת.

"אתה היית סומך על רופא בן 25?"
ראוי לציין, ראשית, שעד לרגע זה ממש לא הופעלה הגבלת גיל על לימודי רפואה, וחוץ מבת"א גם לא תופעל, לפחות לא בשנה הקרובה. המצב הקיים הוא כזה שבו יכולים להיות רופאים בני 25. לא שמעתי על אסונות שנגרמו כתוצאה מכך.
חוץ מזה, סביר להניח שרוב הרופאים לא יסיימו בגיל 25, מפני שהם מסיימים את הצבא רק בגיל 21 לכל הפחות. אחוז קטן של מי שלא שירת והלך ללמוד רפואה במקום אני מוכן לספוג.

לגבי עבודה סוציאלית - ההשוואה לא במקום בכלל:
קודם כל, דרישת הגיל היא 18 ומעלה (ילידי 1988 לשנת הלימודים הנוכחית).לא תראה הגבלה מעל גיל 18 מפני שהמדינה והחברה שמות בידי בני 18 אחריות כבדה ורואה בהם בוגרים לכל עניין. ההגבלה באה על מנת למנוע מצב של נרשמים בני 16 (מאיזו סיבה שלא תהיה), שהם משהו לא רצוי במקצוע הזה (בניגוד לדוגמא, למקצועות הנדסה ומדעים).
דבר אחרון, התואר בעבודה סוציאלית קצר ב-‏4 שנים מהתואר ברפואה, כך שגם אם ההגבלה הייתה מגיל 20, המסיימים היו עדיין צעירים יותר.
פרמגמטיזם? 435881
לוגיקה:
הפקולטה אומרת: בגלל שאנחנו חושבים A אנחנו רוצים B.
אתה אומר: אני לא מסכים עם A, ולכן אתם רוצים B בגלל C.
אתה שם לב לפער?

כדי להראות שמטרת הפקולטה היא גזענית, לא מספיק לנמק את הדעה שאין צורך אמיתי במגבלת גיל כדי לסנן אנשים לא בשלים, אתה צריך להוכיח שגם הפקולטה חושבת ככה.
פרמגמטיזם? 435884
לא מדויק. גזענות יכולה להיות לא מודעת. (אם כי בשארה טוען בכותרת שהאפלייה מכוונת)
אתה היית סומך על רופא בן 16? 435710
פלאשבק קטן מן העבר:
ואיפה האתגר לפציינטים לעומת מודלים עכשווים:

אבל בחזרה למציאות, מה דעתך על רופא בן 18?:

אתה היית סומך על רופא בן 16? 435766
אתה מתכוון לומר שמה שקורה בסדרות טלויזיה משקף במדוייק את המציאות האמריקאית?
אתה היית סומך על רופא בן 6? 435863
לא.

אמרתי שהיה לי פלאשבק, ושקעתי בזכרונות נוסטלגיים קלים.

אמרתי גם שב1995 הוכשר רופא אמריקאי-הודי בן18 בלבד.

ועכשיו מה שנותר לי להגיד הוא שהערכתי לאינטלגציה שלך משתווה בודאי להערכתך לאינטלגציה שלי.
אתה היית סומך על רופא בן 6? 435866
זה בסדר, האינטליגנציה שלי היא באמת עניין מתסכל ומביש - בצוותא עם הגובה, אורך האוזניים, הכישורים האתלטיים, ההצלחה עם בחורות ועוד רשימה ארוכה של אסונות טבע פרטיים שלמזלך אפטור אותך ממנה כרגע.
אתה היית סומך על רופא בן 6? 435867
במקום זה אני אלאה אותך בעוד תובנות על הקשר בין הישגים וחינוך:

:-) 435903
פרמגמטיזם? 435711
מה הבעיה עם רופא בן 25? בן 25 יכול להיות מ"פ ובמקרים מסוימים אפילו סמג"ד שאחראי על חייהם ומותם של מאות אנשים, אז למה הוא לא יכול להיות רופא? להיות רופא זה ידע טכני בעיקרו, שאינו דורש איזו חכמת חיים מיוחדת.
פרמגמטיזם? 435723
כל מקצוע שכולל טיפול בבני אדם הוא לא טכני בלבד.
(אבל גם אם את חושבת אחרת, לגיטימי מצד הפקולטה לחלוק עלייך).

וכן, הייתי מעדיף רופא בוגר בנפשו, על פני רופא עם פסיכומטרי גבוה יותר (ערבי בן 25 או לא).
פרמגמטיזם? 435724
זה מזכיר לי את צוות הרופאים בבית החולים שבו עברתי ניתוח קל לפני שנים. גילם הממוצע להערכתי היה 40-50. למרות הגיל, האינטילגציה הרגשית שהם הפגינו כלפי החולים לא נראתה גבוהה במיוחד, בהתחשב בעובדה שהם דיברו אל מבוגרים כאילו היו תינוקות, ובאופן כללי העבירו את סבב החולים בדיונים שיטחיים על פוליטיקה. מי שהראה רגישות היו המתמחים (וכן, סליחה, חלקם היו ערבים).

האנקדוטה הזו לא נועדה להביע זעזוע, אלא שהאווירה הממוצעת בבית חולים סטנדרטי אינה מביאה את הצוות למאמצים רגשיים שבן 20 לא יעמוד בהם.

ואם מדובר בידע טכני, אז רופא מתחיל בן 25 לא שונה מרופא מתחיל בן 30.
פרמגמטיזם? 435738
לגיטימי מצד כל אחד לחלוק עלי, זה אפילו מבורך. לא היה לי הרבה טעם לגלוש הנה אם כולכם הייתם מסכימים איתי (אבל אל תדאג, בסוף אני אצליח לשכנע אתכם).

אם אתה הולך בגישה הזו אתה צריך לאסור על קיומם של מש"קיות ת"ש, אחים בבתי חולים מתחת גיל מסוים, עובדות סוציאליות מתחת גיל מסוים וכן הלאה. אין ספק שברפואה, כמו כמעט בכל תחום, בגרות נפשית היא מעלה; השאלה היא אם היא תנאי הכרחי. לדעתי, קביעה ש-X הוא ילדון שאין להפקיד חולה בידיו ואילו Y הוא בוגר שיכול לטפל בכל אדם רק משום ש-X הוא בן 25 ו-Y בן 27 בלי שום פרט מידע אחר היא קצת משונה. אם האוניברסיטה רוצה לוודא שהיא מוציאה מתחת ידיה רופאים שהטיפול שלהם בבני אדם אינו טכני בלבד, עדיף שהיא תתחיל לחשוב כיצד להכניס את הפן האנושי כחלק מתכנית הלימוד (אפילו על חשבון קצת מהשינון האינסופי של השמות הלטיניים של הסוג היחודי של מיטוכונדריה בתא מספר שלוש בסחוס התחתון של אוזן שמאל).

לגבי הפסיכומטרי - אני מסכים איתך, אלא שעולם הרפואה טרם מצא את הדרך למיין מועמדים לפי מידת הבגרות שלהם וגם לא לחזות ברגע נתון מה תהיה מידת הבגרות בעוד שבע שנים, ועל כן לא נותר לו אלא להסתפק בפסיכומטרי.
פרמגמטיזם? 435768
כמובן, כמובן. התכוונתי שלפי דבריך יוצא שאלו חילוקי דיעות ענייניים שהם לגיטימיים, בניגוד למניעים גזעניים שאינם לגיטימיים (על זה בעצם הדיון כאן, לא?)

אתה מתפרץ לדלת פתוחה כי הגבלת גיל קיימת גם במקצועות סיעוד ועבודה סוציאלית שעליהם דיברת (לפחות בחלק מהמוסדות), וכבר קיימים בתוכנית הלימודים של רפואה קורסים על "רפואה וחברה". וגם ענין המיון נתון לשיקול דעת, קל למיין לפי יכולת פסיכומטרית וקשה למיין לפי בגרות נפשית, אבל עדיין אפשר לנסות. ולסיום, אני לא יודע מה אתך, אבל בינתיים לא היו שנתיים בחיי שלא התבגרתי בהם באופן משמעותי.

(מתנצל, משום מה חשבתי שאתה את)
פרמגמטיזם? 435784
לגיטימי לדון האם יש טעם להגביל את הגיל; הדיון התעורר לא בגלל הגבלת הגיל אלא בגלל שהיא מופעלת באופן סלקטיבי. השאלה היא האם הסלקטיביות הזו היא בגדר אפליה גזעית או לאומנית, או לא. שאלת הבגרות הראויה לרופא היא שאלה צדדית לדיון, ואפשר לדון בה במנותק מהדיון הספציפי על הצעד של אונ' ת"א.

גם אחרי הגבלת הגיל, בוגרי לימודי סיעוד ועו"ס (וגם הוראה, אגב) מתחילים לעבוד בגיל נמוך יותר ממי שיתחיל ללמוד רפואה בגיל 18. לגבי הקורסים ברפואה וחברה - איני יודע מה מלמדים שם, אבל ההתרשמות שלי היא שהם לא משפיעים יותר מדי על היחס של הרופא הצעיר הממוצע לחולה; מההכרות שלי עם רופאים האופי האישי של רופא ונורמות ההתנהגות הפרטיות שלו משפיעים פי כמה וכמה מכל קורס שהוא למד. גם הבגרות אינה בהכרח פקטור; הייתי בהתיעצות אצל פרופסור, מנהל מחלקה בבית חולים ידוע בן חמישים ומשהו. האיש קיבל באמצע ההתיעצות שיחת טלפון ממישהו שהמליץ לו על מניה כלשהי בנאסד"ק. הוא לא טרח לומר לו להתקשר אח"כ; כשאני יושב מולו הוא דן ברווחים התפוים למניה, בתזרים של החברה ובשוק התחרותי, ואז אישר רכישה. יש לי תחושה שדווקא רופא צעיר שעוד לא מרגיש את עצמו בטוח כל כך במעמדו לא היה מתנהג כך.
פרמגמטיזם? 435848
ישנן הרבה הגבלות גיל שלא חלות על צהל, רשיון נשק ניתן רק מגיל 21 למשל, לכן אי אפשר לטעון שמשהו שמאפשרים לצהל הוא בגדר אפליה.
כמו כן לאור העובדה שכארבעים אחוז מהנשים היהודיות לא מתגייסות, הפגיעה באוכלוסיה היהודית גדולה מהפגיעה בערבית (תחת ההנחה שמשתמטות הן בעלות אותו סיכוי להתקבל לרפואה כמו מי ששירתה).
פרמגמטיזם? 435851
ובנוסף לכך - כפי שפתאום קלטתי - חשוב מאוד[*] "לייצר" רופאים קרביים צעירים ככל האפשר, שיוכלו להצטרף לגדודים בשטח עם כל הפק"לים על הגב, ובלי דאגה לילדים והאשה שהשאירו בבית.

[*] חשוב למי שחוסנו של צה"ל בראש מעייניו.
פרמגמטיזם? 435913
מבלי להתיחס למניעים הספציפיים להחלטת אונ' ת"א, העובדה שדברים מסוימים מאופשרים במסגרת הצבא ולא במסגרת אזרחית אין משמעה שהם לא יכולים להיות בגדר אפליה. באותה מידה, קצבה הניתנת ליוצאי צבא ולא למי שלא שירת עלולה להיות מכשיר לאפליה אם אלה שאינם משרתים שייכים ברובם המכריע למגזר מסוים ואם הקריטריונים למתן הקצבה בנויים כך שישמיטו את המגזר הזה ויכלילו את המגזרים האחרים (למיטב ידיעתי הסיפור הזה כבר לא קיים).

העתודה האקדמית אינה סוג של "קורס של צה"ל" כפי שכמדומני הצגת זאת קודם. זו דחיית שירות שניתנת לחלק מהמלש"בים כדי לאפשר להם ללמוד באוניברסיטה לפני גיוסם. במסגרת הזו, להבדיל מפרויקטים כמו "תלפיות", הם אזרחים לכל דבר והסטנדרטים שאמורים לחול עליהם הם של אזרחים. אם האוניברסיטה סבורה שמבחינה אקדמית וציבורית ראוי לא להכשיר רופאים בגיל 18 היא אמורה לעמוד בנורמה הזו גם לגביהם. דרישה לכופף את הנורמה רק כי הצבא רוצה בזה שקולה, עקרונית, לדרישה מצד הצבא שאם סטודנט רגיל אמור לעמוד בממוצע ציונים של 75 כתנאי לקבלת התואר, האונ' תיתן תארים גם לעתודאים שיגיעו רק ל-‏70; אין לזה מקום.
פרמגמטיזם? 435916
לא רק שבעים, לצבא יש מסלולים מיוחדים באוניברסיטאות השונות הסגורים בפני הקהל הרחב, בחלקם התואר הראשון מושג בשנתיים. שמועה אומרת שהרמה שם אינה גבוהה במיוחד.
עתודה מבחינתו של צהל זו דרך לקבל חיילים עם הכשרה מסויימת, צהל תופס את זה (ובמיוחד רפואה) כקורס במיקור-חוץ. לאור העובדה שהוא צרכן גדול של רופאים וגם מרים את החשבון, אני לא רואה סיבה להחזיק בהשקפה אחרת.
פרמגמטיזם? 435925
ובאמת המסלולים האלה הם, במחילה, הזנייה של האקדמיה. יש מי שמוכן לתת כסף, יש מי שמוכן לתת שרות והעסקים מתנהלים.

מהי העתודה מבחינתו של צה"ל זו בעיה שלו, לא של האוניברסיטה. הקריטריונים שלה אמורים להיות ציבוריים ואקדמיים, לא צבאיים. אם לא מוצאת חן בעיניו הרמה האקדמית הנדרשת הוא מוזמן להרים קורס פנימי. הוא צרכן גדול? קופות החולים הן צרכניות גדולות עוד יותר, ובכל זאת הן לא קובעות את הסטנדרטים של האקדמיה. איזה חשבון הוא משלם? בפעם האחרונה שבדקתי (אמנם זה היה די מזמן) עתודאים שילמו את שכר הלימוד שלהם, והצבא לא שילם אגורה מכיסו. אפילו אם היום הוא כבר משלם את שכר הלימוד זה רק חלק קטן מהעלויות הנדרשות להכשרת רופא.
פרמגמטיזם? 435947
למיטב ידיעתי היום צהל משלם לרופאים את מלוא שכר הלימוד (מחברים שהם לא רופאים אני יודע שהיתה השתתפות או אפילו שכר מלא).
קופות החולים הם לא שחקן (זו בסך הכל מסגרת בה פועלים בתי החולים והמרפאות), אבל בתי החולים בפועל הם הקובעים של הרמה (רובם המוחלט של החברים הבכירים בפקולטות לרפואה הם רופאים בבתי חולים, המבחנים וסטאזים נערכים בבתי חולים וכד').
פרמגמטיזם? 435951
קופות החולים אינן "מסגרת", הן המעסיקות הראשיות של רופאים במשק, ולכאורה הצרכים שלהן אמורים להשפיע על אופי ההכשרה, סוגי ההתמחויות וכיו"ב. לגבי צה"ל, גם אם הוא משלם את השכ"ל הרי זה בסך הכל הסדר בינו לבין העתודאי; פעם העתודאי היה משלם, היום צה"ל מתאמץ קצת יותר למשוך עתודאים למסלול הזה אז הוא משלם. כך או אחרת, אין לזה שום קשר לסטנדרטים שהאוניברסיטה קובעת - שצריכים להיות אחידים לכל הסטודנטים.
פרמגמטיזם? 436014
צה"ל משליך על הרופאים את התפיסה שלו לגבי כלל המגוייסים. לצבא טוב שחיילים בני 18 יתגייסו; הם ניתנים יותר לעיצוב מבני 20 וזה נוח לצבא. הצבא רוצה לקבל רופאים שיתנו שלוש שנים חינם במחיר שכר לימוד של 7 שנים (אם צה"ל משלם את כל 7 השנים). בחישוב כלכלי גרידא מעדיף צה"ל רופאים הרבה פחות בשלים תמורת החיסכון הכספי של אי העסקת רופאים בקבע או אזרחים עובדי צה"ל. אני אישית מקבל את נימוקי אוניברסיטת תל אביב וכמו כמה מהכותבים כאן, חושב שהנימוקים תקפים גם לגבי עתודאים ולכן אם צה"ל רוצה לגדל רופאים, שישרתו שנתיים ויתחילו ללמוד בגיל 20 .
פרמגמטיזם? 435920
האוניברסיטה לא חיה בבועה והשיקולים המנחים אותה אינם אקדמיים בלבד. לא הייתי רואה טעם לפגם אילו האוניברסיטה הייתה נותנת הקלות לסטודנט שמתחייב לעבוד 6 שנים לאחר התואר במרפאה נידחת[*], או לחלופין לבצע ניתוחי-חירום תחת אש.

[*] סתם נזכרתי, http://imdb.com/title/tt0098878
חלוקת עבודה 435921
זה ממש לא התפקיד של האוניברסיטה. יש גורמים אחרים (מדינה, נדבנים או עמותות) שזה בדיוק תפקידם.
חלוקת עבודה 435927
כאן אנחנו חלוקים. לאוניברסיטה יש גם תפקיד חברתי. אני לא מוצא טעם לפגם בפרוייקטים חוץ-אקדמיים כגון http://www.unibaam.tau.ac.il או http://www.tau.ac.il/~lawclinc/ או פר"ח.

אני כן חושב שאחת המטרות החשובות של הפקולטה לרפואה היא הכשרת רופאים צבאיים, ושעבור מטרה זו ראוי לכופף קצת את הכללים.
חלוקת עבודה 435928
אז נשאר חלוקים. אני מאמין גדול בחלוקת עבודה ברורה ככל הניתן: האוניברסיטאות צריכות לדאוג בעיקר למחקר, המכללות אמורות לדאוג להכשרה *מקצועית* של עובדים, הצבא אמור לדאוג שיהיו לו רופאים, משרד הבריאות אמור לדאוג שיהיו רופאים בפריפריה, ומשרד הרווחה אמור לדאוג שרופא יהיה נגיש לכל אחד. אם יש אדם פרטי שרוצה לעזור על חשבונו, הוא מוזמן.

כשכולם דואגים להכל: כשהצבא דואג לשלוח מורות לבתי הספר, כשהאוניברסטה דואגת לחלוקת תארים אקדמאים לקציני צבא, כשהמשטרה דואגת לשלוח שוטרים לשמור על הגבולות, כשמשרד הפנים דואג לכשרות הבתים של עולים חדשים, אז אף אחד לא דואג באמת לכלום: הצבא לא דואג לתחזק את הימ"חים, האוניברסיטה לא דואגת לעתיד המחקר של ישראל, המשטרה לא דואגת למלחמה בפשע, משרד הפנים לא דואג לניהול נכון של הרשויות המקומיות וכו'. זאת המדינה שבה אנחנו חיים, אתה באמת חושב שזה עובד כל כך טוב?
חלוקת עבודה 435943
רפואה היא בראש וראשונה מקצוע. הרוב המכריע של הרופאים עוסקים בעיקר במקצוע הזה, ורק באופן חלקי (אם בכלל) במחקר רפואי.

המקצוע הזה דורש הכשרה אינטנסיבית ברמה גבוהה (כזו שלא ניתן לבצע מחוץ לאוניברסיטה). מי אמור לדאוג לחינוך הרופאים של העשורים הבאים, אם לא האוניברסיטאות? ולפי מה הן אמורות להתחשב כשהן מתכננות את מסלולי הלימודים של הרופאים, אם לא לפי הצרכים של מדינת ישראל בתחום הזה?
חלוקת עבודה 435949
האוניברסיטאות בארץ (אני לא יודע איך זה במדינות אחרות) ממלאות שתי פונקציות, מחקר והכשרה מקצועית. בתפקידם כמכשירות מקצועיות, הן אמורות לדאוג להכשרה של הרופאים (והמהנדסים ועורכי הדין וכו').

כשהן מתכננות את מסלולי הלימודים של הרופאים הן אמורות להתחשב במה שצריך לדעת "רופא" במדינת ישראל במאה ה-‏21. איך נכנסים לכאן הצרכים של המדינה? מה זה בכלל הצרכים של המדינה? איך מתחשבים בדבר כזה?
חלוקת עבודה 435950
כתבת בעצמך "במה שצריך לדעת "רופא" *במדינת ישראל* במאה ה-‏21" - כמה רופאים צריך ? באילו מקצועות יש לשים דגש (האם הבעיה העיקרית פה היא סרטן או התאבדות) ? מה יהיה אופי העבודה (רמת הציוד, כמות הפציינטים לשעה) ? כל אילו יוצרים מאפיינים מובהקים של מה צריך להיכנס לתוכנית ומה לא. אין דינו של רופא (מערבי כנראה) בסודן, שצריך לטפל בהמון חולים במעט זמן ואמצעים כדינו של רופא משפחה בצריפין, שמשה בא לקחת את המרשם שלו בשמונה ואחריו הוא חופשי עד שתים-עשרה. אפילו בתוך העולם המערבי ישנם פערים אדירים, בארה"ב למשל, עבור אותם סימפטומים ילקחו הרבה יותר בדיקות (בין היתר בגלל חשש מתביעות).
חלוקת עבודה 435956
אני יודע מה כתבתי. ולא ברור לי איך מה שאתה כתבת עונה לשאלות שלי.
חלוקת עבודה 435966
לידיעתך, מישהו כבר חשב על שתי הפונקציות, ולכן קיימים שני מסלולי לימוד:
מקצועי - רפואה, נושא הדיון שלנו
מחקרי - מדעי הרפואה
חלוקת עבודה 435972
עם כל הכבוד למדעי הרפואה, זה בסך הכל תואר ראשון בביולוגיה עם נטיה לכיוון האדם, תואר ראשון מצויין אבל רחוק מאוד מהכשרה ממצה או אפילו בסיסית לחוקר. אם כבר אז ראוי להזכיר את התוכנית המשולבת MD/Ph.d, שנותנת בסיס רחב תוך נסיון לאפשר לרופא לשלב מחקר בעבודה שלו כבר משלבים מוקדמים יחסית.
ראוי גם להזכיר שבכל מחקר בבני אדם בארץ שמצריך הלסינקי, החוקר הראשי חייב להיות רופא מכוח החוק. זה לא אומר שהכל צריך להיות תכנון שלו, סביר להניח שלא, אבל הוא חייב להבין את כל ההשלכות האפשריות של הטיפול על החולים שלו ולקחת אחריות כוללת על מהלך הניסוי.
חלוקת עבודה 435976
אתה טועה. מדעי הרפואה, לפחות באוניברסיטת תל-אביב, נמשכים לתואר שני ושלישי. בוגרי תכנית זו, הניתנת ברוב, אם לא בכל בתי החולים גם בארצות הברית בהם מתבצע מחקר, ממשיכים למחקר פוסט-דוקטורט באותן מעבדות אם הם רוצים ולקריירה מחקרית. זו תכנית שלמה של לימודי ביולוגיה בהקשר (לפעמים מיידי, לפעמים קלוש ולעתים לא קיים) רפואי.

תכניות אלו, אגב, מעניקות הכשרה רחבה ביותר מתכניות MD\PHD יוקרתיות (השווה, למשל, את מספר שנות ההכשרה המדעית והמחקרית ונסיון המחקר של הבוגרים).
חלוקת עבודה 436024
אין תוכנית המשכית אחת במדעי הרפואה מתואר ראשון לשלישי, אני קצת מכיר את התוכנית ואת הבוגרים שלה, רוב בוגרי התואר הראשון לא ממשיכים במסגרת התוכנית וביצוע תואר מתקדם במדעי הרפואה לא מותנה בתואר ראשון במדעי הרפואה. כלומר ישנה הפרדה בין תואר ראשון לתארים מתקדמים במדעי הרפואה.
פרמגמטיזם? 435926
זה ודאי לא מאד יחדש לך אם אגלה לך שלא ממש רבים מהעתודאים מבצעים ניתוחי חרום תחת אש, ורובם אינם מגיעים כלל לתפקידים בהם יש סיכוי לבצע ניתוחים כאלה. בכל אופן, תפקידו של הצבא לדאוג לצ'פר את האנשים האלה באופן הולם כשם שתפקידו לדאוג באופן הולם למי שמוכן לשרת כלוחם; לא תפקידה של האוניברסיטה לדאוג ללוחמים, כשם שאין זה תפקידם של משרד החקלאות או רשות שדות התעופה.
פרמגמטיזם? 435948
אולי לא רבים מהעתודאים מבצעים ניתוחים תחת אש, אבל כיום כל (או כמעט כל, יש גם מילואים ורופאים מחו''ל) מי שמבצע ניתוחים תחת אש הוא עתודאי.
פרמגמטיזם? 435952
אולי דווקא משום כך צריך לוודא שהם עומדים בסטנדרטים גבוהים לא פחות מכל רופא אחר.

מאה אחוז מאלה שנלחמו במחבלים במלחמה האחרונה היו לוחמים. אין זאת אומרת שהאוניברסיטה צריכה להקל בדרישותיה האקדמיות מלוחמים - זה יהיה אבסורד אם היא תעשה זאת. היא יכולה לבוא לקראתם במועדי בחינה, לתת שיעורי השלמה וכו' - אבל הסטנדרטים לקבלת תואר חייבים להיות אחידים לכולם.
הפלישה מהמאדים 435959
מה? מה??

תגידו, הכריזו כאן על תחרות האנלוגיה המוזרה או משהו כזה?
הפלישה מהמאדים 435961
זה מגוחך, זה כמו שמישהו ידבר על טעם פיצה עם אנשובי בדיון על טעם הדגים.

(אייקון הומור).
הפלישה מהמאדים 435964
לא, סתם שעשעה אותי הקביעה ''לא כל העתודאים מבצעים ניתוח תחת אש אבל כל המבצעים ניתוח תחת אש הם עתודאים'' כבסיס להקלה בדרישות מהם.
פרמגמטיזם? 435879
דווקא התחלנו מ-תגובה 435723, שעוררה את תשומת לבי. נדמה לי שמאז קצת שינית את דעתך, ובזה נחה גם דעתי.
הדיון האם יש מניע גזעני בהחלטה או שלא (אני אישית מאמין שלא) פחות מעניין בעיני ולכן אפרוש בשלב זה.
פרמגמטיזם? 435719
בתי ספר לרפואה בעולם (וגם מחוץ לתל אביב) מציבים דרישות דומות, הם חסרי אחריות, או שמא משהו באוירה של ת"א מונע מבוגריה בני ה-‏25 להיות רופאים שלא ניתן לסמוך עליהם?
מסתורי שנת ה26 437418
מה בדיוק קורה בה, שהיא מבדילה אדם בן 27 מאדם בן 25 בצורה כזאת שעל הראשון אפשר לסמוך יותר מאשר על הראשון?
מסתורי שנת ה26 437441
מה קורה בנקודה ה- 60 של המבחן, שהיא מבדילה בין מי שיודע את החומר (ולכן קיבל את התואר, ויכול לתכנן גשרים), לבין מי שאינו יודע את החומר?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים