|
||||
|
||||
זו אפליה מתקנת לאלה שמשרתים שרות לאומי, כך שלא ייצאו פראיירים מבחינה זאת שבזמן שהם משרתים את החברה מישהו אחר מאותה שכבת גיל משיג אותם בהתחלת הלימודים, סיומם, התקבלות למקומות עבודה ועלייה בסולם הדרגות המקצועיות שם, כל זאת בתחום שהתחרות בו קשה במיוחד. |
|
||||
|
||||
הסטודנטים הערבים אמנם משיגים את משרתי השרות הלאומי בתחילת הלימודים, אבל הם נתקלים בקשיים בהתקבלות למקומות העבודה, ועוד יותר מזה - בעלייה בסולם הדרגות. אפליה זו היא לא רשמית אבל היא ניכרת בשטח, מזוית הראיה של חולה שבילה לא מעט בבתי חולים. כך שלא ייפלא אם מישהו מן המוחים על התקנה החדשה יטען שהשנתיים שהסטודנטים הערבים זכו להקדים בהן עד עכשיו - דווקא הן שהיוו צורה קלה, מוגבלת, של כעין אפליה מתקנת. |
|
||||
|
||||
אם יש אפליה של ערבים במקומות העבודה צריך לתקן אותה שם, ובאופן ישיר, בפירוש כך, זה נכון יותר גם מעשית וגם עקרונית. ובלי להטיל ספק בדבריך, איכפת לך לפרט בעניין האפליה שראית? |
|
||||
|
||||
אני מעדיף לא להיכנס למה שאני אישית ראיתי. ראית הרבה מנהלי מחלקות ערבים? סגני מנהלי מחלקות? רופאים בכירים? תיקון אפליה ישיר הוא בודאי נכון עקרונית. מעשית, הוא אפשרי בערך כמו כל שאר האפליות שמתקנים אצלנו באופן מופלא ומושלם בכל יום ויום. הרי אנחנו ממש גן עדן. |
|
||||
|
||||
ברור שכמעט בלתי אפשרי לתקן באופן ''מושלם'' דברים, אבל תיקונים חלקיים עדיפים על לא כלום. ותיקון כלשהו, אפילו חלקי, צריך להיות במקום הדורש תיקון, ולא דרך חישובים כמו- הערבים מופלים במקומות העבודה, ולכן צריך להעניק להם אפליה מתקנת בצורת שנתיים ''פור'' בלימודים. חישוב פתלתל כזה לא יתקן כלום, לא בלימודים, ולא בעבודה, אלא רק יוסיף מרירות על גבי מרירות על גבי מרירות משני הצדדים. (ובקשתי לפירוט או הדגמה כלשהי של האפליה שראית לא היתה כדי לחדור לפרטיותך אלא כדי להבין טוב יותר את הבעיה. כך שאם בכל זאת תמצא דרך כלשהי לפרט- זה יעזור.) |
|
||||
|
||||
אבל לאפשר להם להתחיל ללמוד בגיל 18 זו *לא* אפליה מתקנת. זו לא שום אפליה. כמו שאמרת בעצמך, אם את רוצה לתקן את האפליה הגלומה בכך שחלק עושים שרות לאומי וחלק לא, הדרך לתקן את זה היא לתת לכולם לעשות שירות לאומי, לא לעשות אפליה לרעה של מי שלא עושה. |
|
||||
|
||||
ובאופן מעניין למדי, בשארה מתנגד לזה. |
|
||||
|
||||
מהן ההנמקות המעניינות שבישארה משתמש בהן כדי להסביר את התנגדותו? |
|
||||
|
||||
פה יש. אם כי אני ראיתי הסבר מפורט יותר, שבו הוא גם טען שהצעירים ישרתו יהודים ולא ערבים (מי קבע?), רק שאני לא מצליחה למצוא. |
|
||||
|
||||
וגם אם זה נכון, איך זה קשור? |
|
||||
|
||||
שרות לאומי- זה בדיוק מה שצריך פה. ומבחינתי שסטודנטים ערבים ישרתו בקהילות שלהם אם זה מה שיעזור לפתור את הבעיה, כדי שלא ייצא חלילה שהם משרתים את הציונים. כנ''ל לגבי חרדים. אבל כמו שנועה אמרה, בשארה מתנגד. ולא רק הוא- יש התנגדות כללית במגזר הערבי. לפחות בקול רם. אם יש מי שמסכים- לא שומעים אותו כ''כ. ואגב, יש מוסלמים שמשרתים בצבא (כלומר, נוסף לבדואים), אבל הם בד''כ שומרים את זה בשקט, כמעט בסוד, מחמת התגובות השליליות במגזר. |
|
||||
|
||||
כל זה אולי נכון, אבל לא משנה. זה לא תפקידה של אוניברסיטת תל-אביב להחליט מה הוגן ומה לא הוגן כלפי אלו שמשרתים בצבא. זו בעיה שאמורה להפתר ברמת המדינה. מה שאונ' ת''א עושה זו אפליה וזהו. |
|
||||
|
||||
''אם את רוצה לתקן את האפליה הגלומה בכך שחלק עושים שרות לאומי וחלק לא, הדרך לתקן את זה היא לתת לכולם לעשות שירות לאומי'' או לאפשר לכל מי שלא רוצה בזה לא לעשות שירות לאומי. |
|
||||
|
||||
אם יש פחות מנהלי מחלקות ערבים/בלונדיניים/שחורים/בעלי שחלות/צוענים, זה בהכרח אומר שאותו מגזר מופלה? אולי האשכנזים מופלים בתחום מכירת הג'חנון? עובדה היא שלא ראיתי הרבה מוכרי ג'חנון אשכנזים. |
|
||||
|
||||
רופא זה סטטוס חברתי ופוליטי, עמדת השפעה, מקצוע יוקרתי. ג'חנון הוא מאכל תימני-אתני. ההשוואה היא טיפשית אפילו יותר מכפי שהיא חשוכה. |
|
||||
|
||||
גברים מופלים בקבלה למקצועות ההוראה? נשים מופלות בקבלה למקצועות ההנדסה? (אני לא טוען שערבים *לא* מופלים, אבל היעדר ערבים כמנהלי מחלקות לא אומר שהם *כן* מופלים) |
|
||||
|
||||
גם להיתממות צריך להיות גבול באיזה מקום. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאם כבר, אז השאלה צריכה להיות לא אם נשים מופלות בקבלה למקצועות ההנדסה, אלא אם הן מופלות במינוי לתפקידי הנדסה בכירים. כנ"ל לגבי גברים. לא "האם גברים מופלים בקבלה למקצועות ההוראה", אלא "האם גברים מופלים לרעה במקצועות בכירים בתחום ההוראה". עד כמה שאני יודעת, לפחות בתחום ההוראה אין אפלייה לרעה של גברים. רוצה לומר, ביחס למספר המורים-הזכרים שמתחילים את הקריירה שלהם, נראה שיש מספר נאה של מנהלים/מפקחים מאותו המין. |
|
||||
|
||||
כבר ברמת ההרשמה ניכרת נוכחות נשית מועטת ביותר במקצועות ההנדסה (במיוחד הקשים, חשמל וכד'), לכן נכונה השאלה האם זה תוצר של אפליה או של אינטלגנציה (נשית, שומר נפשו ירחק מדברים כאלו). "ביחס למספר המורים-הזכרים שמתחילים את הקריירה שלהם" - אבל למה כה מעטים מתחילים ? מה עם אפליה מתקנת לעמוד על זכותן של נשים לנהוג במשאיות ? מדוע אירגוני נשים לא מוחים על הקיפוח האדיר של הנשים בתחום הכליאה ? (אייקון הומור). |
|
||||
|
||||
כלומר, אם הלוגיקה הטיפשית והחשוכה שלי נכונה, לא יתכן מקצוע יוקרתי שלא מאויש בצורה שווה (באופן יחסי לאוכלוסיה כמובן) על ידי כל המגזרים, אלא אם ישנה אפליה. בכלל, למה להסתכל רק על השלילה? האם יש גם מדיניות שמטרתה העדפת רוסים במקצועות הרפואה וההנדסה? אני אעצור עכשיו, על מנת לשמור על תרבות הדיון. דבר לא קל כשמפנים אלי טענות שהן גם שגויות לחלוטין וגם עטופות בדמגוגיה מתלהמת. |
|
||||
|
||||
אתה בחרת לתת אנלוגיה לג'חנון, שהיא הגחכה של סוגיה אמיתית (לא משנה מה דעתך או דעתי לגביה) ובעלת נימה גזענית ומתנשאת. אולי יתכנו מקצועות יוקרתיים שלא מאוישים בצורה שווה. אני לא בטוח שג'חנון הוא הדוגמה הכי טובה שיכולת לתת לכך. |
|
||||
|
||||
מדוע הנימה המרומזת? בוא תסביר לי מה גזעני בדוגמא שלי. נראה לי שאתה סובל מאיזו התניה פבלובית שגורמת לך לזעוק "גזען!" ו"מתנשא!" כל פעם שיש אזכור עדתי/גזעי/אתני כלשהו. |
|
||||
|
||||
אוקיי. כשאתה לוקח נושא שמטריד אנשים אמיתיים ומתייחס אליו בזלזול (אין רופאים? אז מה? גם אין מוכרי ג'חנון), אתה מתנשא. הנימה הגזענית באה מתוך גם מתוך הבחירה בדוגמה, ובעיקר מתוך הזלזול עצמו (שיפסיקו להתבכיין כל המיעוטים האלה, גם אני לא יכול לעסוק במקצוע חלומותי, מפעיל דוכן ג'חנון). |
|
||||
|
||||
וואו, זאת היתה פרשנות מאוד מרחיקת לכת. אבל כשרואים משהו מלכתחילה, כנראה שזו לא בעיה לבנות גשרים ומגדלים על מנת להגיע אליו. מה שניסיתי להגיד הוא שהעדר רופאים ממגזר מסוים ממש לא מעיד על אפליה, בדיוק כפי שהעדר מהנדסים, מורים, נגרים ומוכרי ג'חנון - ללא שום קשר ביוקרת המקצוע או בקונוטציות שאתה בוחר להלביש על הדוגמאות הללו - לא מעיד על אפליה. מפה והלאה הכל היה הדמיון הפורה שלך. |
|
||||
|
||||
כלומר, עשרים רופאים צעירים, כולם בעלי נתונים גבוהים מאוד וסיימו בין המקומות הגבוהים במחזורים שלהם, עשרה מהם יהודים ועשרה ערבים - מתקבלים לעבודה בבית חולים גדול תוך טווח שנים מסויים. חולפות חמש עשרה שנים. מתוך עשרת הרופאים היהודים, שישה נעשו מנהלי מחלקות. מתוך עשרת הערבים כולם ממשיכים לעבוד כרופאים מן המניין, זאת למרות שההערכות לגביהם מאוד טובות וגם צוות בית החולים וגם החולים עצמם מרוצים מהם, מהדיאגנוזות שלהם, מכושר החלטת ההחלטות שלהם לגבי צורות טיפול וכו'. לאורך שנים הדפוס חוזר על עצמו בצורה די דומה בעוד בתי חולים ברחבי הארץ. לדעתך זהו פשוט עניין לגמרי מקרי. מי יודע, אולי אתה חושב גם שאין צורך לנסות לבדוק ולברר איך זה קורה. יפה. אגב, אחד ההבדלים הזעירים בין רופאים למוכרי ג'חנון הוא שמוכרי הג'חנון הם מוכרים מטעם עצמם, בעוד שאת הרופאים בבתי החולים מישהו מקבל, מישהו ממנה, מישהו מעלה ומישהו משאיר במקום. |
|
||||
|
||||
יש נתונים (עשרה מול עשרה, שלושה מול אפס), או רק טענות מתבכיינות? אולי שעור הערבים בין מנהלי המחלקות עולה על שעורם בקרב הרופאים? |
|
||||
|
||||
לא, אין לי נתונים מספריים (מספרים אולי יש, אבל לא בידי). תגובה 435792 היתה הדגמה, לא ציטוט סטטיסטי, ואולי היה עלי לומר זאת בפירוש בגוף התגובה (חשבתי שלאנשים בעלי אינטליגנציה ממוצעת זה ברור גם בלי הצהרה מפורשת). בהדגמה נקטתי מספרים שהם נוחים לצורך הדגמה, כך נהוג בדרך כלל ("נניח שבמדינה X יש מאה אזרחים..."). גם אין כאן טענות ובוודאי לא טענות מתבכיינות. אני עצמי אינני רופא ערבי ושום רופא ערבי לא התלונן בפני מעולם. ההדגמה שהבאתי נובעת מהיכרות אישית ממושכת עם בתי חולים בארץ וצפייה קרובה במתרחש. תחום עיסוקי הוא רחוק מאוד מן הרפואה ואין לי שום אינטרס אישי בנושא. |
|
||||
|
||||
מה הנקודה? אפשר לחשוב שטענתי שלא תיתכן אפלייה כנגד מגזר כלשהו. בסה"כ טענתי שהעדר רופאים או מנהלי מחלקות ממגזר כלשהו לא בהכרח מעיד על אפליה. לא הבנתי למה הדוגמא ההיפותטית שלך רלוונטית, יכלת באותה מידה לכתוב "בוא נניח, לצורך העניין, שבמקום מסוים, בזמן מסוים, קרה משהו". |
|
||||
|
||||
צודק, מתבכיינים ולא יותר מזה! זה לא אולי, זה בטוח לגמרי ששעור הערבים בין מנהלי המחלקות עולה על שעורם בקרב הרופאים. בכלל, כשרואים ביישובים ערביים את הביוב זורם ברחובות כי אין אפשרות לתקן, כי התקציבים שלהם דומים לתקציב שמקבל כלוב ציפורים - זה סתם בלוף שאירגנו אותו במיוחד בשביל הטלויזיה ובשביל התיירים הסקרנים. האמת היא שהביוב האמיתי זורם אצלם בצינורות תת-קרקעיים מוזהבים ומשובצים יהלומים. הערבושים הבכיינים האלה! |
|
||||
|
||||
אף פעם לא הבנתי את הקטע הזה עם הביוב. זה לא באחריות הרשות המוניציפלית? (וממומן ע"י ארנונה?) |
|
||||
|
||||
ברשויות מקומיות ערביות גובים מעט מאד ארנונה, והרשות ממומנת ע''י מסים שנגבים מכל תושבי המדינה. |
|
||||
|
||||
אז אולי שיתחילו לגבות ארנונה מהתושבים במקום ליילל שהיהודים לא נותנים להם כסף. |
|
||||
|
||||
הכותרת של הפתיל בהחלט מתאימה. |
|
||||
|
||||
מי אלה שיתחילו? בהרבה מקרים כאלה הרשות המקומית היא התושבים עצמם במובן הרבה יותר חזק מהמקובל בדמוקרטיה נציגית: המבנה השלטוני הרשמי הוא בסך הכל כיסוי דק לחלוקת הכוחות החמולתית. לרשות אין עניין או אפשרות לגבות מסים, ולְתושבים אין עניין לקדם את ענייניהם באמצעות הרשות. בעזרת התמיכות מיתר משלמי המסים במדינה, הרשות מתפקדת דווקא כמקור הכנסה נוסף לקהילה, בין כמעסיקה של תושבים רבים ובין כרוכשת שירותים מהם. |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שמקורות הכנסה ממיסים לצורך החזקה עצמית נקרית ''קצבאות''. מה גם, שמצב כזה גורם לביוב להשאר ברחובות, כי כמו שנאמר ''יש כסף בחרא''. זה טיעון לא מוצלח להנצחת המצב. בכל מקרה, אין לו שום מקום בדיון הזה, שלא נסוב סביב המצב הדפוק של מועצות מקומיות ערביות, אלא בטענה להפליה. במקרה זה, הטענה לאפליה מופרכת מיסודה, רק מהעובדה שגם אני הייתי צריך לחכות באותה המידה. כאשר אחוזי הגיוס נמוכים כל-כך, אין משמעות אמיתית לאפליה על רקע שירות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
תמיד קל לצעוק על איש קש, אלו האנשים האמיתיים שמהווים בעיה עבורך ודומיך. |
|
||||
|
||||
כל שבת לצד החמין, מושב סתריה. משפחה שלמה של ייקים מוכרים ג'חנון דביק במיוחד. |
|
||||
|
||||
חררמפפ |
|
||||
|
||||
גזען! |
|
||||
|
||||
פעם היה אפשר לראות בכביש 40, בואכה צומת ביל"ו שלט: "ג'חנון לוסטיג". |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |