|
||||
|
||||
<צ> "עם יוקרה לא קונים במכולת" </צ> עם יוקרה מקבלים קביעות באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
לא בדיוק. עם קביעות באוניברסיטה זוכים ליוקרה. גם דליה רביקוביץ' ז''ל וגם דוד אבידן ז''ל זכו ליוקרה. הם לא זכו לקביעות באוניברסיטה וקניותיהם במכולת היו מוגבלות. |
|
||||
|
||||
פרסום יכול לעזור לצבור הון (דמיין כאן רשימה של שחקנים מפורסמים מוכשרים), והון יכול לעזור לצבור פרסום (ע''ע טורי ספלינג, שהופיעה בעיקר בסדרות הטלוויזיה של אביה). |
|
||||
|
||||
והאם אתה יכול להתייחס לדוגמות שנתתי? |
|
||||
|
||||
להתייחס אליהן מאיזה כיוון? |
|
||||
|
||||
אני רשאי להבין שאתה לא באמת רוצה תשובה? |
|
||||
|
||||
האם את טוענת שדליה רביקוביץ' ודויד אבידן לא "הצליחו" ?! |
|
||||
|
||||
נהפוך הוא. אמרתי שהם צברו יוקרה. אבל לא כספים. |
|
||||
|
||||
אבל, כבר שאלנו כאן פעמים רבות בשביל מה בעלי ההון צריכים כל כך הרבה הון. והסבירו לנו שוב ושוב שהון זה כוח, ובעלי ההון מרכזים בידהם כוח! נו, ובעלי היוקרה לא צוברים בידהם כוח? לרבנים, משוררים ופרופסורים אין השפעה משמעותית על ההמונים באמצעות התקשורת? אולי טענת האינטלקטואלים ש"לא כל אחד יכול" היא רק כלי בתחרות על הכוח שהם מנהלים מול בעלי ההון הטוענים "שכל אחד יכול"? אולי הכול סתם מאבקי כוח? |
|
||||
|
||||
ודאי שלבעלי ההון יש כח. לפעמים יש כח גם לחסרי הון. כמו למשל, בעלי יוקרה מהסוג שהזכרתי. וודאי שלא כל אחד יכול. לא רק האינטלקטואלים טוענים זאת. למעשה, יש רק חלק מבעלי ההון שזו טענתם - וגם הם, כל הסיכויים שאינם מאמינים בכך. ויש הרבה שמאמינים שהכל מאבקי כח. אינני נמנית עליהם. |
|
||||
|
||||
לא באופן ישיר, אבל זה נכון שאם הפרסומים שלך, במיוחד במדעי הרוח והחברה, ''הולמים את רוח הזמן'' (כלומר, נמצאים ב''צד הנכון''), יהיה לך קל יותר לפרסם, להתקדם ולעלות במסגרת האקדמית. |
|
||||
|
||||
ועם קביעות באוניברסיטה, מקבלים גם משכורת קבועה, ואיתה אפשר לקנות במכולת. |
|
||||
|
||||
אם כוונתי לא הייתה ברורה, זה בתגובה ל"ראשית כמו שציינת, אליטה אינטלקטואלית מרוויחה יוקרה. אם כי הבה נזכור שעם יוקרה לא קונים במכולת, מקסימום מרוויחים עוד הזמנה לכנס, ו/או יושבים במגדל השן ומרגישים צודקים." אני לא יכול לחשוב כרגע על מילה מתאימה לשכבה חברתית שחיה על חשבון האחרות. אחת שלא מנמקת את המעמד, זאת אומרת, כמו "אליטה", "עלית" או "אצולה". תהיה המילה אשר תהיה, היא מתאימה להרבה (לא כולם) מבעלי הקביעות באוניברסיטאות, במיוחד בפקולטה למדעי הרוח. הם לא מרוויחים רק יוקרה, רווחיהם ממשיים בדיוק כמו של פוליטיקאים, אצילים ובעלי אדמות. ההבדל היחיד הוא שהם סוחטים פחות, וזה לא משהו שאני חושב שיש לזקוף לזכותם. אחדד את הדמיון בין אצילים ובעלי קביעות בפקולטה לפילוסופיה - את שתי הקבוצות מפרנס הציבור הרחב, שאותו משתדלים להשאיר משוכנע כי זה המצב הנכון/הכדאי/היחיד. ההבדל מרופאים, למשל, הוא שהקבוצות הללו לא מספקות משהו בתמורה. חברי הקבוצה יכולים כמובן לרדת לשדות כדי להשתתף בקציר מתי שהם רק רוצים, כלומר יכולים לספק תועלת לציבור המפרנס אותם. אבל זה *נדרש* מהם - וזה החלק העקרוני. ----- עדיין "נו כן"? |
|
||||
|
||||
איזו "תמורה" נותנים לציבור הרחב ביולוגים העוסקים באבולוציה? מתמטיקאים העוסקים בתורת המספרים? |
|
||||
|
||||
לא אמרתי שבהקשר הזה מתמטיקאים טובים מאנשי הפקולטה לפילוסופיה (דגש: בהקשר הזה). חוסר תרומתם של אנשי הפקולטה לספרות, היסטוריה וכו' יותר ברור, ולכן בחרתי אותם דווקא, ולא למשל את פיסיקאים והכימאים, שבזכות תרומתם לחברה לא קשה למצוא דברים להגיד, וגם לא את אנשי התחום האפור הקרוב להם, המתמטיקאים. |
|
||||
|
||||
אתה לא מבין שאתה והמסביר נלחמים כאן נגד מערכות שאי אפשר לנצח. פרופסורים לפילוסופיה עוסקים בשאלה "מי צריך פילוסופיה" או "למה טובים מדעי הרוח". הם מפרסמים מאמרים בעניין בכתבי-עת מקצועיים, כותבים על כך ספרים ומקיימים על הנושא כנסים. גם בנוגע לטענות של המסביר על האליטה האינטלקטואלית, זה כמובן נושא שפרופסורים למדעי הרוח מתים עליו ("הון אינטלקטואלי" וכולי). חשבתם שלצאת נגד בעלי ההון זה קשה? נגד פרופסורים למדעי הרוח זאת התאבדות. אל תתנו למראה החנוני להטעות אתכם. |
|
||||
|
||||
לא מפריע לי שאנשים יתווכחו על הנחיצות של הפרופסורים לפילוסופיה, אני הרי עושה את זה בעצמי כרגע. מפריע לי רק שהם מקבלים על זה משכורת, שמגיעה גם מכיסי. |
|
||||
|
||||
אה, אתה מעלה סוגיה מעניינת שצריך לדון בה. והם אכן עושים זאת בכובד ראש: הם כותבים מאמרים וספרים, מקיימים כנסים וכולי. |
|
||||
|
||||
אני לא מבקש מהם שלא להפקיד את הצ'ק שהם מקבלים, אני מבקש שנפסיק לכתוב להם אותו. |
|
||||
|
||||
זה רעיון שראוי שהמחוקק (שהוא זה שמאשר את תקציב המדינה) ישקול אותו בכובד ראש. נצטרך להזמין מומחים מהאוניברסיטאות כדי שיציגו את כל ההיבטים של העניין. כדי שהמומחים יוכלו לעשות זאת, צריך לפתח דרכים לחשוב על הנושאים הבאים: מה התועלת במדעי הרוח? האם חברה יכולה להפקיד את כל הסוגיות של מדעי הרוח בידי אנשים שימומנו בידי פילנטרופים? האם יש כזה דבר "תרבות"? "תרבות ישראלית"? ועוד. כדי לפתח דרכים לחשוב על השאלות האלו צריך לכתוב מאמרים וספרים, לארגן כנסים, להוסיף תקנים למשרות בפקולטאות למדעי הרוח ולהעלות את משכורותיהם של חברי הסגל כדי למשוך אנשים טובים למחקר. אני מאוד בעד הרעיון שלך. |
|
||||
|
||||
אני חושבת שגם סמי עופר בעד (שינה את דעתו ממש לאחרונה). |
|
||||
|
||||
לא שמעתי. מה קרה? |
|
||||
|
||||
לא לגבי "אקדמיה" אבל ודאי לגבי "תרבות": תגובה 364942 :-) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |