|
||||
|
||||
יתכן שהוא יחליט שלא ללכת לפוליטיקה. |
|
||||
|
||||
זו תהיה אבידה של ממש. חבל שגם אתה מאילו שחושבים שפוליטיקה זהו מקצוע בזוי. הפוליטיקאים, קובעים את חייך. הטוב ביותר היה אם היו טובים טובים במקצוע הזה. |
|
||||
|
||||
אדם שכרגע (פלוס מינוס שנים ספורות) סיים שרות ארוך בצבא אינו מתאים לפוליטיקה, שכן אינו יכול להבין באמת את המערכת אותה הפוליטיקאי מנהיג. אני אעריך את רא''ל מופז אם הוא יראה הבנה לעקרון זה, ויכניס עצמו לתקופת צינון של לפחות שש שנים, במהלכן יסתגל למערכת האזרחית, על מנת שלא יחזרו טעויות העבר. |
|
||||
|
||||
מה ההבדל בין המערכת הצבאית למערכת אחרת (ואיזה עוד מערכות מצריכות תקופת צינון)? |
|
||||
|
||||
המערכת הצבאית היא לא דמוקרטית (במובן שלא נשמרות בה חרויות אדם), והיא כפופה ישירות למערכת המדינית. שאלה לכליל: אתה באמת חושב שהרמטכ"ל איננו מבין את "המשחק הפוליטי", ולוקח בו חלק בכל צעד מצעדיו הציבוריים? |
|
||||
|
||||
יתכן שהוא חושב שהוא מבין. בכל זאת, נראה לי שהשהות הרצופה במערכת הצבאית, שהיא כל כך שונה מהותית מן המערכת האזרחית הכללית, אינה מאפשרת בדרך כלל לאדם בתוכה לבנות תמונה אמיתית של המציאות המדינית והפוליטית. מן הסתם, ככל אדם ציבורי, הוא לוקח חלק במשחק הפוליטי. |
|
||||
|
||||
גם פקידי משרד האוצר כפופים ישירות למערכת המדינית (או אם תרצה, המורים), לכן הסיבה הזו לא נראית לי הגיונית. האם בגלל שאדם היה במערכת לא דמוקרטית (במובן שלא נשמרות בה חרויות אדם), מאפשרת לשלול ממנו את הזכות לבחור ולהבחר, האם נפעיל את אותו עיקרון על אסירים משוחררים או שוטרים, ומה על חילים בשירות חובה או תלמידי ישיבות? |
|
||||
|
||||
מצד אחד. כרמטכל, עלול מופז להתפתות ולהשתמש בצבא על מנת לקדם את מטרותיו הפוליטיות העתידיות. למשל הוא יכול לקבוע עם בנימין נתניהו שהוא כרמטכל יערער את מעמדו של שרון על ידי הצהרות נגד המדיניות שלו (כאשר כרמטכל יש להצהרותיו השפעה רבה על קהל הבוחרים) ובעתיד כששרון יאבד את ראשות המפלגה לטובת נתניהו, והמפלגה תנצח בבחירות, ימנה נתניהו את מופז לתפקיד שר הביטחון (אבל הוא לא יעשה כזה דבר הוא יותר מידי ישר). ניגוד אינטרסים כזה יכול להתקיים גם ברמות נמוכות יותר, ואני מכיר באופן אישי מקרה שבו אלוף משנה סגר עיסקת רכש גדולה של הצבא עם חברה אזרחית וזמן קצר אחר כך, כשהשתחרר מונה לתפקיד סמנכל באותה חברה. מצד שני רמטכל יוצא עלול לנסות לממש שיטות עבודה צבאיות בפוליטיקה. ברק למשל, אחרי שהפך את צהל ל''צבא קטן וחכם'' הפך את מפלגת העבודה ל''מפלגה קטנה ו...'', תוצאה שאינה רצויה לפחות לדעתם של רוב חברי המפלגה. |
|
||||
|
||||
והמבין יבין. |
|
||||
|
||||
תרחיש כמו שתיארת הוא לא חוקי (אם כי מעשי) ובמדינה מתוקנת רמטכ"ל כזה היה נכנס לכלא צבאי (בדרגת טוראי?). בכל מקרה זה יכול להתרחש גם באזרחות, מנהל בנק יכול ליצור משבר כלכלי, ולערער את כסאו של שר האוצר... הבוחרים אמורים להיות מספיק חכמים בשביל לבחור באיש המתאים ביותר (תוך כדי זה שהם יודעים מאיזה מערכות הוא בא). |
|
||||
|
||||
א. לא בטוח, לכל היותר הוא יצא לפנסיה מוקדמת (אני מדבר על הרמטכ''ל שמשחרר הצהרות ולא על האל''ם שמסדר עיסקאות). ב. נגיד בנק ישראל, מנכ''ל נתיבי איילון ומנהל חברת החשמל או מקורות וכו' יכולים כולם לבצע מהלכים שינטרלו את שרים הממונים בתחומים קרובים לשלהם ובכך לקדם קריירה פוליטית עתידית. לכן לדעתי יש לדרוש תקופת צינון בכל מעבר מתפקיד בכיר בשירות המדינה או בחברות ממשלתיות לתפקיד של נבחר ציבור בשירות המדינה. ג. הבעיה חמורה יותר במקרה של הצבא משום שקציני צבא לא נתונים כמעט לביקורת אזרחית ולכן הם נהנים מפופולריות אדירה בקרב הציבור מה שממקם אותם בראש הפירמידה בפוליטיקה מייד עם כניסתם לפוליטקה. ד. בעניין הצבאי יש בעיתיות נוספת משום שלרוב תפקיד שר הבטחון נקבע או לפחות נרמז לפני הבחירות (אתה בוודאי מכיר את הביטוי מועמד הליכוד לתפקיד שר הבטחון, בעבודה זה די נדיר כי ראש הממשלה מכהן גם בתפקיד שר הבטחון) בניגוד למשל לתפקיד שר התחבורה או שר התשתיות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |