|
||||
|
||||
אתה בטוח בזה? חוץ מזה שאני זוכר שהוא גר (אבל כאן יכול להיות שאני מתבלבל עם אולסי פרי). אבל אתה רוצה להגיד לי שיש הורים יהודיים שיקראו לבן שלהם לבן? הרי לבן ביהדות זה יותר גרוע מפרעה ("שפרעה ציווה רק על הזכרים וגו"'), ופרעה זה כמעט היטלר ימ"ש. מצד שני רב רפורמי עם חוש הומור וחוסר בהשכלה יהודית, זה אני מאמין. |
|
||||
|
||||
בערות מוחלטת ביהדות, זה כן. חוסר חוש הומור לא. אתה חייב להודות, לקרוא ''לבן'' לבחור שחור, מעיד על חוש הומור מסויים. |
|
||||
|
||||
אפשר הסבר מדוע, לדעתך, ראו חכמנו את לבן דווקא באור כה שלילי? הרי התנ"ך לא חסר תחמנים איומים ודמויות נוראות גם חוץ ממנו. |
|
||||
|
||||
שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ולבן בא להשמיד גם את הבנות. |
|
||||
|
||||
דבר כזה מופיע בתנ"ך? על איזה בנות מדובר? |
|
||||
|
||||
בראשית ל'- ל''א |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. איפה בפרקים האלה אתה רואה את זה? |
|
||||
|
||||
"צא ולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות ליעקב אבינו. שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ולבן בקש לעקור את הכל. שנאמר: 'ארמי אובד אבי' " (הגדה של פסח) לבן רצה להרוג את יעקב, ולכן בפוטנציה - את כל עם ישראל. |
|
||||
|
||||
לבן ברדפו את יעקב ומחנהו איים להשמיד את כולם - גברים, נשים וילדים; "יש לאל ידי, לעשות עמכם רע" (בר' ל"א כ"ט) - "עמכם", ולא "עמך". |
|
||||
|
||||
זה לא אני, זה גוגל בעצם, מגיע לי על שלא הסתכלתי לאן הגעתי. |
|
||||
|
||||
לבן היה אביהן של לאה ורחל, ולפיכך כל ישראל, למעט דן, נפתלי, גד ואשר, מזרעו. לייחס לו רשעות מפליגה זו בעצם הודאה שגם אנחנו נושאים את הגנים. להערכתי, חז"ל הובכו מכך שהסבא-רבא לא בחל בגילויי עריות הומוסקסואלים, שנאמר: "וְיַעֲקֹב, תָּקַע אֶת-אָהֳלוֹ בָּהָר, וְלָבָן תָּקַע אֶת-אֶחָיו, בְּהַר הַגִּלְעָד" (בראשית ל"א 25, נשבע לכם!). |
|
||||
|
||||
אין ברירה אלא להסיק ש"אחיו" היה סוג של אוהל. חוץ מזה, לא ברור לי מה עניין הגנים. הרי א', הם לא ידעו על הגנים! ו-ב'. כיוון שאברהם היה שקרן מועד, יעקב - רמאי וגנב ודוד (שמזרעו, זכור, יבוא המשיח) - חמדן מרושע וציניקן, אז לבן? באמת? ממה ההתרגשות? |
|
||||
|
||||
אבל הכי גרוע - איבד את כח הגברא בבגרותו. |
|
||||
|
||||
החטא ועונשו. |
|
||||
|
||||
בניגוד לנבלים אחרים בתנ"ך, שבטקסט כפשוטו הם לא כל כך נבלים, ואפילו אנשים הגונים בהחלט1, לבן גם בטקסט המקראי הוא נבל לא קטן, ובכל מקרה אני לא רואה סיבה לקרוא על שמו ילדים. ובניגוד לישמעאל, אין אפילו משמעות יפה לשם שלו. 1 עשו וישמעאל כמשל. |
|
||||
|
||||
אבל לישמעאל, לפחות, היה גורל נורא. גם זה ודאי לא הייתי רוצה להפיל על בן שלי. |
|
||||
|
||||
איזה גורל נורא? ברית מילה בגיל 13? הוא עבר את זה. שאבא שלו גרש את אמא שלו והיא נטשה אותו למות במדבר? גם את זה הוא שרד יפה. והוא חי 137 שנה, ונולדו לו 12 בנים שהתפשטו יפה על פני המזה"ת, וכל אחד מהם היה לנשיא. יב וְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל, בֶּן-אַבְרָהָם: אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר הַמִּצְרִית, שִׁפְחַת שָׂרָה--לְאַבְרָהָם. יג וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל, בִּשְׁמֹתָם, לְתוֹלְדֹתָם: בְּכֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיֹת, וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם. יד וּמִשְׁמָע וְדוּמָה, וּמַשָּׂא. טו חֲדַד וְתֵימָא, יְטוּר נָפִישׁ וָקֵדְמָה. טז אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל, וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם, בְּחַצְרֵיהֶם, וּבְטִירֹתָם--שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם, לְאֻמֹּתָם. יז וְאֵלֶּה, שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל--מְאַת שָׁנָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה, וְשֶׁבַע שָׁנִים; וַיִּגְוַע וַיָּמָת, וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו. יח וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד-שׁוּר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי מִצְרַיִם, בֹּאֲכָה, אַשּׁוּרָה; עַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, נָפָל. {פ} |
|
||||
|
||||
אני לא מאחלת לאף אחד נטישה כזאת מצד הוריו, וגם לא אמא שהיא שפחה ומגורשת. |
|
||||
|
||||
הוא עבר את זה... הוא שרד יפה... אין ספק שאהבת האדם שאת מפגינה פה, היא מרנינת לב ומשובבת נפש. |
|
||||
|
||||
מה את רוצה? עד אמצע המאה ה-20, לערך, רוב הילדים היו מה שאנחנו קוראים היום "ילדים מוכים". זה לא שאפשר להגיד ש"גורלו של ישמעאל היה אומלל". כולה היתה לו ילדות קצת קשה. לא סיבה להמנע מלקרוא ילדים בשם הזה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |