|
||||
|
||||
הבעיה (ולא רק במקצועות הריאלים) היא מחסור בהדרכה , כלומר מחסור בספרים טובים . לדוגמה אני לא מכיר ספר מתמטיקה ללימוד עצמי וזה פשוט לא הגיוני בגלל שיש ספרים טובים שלא קשורים למערכת החינוך שמצליחים להקנות ידע למעוניינים (לדוגמה ספרים של שפות תיכנות), אם יוצאים מתוך ההנחה שהרבה מורים נכשלים להעביר ידעה לתלמידים מאלף ואחת סיבות אז למה לא להוציא ספרים שלא יסתמכו על מורים , ספרים כמו הספרים של יואל גבע בתנ"ך שכמעט ומבטלים את הצורך ב"מורים טובים" מאחר והספר מסביר הכול ובהרחבה . לא מזמן הבן שלי התכונן לבגרות בהיסטוריה והוא למד מ 4 ספרים רק בשביל לקבל "כיסוי טוב של החומר" וזה בלי לכלול את המחברת . |
|
||||
|
||||
כי בבסיסה של מערכת החינוך קיימת ההנחה שבית הספר נמצא שם בשביל לעשות קצת יותר מאשר רק להכין את התלמידים לבחינות הבגרות. יואל גבע עושה רק את זה: הוא נותן לך, באופן מרוכז ומנותק לחלוטין מכל דבר אחר בעולם, רק את מה שצריך כדי ללמוד לבגרות. שום דבר מעבר לזה, שום פיתוח של חשיבה עצמאית, שום כלום. בגרות נטו. עצם העובדה שיכול להתקיים ספר כזה, ושהוא עובד, היא הוכחה (נוספת) לבעיתיות של בחינות הבגרות בנוסחן הנוכחי. |
|
||||
|
||||
בבתי הספר שאתה למדת בהם היו דברים איזוטריים כל כך כמו פיתוח מחשבה עצמאית? אצלנו לא שמעו על זה. |
|
||||
|
||||
ראה המילה ''ההנחה''. זה לא אומר שזה קורה הלכה למעשה, אבל זו הכוונה המקורית. |
|
||||
|
||||
שמעתי על הכוונה הזאת, זה נכון, אבל רק מכיוונים מעטים ביותר. לצערי לא נראה לי שאפילו תמיר תשנה את זה באופן משמעותי. |
|
||||
|
||||
בבית הספר שלמדתי וגם בבית הספר שלימדתי, דיברו על פיתוח המחשבה העצמית. לא הרבה מעבר לכך. |
|
||||
|
||||
מעניין שדווקא אתה אומר את זה. בדיוק אחרי שסגרתי את התגובה הקודמת נזכרתי שבכל זאת היה לי מורה אחד - המורה להיסטוריה בכיתה ט' - שכן חשב מחשבות מוזרות כאלה. ואת החומר שלמדתי אצלו אני זוכרת הכי טוב מכל הפרקים האחרים שלמדתי בהיסטוריה. הוא באמת היה אחלה מורה, אבל הוא היה היחידי. |
|
||||
|
||||
כי המורה בכיתה הוא בסופו של דבר, הגורם החשוב ביותר. נכון שאם גודל הכתה הוא 40 תלמידים אז גם מורים טובים עוברים סירוס רציני. הבגרויות החל מכתה י' (כמו מחיר של מכונית-החל מ-130.000 ש"ח) תומכות בסרוס. |
|
||||
|
||||
תן לי להבין את הטיעון שלך: בית הספר אמור לפתח חשיבה עצמאית, ולכן _לא_ צריך לעודד לימוד עצמאי מתוך ספרים שנכתבו למטרה זו? |
|
||||
|
||||
איפה ראית שאמרתי את זה? התלמידים צריכים לדעת ללמוד לבד מספרים אך אין תחליף למציאותו של מורה כריזמתטי במידה זו או אחרת. תלמידים זקוקים גם לדמות אנושית נוסף לספרים. הדמות הזאת היא קריטית; היא יכולה לעודד את הלימוד העצמי כחלק מהלימוד או להרוג אותו-בד"כ הריגה כזאת כרוכה גם בהריגת השעור עם המורה. אצל כל מורה מעולה להיסטוריה לומדים הרבה גם ללמוד לבד. |
|
||||
|
||||
לימוד עצמי מתוך ספרים (או בכלל) - כן. אבל לא מהספרים הללו. אלו כלל לא ספרים, אלו תוכנות שפועלות על המוח של הנער, ומטרתן של התוכנות הללו היא אחת: לעבור את הבגרות. לשם כך, התלמיד לא נדרש ללמוד, אלא רק "להפעיל את התוכנה". זה בערך כמו ללמוד נהיגה על ידי נסיעה חוזרת ונשנית בתוואי דרך אחד שידוע שהבוחנים נוהגים לנסוע בו והכרת כל המכשולים *בתוואי הזה*, בלי שתוכל לתפקד כלל על אף כביש אחר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |