|
||||
|
||||
בישראל? בטח שלא טקסי בלבד (למרות שפחות מבעבר). 1. קודם כל, ברור שכל החלטה משמעותית בכנסת (נגיד, הצבעת אמון בממשלה) צריכה רוב יהודי. זה מין חוק-יסוד לא כתוב. זה ה it's not done הישראלי. 2. חוק השבות. 3. קשר הדוק ישראלי-יהודי, למטרות פוליטיות, כלכליות, ואפילו צבאיות (נגיד, אם יהיו יהודים בצרה בעולם). חוק השבות מבחינתי זה הסממן הכי ברור. הוא גם חוק בניגוד לנוהל, והוא המימוש של זה שכל יהודי הוא בעל-בית בישראל. כמובן, זה לא אומר שזה מה שצריך להיות או שזה מה שאתה מעדיף או שזה מה שיהיה בעתיד. אבל זה המצב כרגע, לדעתי. |
|
||||
|
||||
מה? חשבתי שמדברים על זה שההבדל בין רפובליקה למונכיה חוקתית הוא בראש המדינה, שהוא תפקיד סמלי וטקסי, ושההבדל הוא באמת לא מהותי בימינו. |
|
||||
|
||||
דיברנו, אבל אז הצעתי הגדרה חלופית שבה ההבדל לא טקסי. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם ההגדרה נכונה עבור המציאות הקיימת. לפעמים עדיף לעזוב מושגים היסטוריים לנפשם, ולהמציא מושגים חדשים כשיש צורך בהם. |
|
||||
|
||||
זה נראה לי מתאים. "רפובליקה" משמעותו בדיוק זה: שייך לציבור. "דמוקרטיה" משמעותו בדיוק זה: נשלט בידי הציבור. אלה המשמעויות הקלאסיות. ברור לנו, למשל, שהבעיה עם סדאם חוסיין (מנקודת מבט מערבית) היא לא שהמדינה הייתה שייכת לו, אלא שהוא לא משל לטובתם הבלעדית של בעליה המוסכמים – העירקים. אז למה להגיד שעירק לא היתה רפובליקה? בטח שהיא היתה, רק עם שליט מושחת. אתה יכול לומר ש_בפועל_ עירק היתה שייכת לסדאם חוסיין, אבל זה עניין אחר. |
|
||||
|
||||
1. זה לא מדויק - היה פה אחד שניסה לנקוט בדרך אחרת ונרצח. 2. יש רפובליקות אחרות (למשל גרמניה) שיש בהן חוקים דומים. אמנון רובינשטיין כתב פעם מאמר ב"הארץ" על השקר כאילו חוק השבות הינו יחיד במינו. אגב, מהו "חוק בניגוד לנוהל"? 3. נכון. |
|
||||
|
||||
2. זה לא 'למשל גרמניה', אלא רק בגרמניה (למיטב ידיעתי). וגם שם החוק שוּנה. |
|
||||
|
||||
בגרמניה (וגם באוסטריה ונדמה לי שגם בשוויץ) יש שתי צורות להתאזרח: אחת הכרוכה בוויתור על כל אזרחות אחרת ומושגת אחרי שהיה (חוקית, למשל ע"י נישואים לאזרח או היתר עבודה ארוך טווח) במדינה לפרק זמן ארוך מספיק (בד"כ לפחות 5 שנים). השניה היא ע"י זרימת דם גרמני בעורקים, וזה מושג ע"י סבא או סבתא (וכמובן הורה) גרמני/ה. במקרה זה אין צורך לוותר על אזרחות אחרת. לצורך העניין, אין פה הבדל משמעותי מחוק השבות. |
|
||||
|
||||
ההבדל המהותי הוא שבגרמניה יש שתי דרכים, ובישראל יש אחת ורק אחת. כלומר - או שאתה יהודי, או שאתה לא תוכל לעולם (פחות או יותר) להיות ישראלי. יש בקיעים בחוק, שמאפשרים ללא-יהודים להתאזרח לפעמים, אבל הם מועטים, וכשמדובר בערבים סוגרים גם אותם. בגרמניה, לעומת זאת, יש 'מסלול מקוצר' לבני האתנוס הגרמני, אבל יש מסלול אלטרנטיבי ולאייל האלמוני - מעולם לא טענתי שישראל היא המדינה הגזענית *היחידה*. מעניין אותי כמה אני מוסרי, לא כמה אנשים הצליחו להגיע לשפל שאני הגעתי אליו. |
|
||||
|
||||
ממש לא נכון. גם בישראל, מי שגר בה באופן חוקי (למשל ע''י נישואים לאזרח או ע''י אשרת עבודה לאורך זמן) יכול להתאזרח. אני אפילו מכיר כמה שעשו את זה. החיסרון - ויתור על כל אזרחות אחרת (מה שלא חל על זכאי חוק השבות). |
|
||||
|
||||
בגרמניה, למיטב ידעתי, בכל מקרה עליך לוותר על כל אזרחות נוספת (ישראלית היא יוצאת דופן). |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני יודע, מי שזכאי לאזרחות גרמנית מכוח הדם, מאבד זכאות זו אם הגיש בקשה לאזרחות אחרת. מי שקיבל אזרחות אחרת ללא בקשה (למשל, נולד במדינה אחרת וקיבל את אזרחותה) או מי שאזרחותו הגרמנית נשללה שלא כדין (למשל יהודים ב1938) ועקב כך נאלץ לבקש אזרחות אחרת, לא מאבד זכאות זו ולא נדרש לוותר על האזרחות הנוכחית שלו. |
|
||||
|
||||
רובינשטיין מנה בשעתו כמה מדינות לאום, בעלות פזורה. אם אינני טועה אירלנד הייתה ברשימה, ולא שמעתי על שינוי החוק בגרמניה (על סמך חוק זה הרבה יהודים מרוסיה קיבלו אזרחות גרמנית). אבל לא ניתן לזה להפריע למי שמקש לראות בישראל נגע גזעני על מפת עולמנו הזך. |
|
||||
|
||||
ניסוח מטעה ופסיק חסר. צ''ל ''חוק, בניגוד ל-נוהל''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |