|
||||
|
||||
"ההתבוללות, שאת תולדותיה ניסינו לשרטט באמצעות כמה דוגמאות של סופרים ומשוררים פולנים, מתגלה במהותה כבלתי אפשרית. אינך יכול להיות אדיש לעובדת יהדותך. המורשת התרבותית כה הרת-משמעויות עד שאי אפשר להתעלם ממנה. באפשרותך להתכחש לה או להציג אותה לראווה. במקרה הראשון תיעשה אישיותך רדודה ולא אותנטית, ובמקרה השני תיעשה אישיותך מלאת שנאה עצמית ודמוניזציה". כך מסכם הסופר וחוקר הספרות הפולנית, ארתור סנדאואר (1913-1989), את מחקרו הקצר בשאלת מצבם של המשוררים והסופרים ממוצא יהודי בפולין של המאה הקודמת. סנדאואר אינו דן במצבו של העם היהודי, אלא במצבם של אנשים פרטיים ממוצא יהודי, סופרים ומשוררים, שבניגוד לבני מיעוטים אחרים בפולין, כתבו פולנית. מסקנתו היא: "ההתבוללות אינה אפשרית. כל שאפשר לעשות הוא לנתח את אי-אפשריותה". |
|
||||
|
||||
אמנם צריך לקרא את הספר (ואולי לא?), אבל עולות כמה שאלות: 1. איזה נסיון חיים יש לאדם בן 20 שנותן לו כלים לטענות כל כך מרחיקות לכת? 2. איך מודדים עומק אישיות? 3. מה זה אישיות אותנטית? 4. וכו' |
|
||||
|
||||
1. בן כמה היה אלברט איינשטיין כאשר כתב את מאמרו המהפכני על תורת היחסות הפרטית? ובן כמה היה למשל ג'ון נאש, עילוי צעיר שהיה לאגדה? ממתי גילו של החוקר גורע או מעלה מתוצאות מושאי המחקר שלו? זה או שהוא צודק או שהוא טועה, וחובת ההפרכה העניינית היא עליך. 2-3. וכך אתה שואל בבערות מיתממת לאור השכלתך הפסיכולוגית העניפה (כפי שבאה לא אחת לידי ביטוי בחלק מתגובותיך המעניינות באייל)? לא נאה דרשת, לא נאה הפרכת. 4. וכו'? גורנישט. |
|
||||
|
||||
אני טוענת שכלום לא נגרע מיהודי אם איננו מתעניין בתורת אבותיו. חובת ההפרכה עליך. |
|
||||
|
||||
וואללה, גם אני טוען כי ''ישראל שחטא (אפילו התנצר) - ישראל הוא''. אז נמצא שחובת ההפרכה היא על שנינו... |
|
||||
|
||||
לי אין מה להפריך. אני מסכימה לטענתך. |
|
||||
|
||||
1. יש הבדל עצום בין כישורים שמתבטאים בתחומים כמו מתמטיקה או פיזיקה, לבין צבירה של ידע ותובנות על נושאים מתחום החברה והאדם. (מה שמכונה בד"כ ככשרים ויכולות (וזכרון) מגבשות, ויכולות גמישות). כך שתמיהתי בעינה עומדת. (כל השאר - כל פעם אני מוצא את עצמי ניכלם ונבוש על זה שאני לא מצליח ללמוד מהנסיון המר איתך. היכולת שלך לשמור על קו גס ואלים ראויה לציון מיוחד). |
|
||||
|
||||
מניין לך שארתור סנדאואר היה בן 20 בפרסום מחקרו הנ"ל? |
|
||||
|
||||
אכן, חזרתי לתגובה המקורית וראיתי את הטעות שלי. משום מה קראתי 1889-1913 ולא 1989. לכן מגיעה כאן התנצלות, משום שהתמיהה הספציפית שלי לא רלוונטית כאן. (האבחנה בין גיל וכשרים שונים תצטרך להמתין להזדמנות אחרת). |
|
||||
|
||||
מה שמעלה את השאלה, איך זה שאדם שהיה בן 24 במותו נראה בתמונה בן 50 לפחות? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, מי מת בן 24? |
|
||||
|
||||
גם אני התבלבלתי בדיוק כמו רון... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |