|
||||
|
||||
בתור מומחה אני יכול רק לצטט: כל המגעיל נפש אחת, כאילו הגעיל עולם מלא. אני חייב לציין שבימים אלה היה ראוי לאתר בארץ קודשנו שיעסוק בהגעלת כלים ולא נפשות. גויים. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שמדובר בנפש אחת *מישראל*. ומי שהגעיל כלי אחד - מה דינו? |
|
||||
|
||||
עליו לברך ברכת הגועֵל. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא שכלים הזקוקוים להגעלה מגעילים אותי. שנאמר, ''הקם להגעילך - השכם להגעילו''. |
|
||||
|
||||
בכתבי יד של המשנה המילה "מישראל" לא מופיעה. ובכלל, בהקשר של המשפט הזה, המילה "מישראל" לא מסתדרת עם הטקסט: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא." http://www.mechon-mamre.org/b/h/h44.htm (פרק ד', משנה ה') |
|
||||
|
||||
כן, טוב, באמת כשאישרתי את התגובה אמרתי לעצמי שכשנכתב המשפט הזה, ודאי הכל ידעו שנפשות יש רק ליהודים בכל מקרה... |
|
||||
|
||||
המילה ישראל מופיעה במשנה 325 פעמים, לדוגמה סדר נשים מסכת גיטין, א,ב "רבי מאיר אומר, עכו כארץ ישראל לגיטים", מה שנשמע מעודד מאוד. הנוסח שהבאת הוא הנוסח הקדום יותר, אבל גם כתוב ביד חזקה "שכל המוסיף נפש אחת מישראל, כאילו בנה עולם". |
|
||||
|
||||
התכוונתי לומר שבכתבי יד של המשנה המילה "מישראל" לא מופיעה *במשפט הזה*, כמובן. ולא צריך להרחיק עד יד חזקה. נדמה לי שכבר בגמרא ובירושלמי המשנה הנ"ל מצוטטת בצירוף המילה "מישראל". |
|
||||
|
||||
אני מוכרח לציין שאתה די מפחיד אותי. קבל את זה כמחמאה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |