|
||||
|
||||
כמובן שלא. עובד צריך לקבל שכר. טיפ שהיה אמור להיות תוספת על השכר הפך להיות השכר. זה מנוגד לחוק ולו רק מפני שהטיפ איננו מדווח. בעל המיסעדה שוכר את כוח עבודתו של המלצר ומשלם לו שכר. הלקוח משלם לבעל הבית תמורת הארוחה. הלקוח יכול להוסיף בונוס למאמציה ונחמדותה של המלצרית. הטיפ בהגדרה הוא מתנה אישית למלצרית. |
|
||||
|
||||
נו, אז איפה כאן נכנס הפטור של בעל המסעדה מתשלום שכר הוגן, אם כולם מסכימים שזה לא בסדר? |
|
||||
|
||||
אין פטור כזה. בעלי המסעדות לקחו לעצמם פטור. במסגרת ההובי הלאומי לנצל עובדים. הרי עודד טירה הודה ש-40% מהמעסיקים אינם עומדים בשכר מינימום. |
|
||||
|
||||
אז מה מגונה בטיפ? כבר הסכמנו שהוא בבסיסו דווקא לא פוטר את המעסיק מלשלם שכר ראוי, כי המעסיק בן זונה וממילא לא עושה את זה כי ההובי הלאומי הוא לנצל עובדים. מה שאומר שהטיפ דווקא מציל את העובד ועוזר לו. לדעתי זה ההפך ממגונה. |
|
||||
|
||||
אתה חושב שמעביד היה יכול להעסיק מלצר ללא שכר אם לא היו טיפים? אף אחד לא היה מסכים לעבוד והוא היה צריך לשלם שכר (על פי חוק שכר מינימום). שיתפנו איתו פעולה והעלינו ביחד את המחירים. אני מניח שזה התחיל בישראל מטיפים ואחר כך בעלי המסעדות ראו שהמלצרים מקבלים כסף (לפעמים אפילו כסף טוב), ואמרו: "אה, מה זה? הפושטית הצעירה הזאת שעובדת אצלי תקבל גם ממני וגם מהלקוחות? זה יצא לה יותר מדי- אני אקזז לה מהמשכורת." ראית שדי מהר היו רבים שקיזזו לה את כל המשכורת. |
|
||||
|
||||
כלומר, אנחנו צריכים להפסיק לתת טיפים ואז בעלי המסעדות ישתכנעו להרים את המשכורת? לא השתכנעתי. אני גם לא בטוח מה היו עושים כל אותם מלצרים שלא היו מוכנים לעבוד בשכר עלוב אם לא היו טיפים, והאם באמת כולם היו נמנעים מעבודת המלצרות. |
|
||||
|
||||
אינני מבין את ההיגיון שאתה מציג. אני מדבר על 35 השנים האחרונות; אתה מתייחס רק להיום. לא תמיד היו טיפים בישראל. תיארתי לך איך נדמה לי שנכנס המנהג הזה מאירופה וארה"ב. לא כתבתי ולא התכוונתי לכתוב שאני ממליץ להפסיק לתת טיפים ואז יעלו את המשכורות. כתבתי שאם לא היו מתחילים לתת טיפים-בעלי המסעדות לא היו מפסיקים לשלם משכורות. |
|
||||
|
||||
חשבתי שאנחנו מדברים על כמה מגונה המנהג הזה בימינו, לא כמה הוא היה מגונה לפני 35 שנה. |
|
||||
|
||||
נו באמת גדי. אי אפשר להתייחס לתופעה כפי שהיא נראית ביום רביעי בשעה 17:35 . אנחנו מנתחים את התופעה. התופעה לא היתה תמיד במדינת ישראל; היא צמחה בדרך מסויימת והדברים הללו הם בתגובה להחלטת בית המישפט שתשר איננו משכורת. איך אתה יכול לדון בנושא הזה בלי לראות איך הפך התשר להיות במקום משכורת. |
|
||||
|
||||
אני רואה איך הפך התשר להיות במקום משכורת, אבל לא ברור לי למה זה רלוונטי לשאלת המוסריות שלו כפי שהוא כרגע. גם בדיון על ה"כיבוש" לא צריך לנמק את מוסריות כיבוש חבל ארץ מסויים בנימוקים שבשנת כך וכך הוא היה בעל חשיבות אסטרטגית/מדינית אדירה. השאלה היא מה הוא עכשיו. על ההיסטוריה שבדבר נוכל לכל היותר לבכות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |