|
||||
|
||||
בושליט. המחקרים המדעיים כבר הוכיחו שמי המקוואות בארץ נקיים יותר מהמים שאת שותה מהברז! שאשתי תספר לך כמה חילוניות עם מכנסיים היא פוגשת במקווה כל חודש, אפילו כאלה שמחנות בשבת את הוולבו וצועדות איתה עד המקווה ברגל. מרגישים שמעולם לא דרכת במקווה, חשוכה שכמוך... |
|
||||
|
||||
לא ברור לי על איזה מחקרים מדעיים אתה מדבר. באתר הידברות מדובר על בדיקת מעבדה ב"מקוואות רבות", ועל כמה שנקי בהם. ואת החיידקים ספרו כל אחד ואחד - כאן שבעה חיידקים, שם חמישים ושניים. חבל שלא נתנו את שמותיהם ומספרי הטלפון. וליתר אמינות מובא בכתבה סיפור על נס שנעשה בילד קטן בן שנתיים שאמו איבדה אותו ומצאה אותו והכל בזכות הטבילה. אולי אפשר להבין את זה כסוג של מדע אלטרנטיבי: ב-NRG מספרת דורית גרייבר על התרשמות כללית טובה, אבל הדבר הכי "מדעי" שם, תחת סעיף "מים", הוא הסיפור על הרב שמילא את גביע הקידוש במי מקווה, בירך ושתה: בישיבת ועדת הכנסת, לעומת זאת, זה נראה הרבה פחות אופטימי. מוזר, איך זה שלא טרחו להביא לידיעתם את החדשות המעודדות מאתר הידברות? אותי, לפחות, לא יראו במקווה, לא בעתיד הקרוב ולא בעתיד הרחוק, לא במכנסיים ולא בחליפת צלילה, לא בוולוו, לא על סקייטבורד ולא עם גלשן רוח. גם כאן זה לא "מדעי", אבל זו בדיקה רצינית, לא עיתונאית-חובבנית ולא כוללת מעשי ניסים, והיא מקיפה למדי (כתשעים מקוואות). והגועל נפש הוא גועל נפש לכל הדעות: |
|
||||
|
||||
בלי צחוק, לביולוגים או לבורנטים או לכל מי שיכול להסביר לי: איך באמת סופרים בבדיקת מעבדה בתוך מוצרי מזון 32 מליון חידקים? 53 מליון? איזה מכשיר סופר אותם? |
|
||||
|
||||
אם אתה לוקח דגימה קטנה ומוהל אותה כהלכה, מספיק לספור כמה עשרות ולהכפיל בגורם המתאים כדי לדעת את כמות החיידקים לסמ''ק בחומר שבדקת. |
|
||||
|
||||
חשבתי שהמוהלים הם אלו שלוקחים דגימה קטנה. |
|
||||
|
||||
כשאני שואל איש דתי מה הייחוד שבמקווה, כי הרי היתה חשיבות למוסד הזה כשלא היו מים זורמים, אני מקבל תשובות הבנויות במיטב המסורת של האקרובטיקה המילולית הדתית. המדהים הוא שיש אנשים חילוניים שקונים את השטויות האלה (מים מיוחדים, טהורים וכד'). |
|
||||
|
||||
איציק, מה הייחוד בדיסקוטק? ------------ אורי מתכוון לדיון שבפתיל: תגובה 268947 |
|
||||
|
||||
האם לדעתך יש ציווי חילוני לבקר בדיסקוטק? (רמז: שנים לא הייתי במקום כזה, וגם כשהייתי, יצאתי בתוך שתי דקות). |
|
||||
|
||||
אני רק רוצה לברר אם דינינידה היא אשתו של דנידין. |
|
||||
|
||||
לא. היא אישתו של דניניד. |
|
||||
|
||||
ואיך קוראים לאשתו של צלאח א-דין? |
|
||||
|
||||
דינה הצולחת. |
|
||||
|
||||
אכן, זו אפשרות אחת, ויש גורסים - צלחת עדינה. |
|
||||
|
||||
זו הייתה אישתו השנייה. |
|
||||
|
||||
ודאי שיש ציווי כזה, אבל בחילונים אוהבים לעבור על ציוויים, לא? |
|
||||
|
||||
מה הבעיה, הנה הצעה לסקר הבא באייל: כמה פעמים אתה מבקר בדיסקוטקים? כמה מתוכם בלילות שבת? |
|
||||
|
||||
דבר ראשון, אני לא בטוחה עד כמה האנשים באייל מייצגים את "הבליין הישראלי הממוצע", אבל לא חשוב. דבר שני, מה הבעיה בביקור בדיסקוטקים בלילות שבת? אם אתה בצבא, עובד או לומד, לפעמים יום שישי הוא הערב היחיד שבו אתה יכול לבלות בלילה ולישון עד מאוחר ביום המחרת. מאידך, זה גם היום הכי מגעיל לצאת למועדונים. צפוף מדי. מוצאי שבת מוצלח יותר, אמצע השבוע הכי טוב. וסקר כבר היה: דיון 1308 |
|
||||
|
||||
דבר ראשון, נניח שאת צודקת, למרות שלא פעם מגיעים לאייל בחיפוש סתמי בגוגל ובטח מקליקים על עוד סקר מזדמן ומשאירים חותם אישי נוסף ברחבי הרשת. דבר שני, מבחינת הסקר, אין *בעיה* בביקור בדיסקוטקים בלילות שבת. בשאלה זו באתי רק למקד את הקהל החילוני מקרב המצביעים (במטרה לקלוע לתהייה של גדי), שכאמור בדבריך, ברובם בוחרים לבלות בלילות שבת חרף הצפיפות וריחות הזיעה המכים באף. זה לא בדיוק הסקר אליו התכוונתי, אבל גם לפיו עולה רוב מקרב המצביעים שנוהג לבלות במועדוני הריקודים. סביר להניח שמדובר באיזה ציווי חילוני סמוי, שאם אתה לא שם, אתה לא קיים בעיני החבר'ה. |
|
||||
|
||||
כנראה שזהו רוב מיוחד, אותו רואים רק אנשים חכמים. |
|
||||
|
||||
למען האמת, בלי קשר לשבת, החברים הדתיים שלי לא יוצאים למועדונים גם באמצע השבוע. האווירה לא מתאימה להם. מצד שני, אני מעולם לא הגעתי לאיזשהם ערבי שירה בציבור שהם הולכים (הלכו?) אליהם. עניין של תרבות בילוי שונה.* לגבי השבת - אני לא יודעת כמה זה עניין של בחירה. אם אתה משרת בצבא ומגיע הביתה רק לחמשושים, או אם אתה לומד במהלך השבוע, זה משאיר לך את חמישי ושישי כאופציות שפויות ליציאה. אז יוצאים, ומתבאסים קצת מהצפיפות, או שמוצאים מסיבות בשטח פתוח, או שלא. ציווי חילוני סמוי? לא, סתם כיף.** *מצד שני, אני לא בטוחה אם החברות הדתיות שלי רוקדות פחות ממני, לאור כמות החתונות שהן מוזמנות אליהן... **וגם יופי של התעמלות. _______ העלמה עפרונית, כבר חודשיים פלוס לא יצאה לרקוד - וחבל. |
|
||||
|
||||
לרקוד זה כייף, אבל במועדונים - לא כל כך. ושירה בציבור? זה קטע שלעולם לא אבין. |
|
||||
|
||||
איפה אתה רואה רוב מקרב המצביעים? את התשובה השניה, "אני יוצא למועדוני ריקודים באופן פחות או יותר קבוע", סימנו 30 מצביעים מתוך ס"כ 334. אפילו לא עשירית. |
|
||||
|
||||
טעות בהקלדה, לא 334 אלא 344, כך שחלקם של מבקרי המועדונים הקבועים אפילו קטן יותר. |
|
||||
|
||||
אני מתכוון בעיקר לאחוזי המצביעים לסעיף "באופן מזדמן, בחתונות ומסיבות" (80). שזה אולי לא רוב, אבל בהחלט מכובד ביחס לכלל המצביעים, בצירוף לשאר הסעיפים. קצת קשה לאפיין את רקדני המועדונים רק מהסעיף שהבאת. כי מה הצביעו אלה שלא יוצאים לרקוד באופן קבוע, נגיד מידי שבוע, אלא אחת לשבועיים-שלוש או מספר פעמים אקראי במהלך השבוע. הסוקרים לא נתנו עליהם את דעתם. זאת ועוד, כבר אמרתי שהסקר הזה רחוק מלמצות את התהייה שהעלה גדי. כי הוא לא מפלח סקטוריאלית או השקפתית בין בלייני דיסקוטקים דתיים (?) לבליינים חילונים. |
|
||||
|
||||
האם דתיים לא רוקדים בחתונות? ומי שיוצא למועדונים מידי שבועיים שלושה ודאי היה מאפיין את עצמו כמי שיוצא אליהם בקביעות. |
|
||||
|
||||
בדיוק לכן, הסקר הזה אינו קשור לנידון שהעלה גדי. |
|
||||
|
||||
בע! תחזור למעלה בדיון להודעותי ואולי תבין. |
|
||||
|
||||
לדתיים יש חתונות מדי שבועיים שלושה, לפחות. כך שהם לא נזקקים למועדונים ולדיסקוטקים על מנת לרקוד. |
|
||||
|
||||
איזה שבועייפ שלושה? שתיים ביום... |
|
||||
|
||||
רק רציתי לציין שלצאת לרקוד אחת לשבועיים שלוש בהחלט יכול להכלל במסגרת "באופן קבוע". באופן מזדמן זה אחת לחודשיים שלושה, במקרה הטוב, לדעתי. וממילא, הסעיף "באופן מזדמן, בחתונות ובמסיבות" מתייחס, למיטב הבנתי לאנשים שרוקדים לא במועדונים, אלא בנסיבות אחרות (למשל, חתונות או מסיבות.אה!). ואמנם לא לפי סקר, אבל לפחות במועדונים בהם אני הייתי לא ראיתי יותר מחובשי כיפה ספורים (וגם זה בנסיבות מאד מסויימת). אז לצורך העניין, ואני מקווה שאני אמינה בעינייך מספיק לצורך הנקודה הזו, יש מעט מאד דתיים שיוצאים למועדונים. אבל מה זה משנה? מישהו טען שדתיים כן נוהגים לפקוד מועדוני ריקודים? |
|
||||
|
||||
"ברובם בוחרים לבלות בלילות שבת חרף הצפיפות וריחות הזיעה המכים באף". על זה אמרו בפארפרזה חופשית: " מי שגר בארמון זכוכית שלא יזרוק אבנים". לא פעם ןלא פעמיים הייתי נוסע בצעירותי להסתובב בירושלים ונסעתי באוטובוסים בקיץ -במיוחד בשכונות החרדיות. לא רוצה להוסיף יותר. |
|
||||
|
||||
איציק, אל לך להוציא דבריי מהקשרם. לא כל אמירה רטורית באה להבדיל מסקטור אחר עליו היא נאמרת. אלה ואלה מזיעים ומסריחים באותה המידה, מצידי. סו ווט? |
|
||||
|
||||
אורי, האם יש ציווי דתי לנשום? אם לא, למה אתה מנסה לגזור מכמות האנשים ש*עושים* משהו מסויים על קיום *ציווי* לעשות את אותו דבר? |
|
||||
|
||||
תתפלא, אבל יש ציווי דתי לא רק לנשום (הכלול ב''ונשמרתם מאוד לנפשותיכם''). שים לב שמי שהחל לנפנף כאן בקיומו של ציווי חילוני בדיוני זה אחד שקוראים לו במקרה גדי אלכסנדרוביץ. |
|
||||
|
||||
ובמשפט השני כוונתי לתגובה 370210 |
|
||||
|
||||
אה, אורי, הכוונה שלי בהודעה הזו, אם זה לא היה ברור, זה ש*אין* ציווי כזה. |
|
||||
|
||||
אפשר לחשוב שמישהו כאן טען קודם שישנו ציווי שכזה. מצחיקה עד כדי גיחוך ההודעה הזאת שלך. לרוב החילונים יש בעיקר ציוויים מהבטן ומטה, לא ידעת? |
|
||||
|
||||
המטרה הייתה להמחיש את ההבדל בין ביקור בדיסקוטק, שנעשה מבחירתו האישית של המבקר, ובין ביקור במקווה, שהוא חובה. באופן כללי, זה קל מאוד להבין את ההודעה של בן השיח שלך בצורה ההפוכה מזו שהוא התכוון לה ואז לצחוק. השאלה היא על מי הבדיחה. |
|
||||
|
||||
ראשית, זה לא שהבנתי את ההודעה שלך בהפוכה וצחקתי לי. אלא שהודעתך שהתפרשה מאוחר יותר למה שהיא הייתה, לטענתך, מצחיקה עד כדי גיחוך. רוצה לשמוע למה? כי לעולם לא תפגוש "דוס" או "דוסית" שיגידו לך שהם הולכים למקווה כי זה חובה, בשביל לצאת ידי חובת ההלכה. אורח חיים, דתי כחילוני, אינו שונה בעיני בנקודות הקריטיות של האפיונים. בטח לא הבנת את זה. |
|
||||
|
||||
כן, אבל תפגוש מספיק נשים חילוניות שהולכות למקווה לפני החתונה כי הרב מחייב אותן. קשה לי להאמין שתפגוש את הדתי שיכפו עליו לצאת לרקוד. |
|
||||
|
||||
הדוגמא שלך יוצאת דופן ביחס למבקרי מוסד המקווה בישראל, ואינה מאפיינת את כלל או רוב פוקדיה היומיומיים. כפי שטענתי, מבקרי מקוואות עושים כן לא משום חובה, אלא מטעמים רוחניים ואישיים. יש ציווי, אבל אין כל חובה. |
|
||||
|
||||
יוצאת דופן? חשבתי שכל הכלות חייבות להגיע למקווה.* *מקורות יודעות דבר טוענות שפעם היו רבנים שהסתפקו ב"הלכתי לים". |
|
||||
|
||||
שוב, יותר משהדוגמא שלך יוצאת דופן, היא רחוקה מלאפיין את כלל או רוב פוקדיה היומיומיים של המקווה טהרה. |
|
||||
|
||||
בקיץ אולי. בחורף פחות סביר. בכל מקרה, לי דווקא היתה חוויה חיובית, באופן מפתיע1. ואני לא רוחנית2. 1 שהפתיע גם את אמא שלי, שלה דווקא המקווה היה זכור כסיוט. 2 שווא מתחת לח'. |
|
||||
|
||||
מה שהעלמה אמרה. |
|
||||
|
||||
"לרוב החילונים יש בעיקר ציוויים מהבטן ומטה, לא ידעת?" מעניין. למיטב סטטיסטיקתי האישית, רוב מוחלט ממפגיני השמאל הם חילוניים. האם אתה מוצא קשר בין הפגנות אלה לאיזור הדרומי של הגוף? |
|
||||
|
||||
כמי שמכיר אישית כמה חברים מהשמאל, אפילו מספר מתפקדי "נוער מר"צ" - אני לא מבין מה שאלת. האם השמאל בישראל חסר עדריות? הצחקתני. |
|
||||
|
||||
ונניח שזו עדריות. האם היא נובעת מהחלק הדרומי של הגוף? |
|
||||
|
||||
אתה ראית פעם עדריות שנובעת מהחלק הצפוני של הגוף?! בעיקר יש עדריות שנובעת מסביב לסיר הבשר וגרורותיו (כפי שאמרתי, הבטן) או עדריות סקסיסטית. |
|
||||
|
||||
לאו דווקא. הפגנה זה לא טיש וגם לא אורגייה. ואנשים אוהבים לדבר זה עם זה גם כשמדובר בהטרוסקסואלים בני אותו מגדר. |
|
||||
|
||||
מה, להפגנה הולכים בשביל לדבר ולהידבר? ומה, הפגנה זה לא טיש ואפילו לא אורגיה? וואו, חידשת לי הרבה ורב תודות לך. רק שנבצר מבינתי מניין לקחת טיעון שלי בדבר ההפגנה כאורגיה או כטיש... הפגנה לא צריכה להיות לא טיש ולא אורגיה בשביל להיות מה שהיא: עדר מוסת ימינה או שמאלה. עדר דומה מתקיים בסניפי מק' לסוגיהם, סביב "סיר הבשר וגרורותיו", בניגוד לטיש שכל כולו התעלות רוחנית של חסידים. ואף אחד, אבל אף אחד, כאן לא אמר שאנשים לא אוהבים לדבר זה עם זה גם כשמדובר בהטרוסקסואלים בני אותו מגדר. ה"נס" הזה קורה מידי דקה אפילו באייל הנידח... מכאן ועד להסקנת המסקנה כי אנשים אוהבים לדבר זה עם זה פחות בענייני משגל (או מזון) מאשר בענייני פיזיקה או מתמטיקה (מתחומי הרציו), תצטרך לעבוד נורא קשה. |
|
||||
|
||||
טיש הוא התעלות רוחנית להפליא על סיר הבשר. וכמות השטויות שאתה מסוגל לפלוט כאן בבת אחת בהחלט מרשימה. |
|
||||
|
||||
מתי היית פעם אחרונה בטיש שחזית בסיר הבשר? השתתפתי במאות טישים לסוגיהם ומעולם לא נתקלתי במנות אוכל חם שמוגשות לחסידים. יש רק שיריים (!) שמחלק הרבי מהחלה הגדולה או מצלחת הצ'ולנט הצנומה שלו (הוא הרי צריך לאכול סעודת שבת, אז מה כבר ישאר לו אם מאות החסידים יטעמו ממנה?). הטיש בעיקרו הוא ה"דבר תורה" שמוסר הרבי (האדמו"ר) לחסידיו, כשאלה מלווים בשירה וזמרה חסידית שכולה התעלות רוחנית ליציבות הרוחנית של החסידים במהלך השבוע הקרוב. וכמות השטויות שאתה מסוגל לפלוט כאן במשפט אחד לא מרשימה אידיוטים. |
|
||||
|
||||
מתי היית בפעם האחרונה בהפגנה שמאלנית חילונית? איזה חלקים ממנה שחווית נועדו להעסיק את תחתית הגוף? |
|
||||
|
||||
על נוער הנרות, כבר שמעת? |
|
||||
|
||||
אה... הנרות... |
|
||||
|
||||
אורי הוא כנראה מאלה שאמרו ''כמה מהטובים בחברי היו אנשי שמאל''. |
|
||||
|
||||
הייחוד הוא שהנוער נהנה בו. נהנה לרקוד, נהנה לטמטם את הראש ברעש מפוצץ האוזנים ובדברים אחרים..נהנה. בפעמים שהייתי בדיסקו- לא צחקתי על החברה המשטתים; דוקא נהניתי מהיכולת שלהם להשתטות. |
|
||||
|
||||
אז בפעם הבאה, תמתין בפתחו של המקווה הקרוב למקום מגוריך ותשאל את היוצאות מתוכו "איך ההרגשה?". אני בטוח שהתחקיר שיעלה בידך ישנה את השקפתך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |