|
||||
|
||||
פיספסת שתי נקודות. 1. השאלה המעניינת היא התפקוד של החברות המוחזקות. כאשר החברות מוחזקות על ידיי שלושה גופים, שכמעט ולא כפופים למגנוני ביקורת, קל להם לעשות את מה שטוב לאנשים היושבים בראשם, שזה לא בהכרח מה שטוב לבעלים - העם, העובדים וכו'. דוגמאות טובות יש בשפע, הבט צפונה לגוש הקומוניסטי לשעבר. אבל יש גם דוגמאות מקומיות, לדוגמה התור לטלפון של בזק, שהתקצר משבע שנים ליום יומיים, בעקבות המעבר מהחזקה על ידי נאמני הציבור לידיים פרטיות. 2. ההשוואה של מחזור החברות המוזכרות לתקציב המדינה הוא מטעה, כמו שמוסבר בכתבה עצמה. והנה ציטוט של החלק הרלוונטי: "את ההשוואה צריך לעשות עם התוצר הלאומי הגולמי, וגם אז אין להשוות את ההכנסות של החברות, אלא את הערך המוסף שלהן; כלומר, את סך כל השכר והרווח. אם מניחים שהשכר והרווח של אותן חברות מסתכמים בכשליש ממחזורן (כ-65 מיליארד שקל), ומחלקים זאת בתוצר הלאומי הגולמי (כ-550 מיליארד) - מגיעים להערכה, ש-18 המשפחות שולטות על כ-12% מהמשק. אפשר לבצע הערכה נוספת, בעזרת מספר העובדים. מתברר, שהן מעסיקות כ-150 אלף עובדים, מתוך כ-2.5 מיליונים המועסקים במשק; כלומר, 6% מהמועסקים. לכן 18 המשפחות שולטות על 6%-12% מהמשק - שזה הרבה יותר הגיוני מהנתון המופרך של 77%." |
|
||||
|
||||
אם רק 6% מהמשק נשלט על ידי 18 משפחות, מי שולט בשאר המשק? |
|
||||
|
||||
השאר נשלט ע''י צאצאיהן של ארבע אמהות. |
|
||||
|
||||
צאצאיהן ''האחרים'' של הארבע האלה. |
|
||||
|
||||
1. בזק היא חברה ממשלתית. ולמה לקחת תמיד את הדוגמא האנקדוטלית של בזק? אפשר לנסות למדוד מספר מיטות בי"ח לנפש (ירידה תלולה) או כל מדד מקובל אחר. |
|
||||
|
||||
בסקאלת הטומאה (מהכבד אל הקל) משרד ממשלתי ( משרד הדואר), חברה ממשלתית (בזק) , חברה "פרטית" (סלקום). באשר למספר המיטות לנפש, האם הירידה חלה בעקבות הפרטה כלשהי של בתי החולים? |
|
||||
|
||||
עם כל החכמה והידענות של נחמיה שטרסלר ושלך, אל תהפכו את bdi לאוסף של טיפשים. גם בעלי המניות בתאגידים אמריקאים גדולים הם הרבה פעמים 5%-8% מהמניות ושולטים. החבורה של ה-18 שולטים במשק. מספיק שהבנקאות שייכת להם. אתה יכול לראות את התיאום שבמערכת הזאת ולהבין את רמת השליטה. אם יש משהו שהוא פופוליסטי ודמגוגי, היא ההשוואה המתמדת של המצב הקודם לבריה"מ. מחירי הטלפון וזמן ההתקנה לא התקצרו כשבזק עברה לידיים פרטיות. בזק עברה לידיים פרטיות רק בזמן האחרון. בנק הפועלים לא עבר את מהפכת ההתייעלות רק אחרי שאריסון ודנקנר קנו אותו. בנק לאומי איננו מוסד ממשלתי קומוניסטי. ויסות המניות נעשה על ידי הממשלה, בנקים פרטיים ובנק הפועלים; אין שום קשר להיות בנק פרטי ולמה שקרה אז. חברה ממשלתית איננה בהכרח בלתי יעילה-ראה גרמניה. החולשה העיקרית איננה של השיטה (השיטה הבולשביקית-ישראלית מול השיטה האמריקאית). החולשה היא שלך- של המרכיב העיקרי במערכת הפוליטית הישראלית-האזרח. פוליטיקאי (ביבי נתניהו) יכול להרשות לעצמו לומר ש"הממשלה אינה יודעת לנהל", בלי שיאמרו לו: אם אתה אומר שאינך יודע לנהל אז פנה את מקומך! מישהו הכריח אותו למנות דירקטורים ממרכז הליכוד? שיזום חקיקה ויקים ועדות שיסננו לדירקטוריונים של החברות הממשלתיות רק אנשים ראויים. בידו האחת הוא יזם והעביר את כל הכוח במדינה למרכז הליכוד (זוכר את ביתן 17?) ובפיו הוא מקטר שהממשלה אינה יודעת לנהל. הבעיה הגדולה ביותר של הנתונים שפירסמו bdi היא, שהרגולציה הציבורית במדינת ישראל היא קריקטורה (תשווה אותה לאירופה הקפיטליסטית). במקום זה בא נחמיה שטרסלר ובוכה על עודף רגולציה בישראל; איזו רגולציה? כל המחזיקים בתפקידי הרגולטורים רואים עצמם כחלק מהמערכת העיסקית בעתיד. אם תיקח את מדינות סקנדינביה תראה שעל פי הפרמטרים של שטרסלר הן יותר קפיטליסטיות מאיתנו אך למרבית הפלא גם יותר סוציאליסטיות. |
|
||||
|
||||
1. התור הנורא לטלפון חוסל בידי חברת בזק בעודה בבעלות ממשלתית מלאה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |