|
||||
|
||||
1. טיעוני מופת. לפני עשרים שנה המשק היה ריכוזי כי הכח היה מוחזק בשלוש ידיים. שתיים מהן - קשה להאמין, אבל כך כתוב - הממשלה (נציגי העם) וההסתדרות (נציגי העובדים). היום יש 18 ידיים (כולן משפחות עשירות), ומכיוון ש-18 זה יותר מ-3, המצב השתפר פלאים. |
|
||||
|
||||
פיספסת שתי נקודות. 1. השאלה המעניינת היא התפקוד של החברות המוחזקות. כאשר החברות מוחזקות על ידיי שלושה גופים, שכמעט ולא כפופים למגנוני ביקורת, קל להם לעשות את מה שטוב לאנשים היושבים בראשם, שזה לא בהכרח מה שטוב לבעלים - העם, העובדים וכו'. דוגמאות טובות יש בשפע, הבט צפונה לגוש הקומוניסטי לשעבר. אבל יש גם דוגמאות מקומיות, לדוגמה התור לטלפון של בזק, שהתקצר משבע שנים ליום יומיים, בעקבות המעבר מהחזקה על ידי נאמני הציבור לידיים פרטיות. 2. ההשוואה של מחזור החברות המוזכרות לתקציב המדינה הוא מטעה, כמו שמוסבר בכתבה עצמה. והנה ציטוט של החלק הרלוונטי: "את ההשוואה צריך לעשות עם התוצר הלאומי הגולמי, וגם אז אין להשוות את ההכנסות של החברות, אלא את הערך המוסף שלהן; כלומר, את סך כל השכר והרווח. אם מניחים שהשכר והרווח של אותן חברות מסתכמים בכשליש ממחזורן (כ-65 מיליארד שקל), ומחלקים זאת בתוצר הלאומי הגולמי (כ-550 מיליארד) - מגיעים להערכה, ש-18 המשפחות שולטות על כ-12% מהמשק. אפשר לבצע הערכה נוספת, בעזרת מספר העובדים. מתברר, שהן מעסיקות כ-150 אלף עובדים, מתוך כ-2.5 מיליונים המועסקים במשק; כלומר, 6% מהמועסקים. לכן 18 המשפחות שולטות על 6%-12% מהמשק - שזה הרבה יותר הגיוני מהנתון המופרך של 77%." |
|
||||
|
||||
אם רק 6% מהמשק נשלט על ידי 18 משפחות, מי שולט בשאר המשק? |
|
||||
|
||||
השאר נשלט ע''י צאצאיהן של ארבע אמהות. |
|
||||
|
||||
צאצאיהן ''האחרים'' של הארבע האלה. |
|
||||
|
||||
1. בזק היא חברה ממשלתית. ולמה לקחת תמיד את הדוגמא האנקדוטלית של בזק? אפשר לנסות למדוד מספר מיטות בי"ח לנפש (ירידה תלולה) או כל מדד מקובל אחר. |
|
||||
|
||||
בסקאלת הטומאה (מהכבד אל הקל) משרד ממשלתי ( משרד הדואר), חברה ממשלתית (בזק) , חברה "פרטית" (סלקום). באשר למספר המיטות לנפש, האם הירידה חלה בעקבות הפרטה כלשהי של בתי החולים? |
|
||||
|
||||
עם כל החכמה והידענות של נחמיה שטרסלר ושלך, אל תהפכו את bdi לאוסף של טיפשים. גם בעלי המניות בתאגידים אמריקאים גדולים הם הרבה פעמים 5%-8% מהמניות ושולטים. החבורה של ה-18 שולטים במשק. מספיק שהבנקאות שייכת להם. אתה יכול לראות את התיאום שבמערכת הזאת ולהבין את רמת השליטה. אם יש משהו שהוא פופוליסטי ודמגוגי, היא ההשוואה המתמדת של המצב הקודם לבריה"מ. מחירי הטלפון וזמן ההתקנה לא התקצרו כשבזק עברה לידיים פרטיות. בזק עברה לידיים פרטיות רק בזמן האחרון. בנק הפועלים לא עבר את מהפכת ההתייעלות רק אחרי שאריסון ודנקנר קנו אותו. בנק לאומי איננו מוסד ממשלתי קומוניסטי. ויסות המניות נעשה על ידי הממשלה, בנקים פרטיים ובנק הפועלים; אין שום קשר להיות בנק פרטי ולמה שקרה אז. חברה ממשלתית איננה בהכרח בלתי יעילה-ראה גרמניה. החולשה העיקרית איננה של השיטה (השיטה הבולשביקית-ישראלית מול השיטה האמריקאית). החולשה היא שלך- של המרכיב העיקרי במערכת הפוליטית הישראלית-האזרח. פוליטיקאי (ביבי נתניהו) יכול להרשות לעצמו לומר ש"הממשלה אינה יודעת לנהל", בלי שיאמרו לו: אם אתה אומר שאינך יודע לנהל אז פנה את מקומך! מישהו הכריח אותו למנות דירקטורים ממרכז הליכוד? שיזום חקיקה ויקים ועדות שיסננו לדירקטוריונים של החברות הממשלתיות רק אנשים ראויים. בידו האחת הוא יזם והעביר את כל הכוח במדינה למרכז הליכוד (זוכר את ביתן 17?) ובפיו הוא מקטר שהממשלה אינה יודעת לנהל. הבעיה הגדולה ביותר של הנתונים שפירסמו bdi היא, שהרגולציה הציבורית במדינת ישראל היא קריקטורה (תשווה אותה לאירופה הקפיטליסטית). במקום זה בא נחמיה שטרסלר ובוכה על עודף רגולציה בישראל; איזו רגולציה? כל המחזיקים בתפקידי הרגולטורים רואים עצמם כחלק מהמערכת העיסקית בעתיד. אם תיקח את מדינות סקנדינביה תראה שעל פי הפרמטרים של שטרסלר הן יותר קפיטליסטיות מאיתנו אך למרבית הפלא גם יותר סוציאליסטיות. |
|
||||
|
||||
1. התור הנורא לטלפון חוסל בידי חברת בזק בעודה בבעלות ממשלתית מלאה. |
|
||||
|
||||
ועדיין אני מעדיף שלוש ידיים פרטיות מ18 ממשלתיות (ולממשלה שלנו יש יד בכל כיס, ככה שלא חסר לה). |
|
||||
|
||||
אתה אפילו אינך יודע כמה קשה יודעות להכות הידים הפרטיות. ומדוע אינך יודע? כי הן תמיד מאשימות במכות את הממשלה. הממשלה תמיד לוקחת. המשפחות אף פעם לא לוקחות כי הרכוש פרטי שלהן- מותר להן לעשות בו כרצונן. |
|
||||
|
||||
לאילו וגם לאילו אני משלם, ורואה את ההבדל בתמורה ובאיכות השירות. אתה מכה ידיים פרטיות על כל שעל, כל פעם שאתה קונה מוצר אתה מכה את המתחרה ומתגמל את היצרן. המכות התכופות האלו הן שיצרו (ויוצרות) את השוק החופשי. כבר שנים שאני מקבל לפחות פעם בשנה טלפון מאחת העובדות של גברת אריסון לבדוק עד כמה אני מרוצה מהשירות, כי שם יודעים טוב מאוד שהבנק המתחרה נמצא מעבר לכביש. לאחרונה גם משרדי הממשלה פיתחו תודעת שירות, אבל רק בכל הקשור לקבלת קהל והזזת טפסים, בביצוע עדיין כושלת הממשלה בכל הדרגים (ע''ע שירותי המשטרה, אכיפת החוק, רגולציה בתחומים כגון תחבורה ציבורית ותקשורת וכד'). |
|
||||
|
||||
ואללה? אני לא זוכר שקיבלתי אפילו שיחה אחת כזאת אי פעם, ואני לקוח של אותו בנק כבר עשרות שנים. |
|
||||
|
||||
אולי יש איזו חוקיות לבחירה שלהם. |
|
||||
|
||||
בתוך הבנק בין לקוחות אין שום דמיון בעמלות, כמה שיש לך יותר כסף, יכולת המיקוח שלך גדולה יותר. בין הבנקים ישנה תחרות, אבל כזו שמווסתת הממשלה. הדבר גורם לעמלות דומות (שמית), אינני בקיא בדמיון בסכומים, אבל אם הבנקים בישראל לא טובים בעיניך, גם בנקים בחו''ל פתוחים בפניך. |
|
||||
|
||||
אויל דוקא מפני שאני לקוח שלהם כבר כמה עשרות שנים אני מופיע אצלם עם הסימון ''לקוח מובטח, לא צריך להתאמץ''. |
|
||||
|
||||
מילאתי בדיסקונט טופס תלונה באתר שלהם. משהו כללי על השרות שהרגשתי שאני לא מקבל. מנהל הבנק התקשר אלי למחרת, ואף ציוות אותי ''לפנים משורת הדין'' (ז''א למרות שאני עני) לצוות בנקאות אישית וכו' וכו'. הופתעתי אני חייב לאמר. |
|
||||
|
||||
זה דיסקונט, לא הפועלים. |
|
||||
|
||||
"אויל"? אתה מתכוון אליך או לבנק? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |