|
||||
|
||||
רבי יואל טייטלבוים לא עזב את מאה שערים בשל מחלוקת על זמני כניסת ויציאת השבת. האדמו''ר מסאטמאר נסע לארה''ב כדי לשקם שם את היהדות אחרי הלם השואה (בדומה לר' אהרון קוטלר מליקווד). ואכן, חסידות סאטמאר מתרכזת בארה''ב, שם גם מתנהל המאבק הנוכחי בין שני הבנים של אחיינו על הירושה. |
|
||||
|
||||
כתבתי "אחת הסיבות", לא אמרתי שהיא היחידה. גם החיכוך המתמיד עם המדינה הציונית, מעשה השטן, היה, מן הסתם, בין הגורמים - וסביר להניח שגם הרצון לחזק את היהדות החרדית בארה"ב. בכל אופן, עובדה היא שהאדמו"ר לא מיהר לארה"ב מיד לאחר השואה, אלא הקים את בית המדרש שלו בתחילה כאן, ורק ב-1951 (אם איני טועה) עבר לארה"ב. סביר להניח שאילו היה נשאר כאן, גם החסידות היתה מתרכזת כאן (ואולי לא היתה מגיעה לגודלה היום). ר' אהרן קוטלר הגיע מלכתחילה לארה"ב, ולא לארץ. |
|
||||
|
||||
ברשותך, אני סבור שאין מקום לשער מציאות בה חסידות סאטמאר היתה נבנית בארץ ישראל. עליה המונית לא"י היא כידוע עבירה על השבועה. הפרשנות של רבי יואליש למצות עשה של ישוב הארץ להרמב"ן (מאמר שני ב'ויואל משה'), היא ש*יחידים* מחוייבים להיות בארץ הקודש לצורך עיבור השנים (וכך לדבריו היה מאז ומעולם). אין זה מקרה שהחסידות נבניתה בארה"ב, משם אפשר היה להמשיך את המאבק האידיאולוגי בציונות. אתה צודק שר' אהרן קוטלר מלכתחילה הגיע לארה"ב ויש כאן הבדל מסוים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |