|
||||
|
||||
מה עניין "שעון ישראל" לשמירת שבת? עכש"י על השבת שמרו שמרו היטב עוד בטרם המצאת השעון, שלא לדבר על המדינה המודרנית. זה מריח כמו האשמת־שווא.. |
|
||||
|
||||
מה שחסר ללא מעט אנשים,גם משכילים מאוד, במדינה ה'יהודית' שלנו .שעון שבת-לא שעון אלקטרוני אלא מועד כניסת השבת עפ"י המקום בו אתה נמצא.כך למשל מתאפשרת לאנשים דתיים טיסה מנתב"ג לניו יורק :הם ממריאים,נניח,שעה לפני כניסת השבת בישראל ושהם נוחתים לניו יורק הם חוזרים לאותו המצב-זמן כניסת השבת הוא קבוע (ומסתדר טכנית הכי טוב בישראל) ולא ייתכן שאדם שמצוי בישראל יכניס את השבת עפ"י זמן כניסתה בגולה שממנה בא. |
|
||||
|
||||
אם בכל רגע הם יכולים להציץ מחלונות האוירון ולודא שטרם החשיך בחוץ, איפה כאן חילול השבת? |
|
||||
|
||||
הסר דאגה מלבך,הם לא מחללים שבת. |
|
||||
|
||||
הסירותי, תודה. האם במשפט "וכך יוצא שהם מחללים את השבת" שבתגובה 362777 התכוונת לומר שנטורי קרתא מבצעים מלאכות אסורות לאחר שקיעת החמה בערב שבת? אם לא, למה התכוונת? |
|
||||
|
||||
כן. |
|
||||
|
||||
אני לא הייתי מאשימה את נטורי קרתא בחילול שבת דווקא. חזקה עליהם שהם יודעים מה הם עושים. |
|
||||
|
||||
על מה כבודו הר שמטרלינג שח? למי חסר ידע בסיסי ביהדות? זמן כניסת השבת תלוי כמובן במקום - אך אינו תלוי במדינה ובהחלטותיה. במאה שערים, השבת נכנסת עם שקיעת החמה, בין אם אתה מתכחש לציונות ובהיות היהודים לאום, ובין אם לדעתך המדינה היא אתחלתא דגאולה. |
|
||||
|
||||
לא דיברתי על מאה שערים אלא על נטורי קרתא.במאה שערים ,כפי שאתה בוודאי יודע ,יש מגוון רחב מאוד של חסידויות בעלות השקפות שונות על המדינה (שאני אישית רואה בה כמעט יותר רע מטוב) .נטורי קרתא מקבלים את השבת לפי שעון הונגריה (ייתכן בהחלט שאני טועה אבל על כל פנים שעון של מדינה זרה ורחוקה אי שם באירופה) כך שיוצא שלא תמיד הם מקבלים את השבת בשקיעת החמה . האמת היא שקראתי את זה ,ככל הזכור לי,בספרו של אמנון לוי ''החרדים'' וייתכן שחלק מדברי אינם נכונים אבל העיקרון עדיין נותר עומד בעינו. |
|
||||
|
||||
אכן ידוע אדע על מגוון הדעות במאה שערים לגבי המדינה. לכן מניתי כבר בתגובה 362891 מתכחשי ציונות ומושחיה כאחד. מסופקני אם אכן יש ולו נטור־קרתא אחד המקבל את השבת לפי שעון הונגריה ולא לפי שקיעת החמה. זכרונך העמום מספרו העיתונאי (והמעניין) של אמנון לוי אינו משכנעני. ובכל אופן, אפילו אם יימצא מאן דהוא שכזה, עלינו להסכים; המנהג־לכאורה הזה אינו נכלל ב"ידע בסיסי ביהדות", ומן הראוי היה להימנע מלהשתמש בביטוי זה. ברגשי כבוד מנומסים, נ. |
|
||||
|
||||
נטורי קרתא, ככל יהודי שומר מצוות, מקבלים את השבת על פי מועד שקיעת השמש ביום ששי. איש מהם לא היה מעלה בדעתו לקבל את השבת לפי מועד שקיעת השמש בהונגריה. לא קראתי את ספרו של לוי, אבל יתכן שהזכרון העמום שלך מתיחס לסיפור אחר: בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים התגורר בארץ האדמו"ר מסטמאר. הוא החזיק בשיטה הלכתית הקרויה "שיטת רבנו תם", ולפיה מועד שקיעת החמה מבחינה הלכתית אינו המועד בו החמה נעלמת מעינינו, אלא זמן מסוים לאחר מכן. חרדים רבים מחמירים על פי שיטה זו, כלומר מוציאים את השבת כארבעים דקות לאחר זמן צאת השבת המקובל; האדמו"ר הרשה לעצמו גם להקל לפי אותה שיטה, כלומר לבצע פעולות האסורות בשבת לאחר זמן כניסת השבת המקובל. הדבר גרם לכמה תקריות בינו לבין חוגים במאה שערים שלא ראו את הדבר בעין יפה, וזו, כנראה, היתה אחת הסיבות שהביאו אותו לעבור לארה"ב. כמובן, אין לכל זה כל קשר לשעון הונגריה או לעמדותיו הקיצוניות של האדמו"ר כלפי הציונות והמדינה. |
|
||||
|
||||
רבי יואל טייטלבוים לא עזב את מאה שערים בשל מחלוקת על זמני כניסת ויציאת השבת. האדמו''ר מסאטמאר נסע לארה''ב כדי לשקם שם את היהדות אחרי הלם השואה (בדומה לר' אהרון קוטלר מליקווד). ואכן, חסידות סאטמאר מתרכזת בארה''ב, שם גם מתנהל המאבק הנוכחי בין שני הבנים של אחיינו על הירושה. |
|
||||
|
||||
כתבתי "אחת הסיבות", לא אמרתי שהיא היחידה. גם החיכוך המתמיד עם המדינה הציונית, מעשה השטן, היה, מן הסתם, בין הגורמים - וסביר להניח שגם הרצון לחזק את היהדות החרדית בארה"ב. בכל אופן, עובדה היא שהאדמו"ר לא מיהר לארה"ב מיד לאחר השואה, אלא הקים את בית המדרש שלו בתחילה כאן, ורק ב-1951 (אם איני טועה) עבר לארה"ב. סביר להניח שאילו היה נשאר כאן, גם החסידות היתה מתרכזת כאן (ואולי לא היתה מגיעה לגודלה היום). ר' אהרן קוטלר הגיע מלכתחילה לארה"ב, ולא לארץ. |
|
||||
|
||||
ברשותך, אני סבור שאין מקום לשער מציאות בה חסידות סאטמאר היתה נבנית בארץ ישראל. עליה המונית לא"י היא כידוע עבירה על השבועה. הפרשנות של רבי יואליש למצות עשה של ישוב הארץ להרמב"ן (מאמר שני ב'ויואל משה'), היא ש*יחידים* מחוייבים להיות בארץ הקודש לצורך עיבור השנים (וכך לדבריו היה מאז ומעולם). אין זה מקרה שהחסידות נבניתה בארה"ב, משם אפשר היה להמשיך את המאבק האידיאולוגי בציונות. אתה צודק שר' אהרן קוטלר מלכתחילה הגיע לארה"ב ויש כאן הבדל מסוים. |
|
||||
|
||||
"נטורי קרתא" מקפידים דוקא על ציון הזמנים ע"פ "שעון ארץ ישראל" ודוקא לא ע"פ "שעון אירופה". |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |