|
||||
|
||||
לא כל ההורים שולטים במחשבים (וגם הורים שמבינים במחשבים כנראה מבינים מספיק כדי להבין שהילד שלהם מבין יותר מהם) ואני לא חושב שהם יכולים לשלוט כמו שצריך על מה שהילד עושה שם אלא אם יציבו מצלמה מול המסך ויעקבו אחריה 24 שעות ביממה. לכן ההורים מנסים להפעיל את השליטה שלהם על המקום שעליו הם חושבים שהם כן יכולים להשפיע - המקור. כמובן שזו תקיעת אצבעות בסכר, אבל דווקא בגלל זה לא כל כך ברור לי ממה אתה חושש. כולנו יודעים שלכל זומבי יש פאצ' שהופך אותו לבן אדם אדום דם. דווקא האמירה שלך של "יש גיל לכל דבר" נשמעת לי שמרנית בדיוק כמו העמדות של כל אחד מההורים שנגדם אתה יוצא. אתה בעצם מסכים איתם על העיקרון (משחקי מחשב אלימים לילדים זה רע) אבל מתווכח על המחיר (איך נמנע את משחקי המחשב מהילדים). האם אתה חושב שילד שמשחק ב-GTA יגדל להיות נתן זאדה ואילו אם היה משחק ב-The Sims היה גדל להיות נתן דטנר או נתן יונתן? וברור שיש סרטים שלא מיועדים לילדים. "החותם השביעי", למשל. אלא שהפרדה מטעמי אלימות נראית לי בעייתית משהו. מה, בתור ילד לא התלהבת לראות את Prince (הנסיך הפרסי, לא הזמר) נחתך לשניים בגיליוטינה? |
|
||||
|
||||
נתחיל בכך שלפחות על המשחקים שהילד *קונה* יש להורים יותר שליטה, ואילו אלו שהוא מוריד בצורה בלתי חוקית מהאינטרנט הם הבעייתיים יותר מבחינת הפיקוח (ולכן המחאה דווקא נגד המשווקים היא אווילית במיוחד). שנית, הדרישה שלהם היא מגוחכת משום שהיא תובעת לבטל לחלוטין תחום תרבותי מסויים משום שהם לא רוצים שהילדים *שלהם* יצרכו אותו. זה בערך כמו לדרוש מכל ספריות הוידאו לסלק את מדור סרטי האימה כי אתה לא רוצה שהילדים שלך יראו סרטים כאלו. העמדות שלי אינן בלתי שמרניות (אני פשוט משחק במשחקי מחשב בעצמי, ולכן אני מודע לכך שאין בהם כל נזק), ואני בהחלט חושב שצריך לשים לילדים גבולות (איפה ומתי זה כבר נתון לדיון). אני אישית לא חושב שמשחקי מחשב אלימים זה רע לילדים, אבל אני מכיר בעקרון שיש להורים זכות לשלוט על מה נכנס לראש של הילדים שלהם. עם זאת, הזכות הזאת היא גם סוג של חובה - כדי לשלוט על מה נכנס לילד לראש, אתה אחראי לפקח עליו, ואי אפשר לדרוש מאחרים לפקח עליו מעבר למינימום סביר. למשל, אני אקבל דרישה לאסור על התקנת משחקי מחשב אלימים במחשבים בבתי ספר. מה התלהבתי לראות בתור ילד אינו רלוונטי לעניין. בתור ילד בן 13 נורא התלהבתי מסרטי פורנו, זה לא אומר שזה ראוי וטוב שילדים בני 13 יצרכו סרטי פורנו בלי הגבלה. מה שאנחנו (בתור אנשים מבוגרים ובעתיד או בהווה הורים לילדים) צריכים לשאול את עצמנו זה אם יש בכך נזק או לא, ולפי זה להחליט. אני, אישית, חושב שאין כל נזק בצפייה בנסיך הפרסי נוחת בכבדות על סכינים שקפצו מהקרקע. אני יכול לקבל זאת שאחרים לא מסכימים איתי, ואני מקבל זאת שזו זכותם להגביל את צריכת התרבות של הילדים שלהם לפי ראות עיניהם. כוונתי בכך שהמשחקים "לא מיועדים לילדים", לא הייתה שהמשחקים הללו צריכים להיות אסורים על ילדים, אלא שקהל היעד שלהם אינו בהכרח (או ברובו) ילדים, ולפיכך ההנחה כאילו צריך לאסור עליהם כי הם רעים לקהל היעד הבלעדי שלהם, שהוא ילדים - היא שגויה עוד לפני שהחלטנו אם זה באמת רע או לא לילדים. ילדים אינם קהל היעד (הבלעדי או העיקרי) של המשחקים הללו. |
|
||||
|
||||
תודה על ההבהרות (ועל המאמר). |
|
||||
|
||||
רגע, אני לא מבין. זה שהתלהבת ממשחק בתור ילד זה אומר שזה משחק ראוי לילדים? אין קשר, כמו שפורטיס אומר. ולמה ההפרדה מטעמי אלימות היא בעייתית? ברור שזה לא מדע מדוייק, אבל ההפרדה כזו (מטעמי אלימות וסקס) קיימת בסרטים ושם ההפרדה מקובלת עליך (לפחות ממה שהבנתי.. תקן אותי אם אני טועה). אז למה אתה חושב שההפרדה כזו היא בעייתית במשחקי מחשב? לטעמי, גם אם משחקים אלימים *מונעים* אלימות של ילדים ונוער, אפשר וראוי להגדיר סולם של מה מוסרי ובאיזה גיל. |
|
||||
|
||||
תלוי מה כוונתך ב"מיועד". אני רואה שלוש אפשרויות: 1) (זו המשמעות שעליה אני מדבר): אם משהו X לא מיועד למישהו Y, ככל הנראה Y לא ייהנה מ-X. ברור שזה לא נכון בהקשר הנוכחי של הדיון. 2) אם X לא מיועד ל-Y, פירוש הדבר ש-Y יינזק בצורה כלשהי משימוש ב-X (למשל, חולה שלוקח תרופה שלא מיועדת לו). זו לרוב הטענה שבבסיס הטיעונים שנגד משחקי המחשב, אבל חשבתי שדובי לא קונה אותה. אולי טעיתי. 3) אם X לא מיועד ל-Y, זה אומר שלא *מצפים* מ-X להשתמש ב-Y (למשל, המשווקים אומרים "אנחנו מייעדים את המשחק לשכבת הגיל של 13-18 ששטופים בהורמונים ולכן יקנו משחק אקשן דפוק רק כי הדמות הראשית כוסית). ברור שזה לא נכון בהקשר הנוכחי של הדיון. ההפרדה בסרטים בוודאי *אינה* מקובלת עלי, ולא רק עלי - אני לא זוכר שבשכבת הגיל שלי היה מישהו שהתרשם אי פעם מזה שסרט "מיועד לצופים מעבר לגיל כך וכך". אם כבר ההפך - אם הסרט היה "מעל" שכבת הגיל שלהם, הם רצו לראות אותו יותר. |
|
||||
|
||||
בוא נסתכל על זה ככה. יש לא מעט הורים שמעוניינים לשלוט ברמת האלימות שילדיהם נחשפים אליה. אתה יכול להזדהות או לא, אבל זאת זכותם. אם תעשיית המשחקים תתן להם כלי של "דירוג סקס ואלימות", בדומה לסרטים, כולם ייצאו נשכרים. זה יבטל את המגמה של פסילת משחקי מחשב אלימים באופן גורף. להורים תהיה איזשהי יכולת (מוגבלת מאד) להגן על התום של ילדיהם. ולתעשייה יהיה כסתוח מושלם בפני תביעות מטופשות כמו שיש כיום. אם כמה ילדים יעלבו מזה שכתוב על העטיפה של המשחק 18+, וישיגו אותו דווקא, זה באמת הרע במיעוטו. |
|
||||
|
||||
אגב, אם ממש ישעמם לך ותלך לקרוא את העבודה שלי שמקושרת מהמאמר, תראה שלדעתי יש קצת יותר "עומק" לסיווג של אלימות במשחקים. אין דין אלימות "מוסרית" כדין אלימות "בלתי-מוסרית". אין דין משחק שהסיפור שלו מתאר חייל קומנדו שנלחם בטרוריסטים כדין משחק שהסיפור שלו הוא חבר כנופיה שרוצח אנשים תמימים כדי להרוויח כסף1. עם זאת, אני חושב שהנושא הזה קצת פחות רלוונטי לישראל, משום שהילדים פה הרבה פעמים מתעלמים מהסיפור בין כה וכה (בין השאר בשל מגבלות שפה) ופשוט יורים בכל מה שזז. 1 בהקשר הזה, אגב, דווקא הסימס בעייתי - שם להיות פורץ זו עבודה ככל העבודות. מזל שהוא הוסיפו מקצוע של מתנקש מקצועי. |
|
||||
|
||||
בא'נה מה זה הרווחים האלה? היה מינימום על מס' העמודים? |
|
||||
|
||||
אני מנחש שמדובר ב-Double spacing, שמטרתו לאפשר למי שבודק את העבודה לסמן הערות ביתר נוחות. |
|
||||
|
||||
זה יותר מעצבן בקריאה על המסך, אבל נוח לאין ערוך בקריאה מדף. חוץ מזה, רווחים כפולים הם דרישה של האוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
Common sense and changing behavior pattern of a child can tell his parents if their child is influended by a violent game. אבל זה שהוא יהפוך לפורע עול זה קצת מוגזם. |
|
||||
|
||||
הפרדה מטעמי אלימות דווקא נראית לי מאד מתבקשת. אתה בטח מסכים איתי שהאלימות בישראל עלתה מאד בעשור האחרון (אני כמובן לא מחשיב מלחמות, אלא רק אלימות של אזרחים), גם כמותית וגם "איכותית". נשאלת השאלה למה. שמעתי הרבה אנשים שטוענים שזה קשור לכיבוש ולמצב הביטחוני, אבל זה נראה לי מופרך, כי המצב הזה קיים הרבה מאד זמן. ניסיתי לחשוב מה הסיבה האמיתית, והדבר היחיד שנראה לי הגיוני הוא התפשטות הסרטים ומשחקי המחשב האלימים בישראל בשנות התשעים. אם יש לך הסבר אחר, אני אשמח לקרוא, לי נראה די ברור שזו הסיבה. די ברור שההשפעה של הגורמים האלה היא חזקה יותר בגיל צעיר, הן רגשית והן ערכית. לא נראה לך הגיוני, במציאות הזאת, להגביל את גיל הצפייה/המשחק, ולו כדי להגדיל את הביטחון האישי שלי כאזרח שרוצה לחיות בחברה פחות אלימה? |
|
||||
|
||||
אני לא בטח מסכים איתך שהאלימות בישראל עלתה מאוד בעשור האחרון. כל מה שאני יודע הוא שהפרסומים על אלימות בישראל בשנים האחרונות רבים יותר מאשר פעם. אין לי מושג מה זה אומר, כי לא חקרתי את הנושא לעומק. לי נשמע מופרך דווקא שהסיבות לאלימות הם התפשטות משחקי המחשב והסרטים האלימים, ודווקא המצב הבטחוני נראה לי כמו סיבה טובה (כי רק בעשר השנים האחרונות החלו פיגועי ההתאבדות, ובפרט בחמש השנים האחרונות). הנה שאלה מעניינת: חוץ מנתן זאדה שעליו דובר במאמר, כמה מהאנשים האלימים שיחקו במשחקי מחשב אלימים? אני חושב שאם נבדוק את זה, נגלה שהמספר לא גדול כל כך. אני יכול להגיד שמההיכרות האישית שלי, רוב האנשים האלימים שפגשתי (למזלי, לא כל כך הרבה וגם לא כל כך אלימים) לא שיחקו בכלל במחשב. לכן השאלה הזו מסקרנת וראוייה למחקר רציני. אגב, גם לא כל כך ברור שההשפעה של הגורמים האלה היא חזקה יותר בגיל צעיר. נראה לי שטווח הגילאים הבעייתי ביותר מבחינת משחקי מחשב הוא 16-20, אבל זה סתם רושם שטחי ולא מבוסס. לי באופן אישי יש טיק בעין כל פעם שמישהו מדבר איתי על להטיל הגבלות על החברה כדי "להגדיל את הביטחון האישי". אני לא אומר שאסור, אני פשוט אומר שכמו לסיים סיפור בהתאבדות של הגיבור, מותר לעשות את זה אבל כדאי שתהיה לך סיבה טובה מאוד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |