|
זה לא הימור מסוכן במיוחד בלהאשים אותי בהבנה כלכלית חלקית. זה לא המקצוע שלי, אבל התאור של סטודנטים שנכנסים לאונ' ומורחים את הלימודים על פני שנים רבות ללא הצדקה לא נשלף מהשרוול הוא מתאר מצב אמיתי בגרמניה ובצרפת.
אני לא יודע אם כתבת את מה שכתבת מתוך הכרות עם מערכת המימון של האונ' באירופה, אבל האונ' בסקנדינביה הן בערך היחידות באירופה שזוכות לקבל מימון ראוי מצד המדינה שמפצה על אובדן הכנסות משכ"ל (במקרה למדתי שם ארבע שנים, כך שאני מכיר את המערכת די מקרוב). בכל שאר הארצות, בפרט השתיים שהזכרתי למעלה, המימון לא מספיק ורמת הלימודים במוסדות הממלכתיים צונחת כבר שנים (על פי המוסף המיוחד שהאקנומיסט הקדיש להשכלה גבוהה בעולם בשמונה בספטמבר). חוץ מזה שהרבה מודלים כלכליים שעובדים בסקדינביה לא עובדים בשום מקום אחר בעולם, ומודלים שעובדים במקומות אחרים לא עובדים בסקנדינביה, כך שיש להזהר כשבאים להשוות את ארצות סקנדינביה עם שאר העולם. יש כל מיני השערות שמנסות להסביר את ההבדלים האלו. אני, באופן אישי, חושב שהם פשוט הרבה יותר ישרים מכל עם אחר.
אני דווקא כן חושב שלא כולם הולכים ללמוד בשביל להרוויח כסף מעבודה קשה לאחר מכן. לפחות חלק מהאנשים עושים את מה שנוח להם לעשות *עכשיו* ואם נוח להם *עכשיו* להנות מהנחות סטודנט ומאורח חיים לא מחייב, הם ימשכו את לימודי התואר הראשון על 6 או יותר שנים.
|
|