|
||||
|
||||
טומי לפיד? האמת שיש לי די הרבה הסכמה עם דעותיו וגם הערכה לאישיותו. אבל את תפיסת העולם שלו, כאילו התואר "אירופאי" הוא שקול ל"טוב" ו"נעלה", והסלידה האינסטינקטיבית שלו מכל מה שהוא לא כמוהו, אי אפשר לתארה אלא כפרימיטיבית. בכלל לדעתי אתה נוטה מדי לדיכוטומיות (אצל אלו ... ולעומת זאת אצל אלו ...). למשל אני מאמין שהמושג "יהדות דרכי הנועם של המזרח" אינו אלא קלישאה. מצד שני גם היהדות של מז' אירופה לא היתה נטורי קרתא או פדרמן ומרזל. ויהודי אשכנז לא כאלה דוגמאות למופת כפי שאתה מתאר. "שאין יוצאי אשכנז נוהגים להתלות בסבלותיהם בגולה כדי להצדיק כשלונות בהווה," - יש כבר "דור שלישי" ועוד מעט יהיה כבר גם "דור חמישי". "כך אין הם מנסים לבסס עליונות ע"י הדר העבר". - "ההורים שלנו הלכו לאופירה ושלכם גרו במערות" מוכר לך? |
|
||||
|
||||
איני שותף לכל תיאוריך את מר לפיד שאכן, באופן אישי אינו מחובבי התרבות המזרחית. בכל מקרה, הוא אינו מסית כנגד המזרחיים ובוודאי שאינו מוביל ציבור בכיוון זה וגם אין בארץ ציבור הצועד בדרך זו אחר איזשהו פוליטיקאי. לגבי המערות והאופרה, תשמע סיפור: במסגרת עבודת ההוראה בדקה אימי בחינות בגרות בחלק מן הקייצים, מה שהניב לא מעט דברים משעשעים שהייתה היא נוהגת להראות לי ואף להעתיק למען הדורות הבאים (לצערי אין היא מוצאת זאת כעת). דוגמא אחת: השאלה היתה על ההשלכות ליל הבדולח. התשובה: 'כתוצאה מליל הבדולח נבנו בגרמניה מגרשי חנייה'. זהו. במקרה זה היא נתנה מעט נקודות, כי לטענתה זה מראה שהתלמיד לפחות עבר ליד החומר, משום שאכן במקום חלק מבתי הכנסת שנהרסו נבנו מגרשי חנייה. דוגמא שנייה: מה היה מבצע "מרבד הקסמים"? תשובה: 'מרבד הקסמים היה הבאת יהודי בתימן כדי שיצחיקו את היישוב בארץ בריקודים שלהם. הם גרו במערות ותופפו על פחים'. שני הבודקים שקדמו לה (היא היתה הבודקת הראשית) לא נתנו לתלמידה אף נקודה. היא העניקה לה שתי נקודות מתוך שש, מה שאיפשר לה לקבל ציון "עובר". חוץ מזה, לא הבנתי איך הציטוט הנואל אותו הבאתה ושבוודאי נאמר, מתקשר ל"התלות בסבלותיהם בגולה כדי להצדיק כשלונות בהווה" שהוא החלק הראשון של המשפט אותו ציטטת. איזו היתלות ישנה בציבור האשכנזי? אילו כישלונות? לסיכום: תגובה כושלת, שעליה רק הדר תגובותיך המוצלחות מן העבר יכול לכפר (: |
|
||||
|
||||
לאט לך. המערות והאופרה מתיחסת לחלק השני "מנסים לבסס עליונות ע"י הדר העבר". א. לא יכול להיות שסבי בילה באופרה ואני אידיוט גדול? ב. באופן אישי ואשכנזי, סבי הלך אחרי העיזים ובילה ב"חיידר" ולא באופרה של וינה. וזה תקף ל-90% של הישראלים ממוצא אשכנזי. בקשר לדוגמאות שהבאת, לא הבנתי מה הקשר. תגיד אתה באמת חושב שבישראל אף אשכנזי לא נכשל ואף אשכנזי לא שייך לעשירון האחרון והמובטל? להגיד לבוחריך שהעניים הם עניים באשמתם ולכן אלו שאינם עניים יכולים להתעלם מהם, אולי אינו בגדר הסתה, אבל זה בודאי משהו נבזי. |
|
||||
|
||||
לא נראה לי שאנו מבינים אחד את השני אז פשוט אענה לשאלותיך: א. בהחלט. לא חסרים כאלו. ב. אני מניח שגם אבותיי, משני הצדדים היו כאלו. בעניין הסיפורים - עזוב, סתם נזכרתי בגלל שהזכרת מערות. לא חסרים אשכנזים בכל עשירון. יש עניים שאכן צריך להם שעוניים באשמתם. בכל מקרה, אלו שיש להם צריכים לסייע לכאלו שאין להם והתעלמות מחובה מוסרית זו היא אכן נבזות. (בכ"ז, כנראה אצביע שינוי בבחירות הבאות. יש לי סיבות חשובות יותר לא להצביע לכל אחת מן המפלגות האחרות.) |
|
||||
|
||||
אמא שלך דגלה מן הסתם באסכולת סמיילי לחינוך. |
|
||||
|
||||
זה מתחיל בערך פה תגובה 340587. |
|
||||
|
||||
ממש לא. היא דווקא מן הנוקדניות, אלא שזה משולב בהרבה חמלה וחיפוש נקודות זכות גם היכן שקשה. כאשר היא לימדה בתיכון פרטי יוקרתי, לאחר שהגיע מנהל דפ''ר (שהורחק לאחר כמה שנים), היא זומנה אליו לשיחות לא פעם עקב טענות הורי התלמידים החלשים יותר, שהציונים שהיא נותנת אינם גבוהים דיים. פעם היא אף זומנה לאחר שיותר מפעם אחת היא השתמשה במשפטים שהכילו מילה שהילדים לא הכירו... |
|
||||
|
||||
מהסיפור שלך הבנתי שעצם זה שהתמידים ידעו כמה עובדות על האירועים (אפילו אם הקונטקסט היה מופרך) זיכתה אותם בנקודות. זה הזכיר לי את סמיילי ששמח שיש אנשים שיודעים שקנטור היה מתמטיקאי, אפילו אם נדמה היה להם שהוא הטעה את כל העולם והתחרט לקראת מותו. בכל אופן מדובר על אסוציאציה שנאמרה בבדיחות הדעת. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שסמיילי דיבר על מורים מטעים ואילו כאן מדובר בתלמידים טועים. כשלעצמי, לעיתים אעדיף את הדיוק ולעיתים את הידע החלקי, או לפחות את ההתלהבות - תלוי במידה ובהקשר. |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני מבין אותו, סמיילי דיבר על גננות מוטעות. |
|
||||
|
||||
רגע, יש לך בעיה עם כך שהגננות ינחילו את הטעויות שלהם? הלא לשם כך דובר על גננות מלכתחילה ( ולא על מקצועות אחרים). |
|
||||
|
||||
ברור שאני אעדיף שהגננות ינחילו דברים נכונים. |
|
||||
|
||||
אין לך בעיה עם העמדה שגננות שאינן יודעות מה נכון ינחילו דברים נכונים? |
|
||||
|
||||
יש למישהו בעיה שילדים בגן ישמעו את השיר "שיחה עם עטלף" של ע. הלל("בבוקר שאלתי את העטלף:/ 'נכון שאתה עכבר?'/ 'שטויות, אני ציפור!'/ העטלף אמר.// בערב שאלתי את העטלף/ 'נכון שאתה ציפור?'/ 'שטויות, אני עכבר!'/ העטלף אמר./ אכן יצור מוזר!")? |
|
||||
|
||||
זאת טענה הפוכה ממה שטענתי ואעדיף לא להתיחס אליה עדיין, ברשותך. |
|
||||
|
||||
יפה! התלבטתי האם להעיר לו בדיון ההוא אבל לא רציתי להעמיס עוד תגובות. |
|
||||
|
||||
הגותו של המסאי המדובר זכתה לפרשנויות רבות לאורך השנים. בעוד שהאסכולה המיוצגת על ידך מצמצמת אותה לרובד הפשט, ישנן גישות מתחרות, מהן שואב אני, המחפשות - וגם מוצאת עומקים נוספים. עומקים אלו אינם נגלים בדברים במבט שטחי, ראשוני שאינו ניזון מעושר היצירה, מן ההקשרים המיוחדים לכותב כמו גם מן האידאות אליהן חותרת אישיות יחודית זו. אין פלא אם כן, שגישות פשטניות כשלך, נוטות להחמיץ היקשים בסיסיים בין מערכות המשקפות מערכות יחסים דומות. במחשבה שנייה, אולי בגיל הגן חשובה יותר החשיפה לידע, גם אם לא מדוייק, מה שעשוי ליצור מודעות בסיסית לנושא ואולי אף התלהבות, בעוד שבגיל ביה''ס הדגש עשוי ליטות לכיוון הדיוק. לא יודע, תלוי כמה שטויות מוכלות באי הדיוק וכמה תועלת באמת תחסך מדחיית החשיפה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |