בתשובה לדב אנשלוביץ, 26/10/05 18:26
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341208
ההבדל המשמעותי בין מבצעי הלינץ' בשפרעם, לבין מקרהו של יורם שקולניק, הוא שמה שיורם שקולניק עשה לא היה לינץ'. המאפיין העיקרי של לינץ' איננו "לקיחת החוק בידיים", וגם לא עשיית שפטים באדם אשר אינו יכול להתגונן. המאפיין *העיקרי* של הלינץ הוא ביצוע אותן פעולות ע"י המון (מוסת?). אדם בודד אינו מבצע לינץ'. לינץ' *תמיד* מבוצע ע"י קבוצת אנשים. נכון, גם באותה קבוצת אנשים יש מי שמוביל ומי שמובל, יש מי שהורג בפועל (במקרה בו הלינץ' נגמר במוות. לא כל מעשי הלינץ' "הולכים עד הסוף"), ויש מי שעומד מאחוריו, יש שותפים פעילים יותר ויש פעילים פחות. אבל יורם שקולניק פעל לבדו (במקרה הקיצוני ניתן לטעון שלא מנעו ממנו לבצע את הרצח).
אגב מקרהו של אקסלרוד (שלטעמי, אכן לא היה בכלל אמור לעמוד לדין, שלא לדבר על מורשע): למזלו הבקשה שהגיש למשפט חוזר נדונה ע"י ברק. הסכוי שקודמו של ברק היה מאשר משפט חוזר קלוש ביותר.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341289
יורם שקולניק גם לא ראה את האירוע ואל המחבל לפני שבא לרצוח אותו, אלא רק שמע עליו במכשיר הקשר. קשה אפילו לומר שהוא עשה זאת מתוך רתחה.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341300
אני לא בטוח כמה זה משנה. אני גם לא יודע כמה ממבצעי הלינץ' בשפרעם היו מבין נוסעי האוטובוס, וכמה באו ונקבצו עם התפשטות השמועה, אבל כאמור אני לא חושב שזה משנה משהו. היו בהיסטוריה לא מעט מעשי לינץ' שבוצעו באנשים שחטאם היחיד היה צבע עורם או שייכותם הלאומית, כלומר הלינץ' היה לינץ' כהילכתו למרות שאיש ממבצעיו לא ראה את ה''אירוע'' שבעטיו לכאורה בוצע הלינץ'.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341333
אבל מה זה משנה אם אתה קורא לארוע לינץ או לא?

התגובה של ה"לא חרדי לא עורך דין" היתה: "אתה צודק, קראתי מהר מדי את התגובה שלך, והחלטתי שהאלמנט של הצדק מתייחס לרצח שביצע נתן זאדה עצמו, ולא להמון שרצח אותו.

בקריאה שנייה אני מסכים עם העמדה שלך".

ועל זה שאל אותו דוב : "פתאום התחלתי לתהות אם היית כותב: "אני מסכים עם העמדה שלך", לו הייתי מתייחס באותה צורה, ובאותן המלים ("אלמנט של צדק"), לאירוע רצח המחבל הכפות בידי שקולניק או רצח המחבל מקו 300 בידי השב"כ.
ובכן ?"

_new_
השאלה היא לא אם מה שעשו שקולניק ואלה מקו 300 היה לינץ, אלא אם היה צריך לנהוג בהם כמו שנהגו ברוצחי זאדה, כי אפשר להבין אותם או כי במעשיהם עשו צדק.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341367
מאין אתה שואב את מה שכתבת על לינץ'? לינץ' הוא לקיחת החוק לידיים. אפילו אדם אחד יכול לעשות לינץ'. בעצם זה לא מאד משנה. מה שנעשה בקו 300 והקומבינות שליוו את המעשה, היה שפל מאד גדול של מדינת ישראל כמדינת חוק דמוקרטית. מדוע אני מוסיף את המילה "דמוקרטית"? כי סמכות החנינה של הנשיא עוקמה לחנינה מראש, והיתה לא יותר מהגנה על מעשה שהיה עברה פלילית ברורה וחמורה. העברה גם לא נעשתה ל"טובת המדינה". היתה כאן לקיחת החוק לידיים על ידי עובדי ציבור ואף יותר מכך; לקיחת סמכות פוליטית.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341392
זאת היתה השאלה שלי לדורון שכתב: "הבדל המשמעותי בין מבצעי הלינץ' בשפרעם, לבין מקרהו של יורם שקולניק, הוא שמה שיורם שקולניק עשה לא היה לינץ'. המאפיין העיקרי של לינץ' איננו "לקיחת החוק בידיים", וגם לא עשיית שפטים באדם אשר אינו יכול להתגונן. המאפיין *העיקרי* של הלינץ הוא ביצוע אותן פעולות ע"י המון (מוסת?). אדם בודד אינו מבצע לינץ'. לינץ' *תמיד* מבוצע ע"י קבוצת אנשים. נכון, גם באותה קבוצת אנשים יש מי שמוביל ומי שמובל, יש מי שהורג בפועל (במקרה בו הלינץ' נגמר במוות. לא כל מעשי הלינץ' "הולכים עד הסוף"), ויש מי שעומד מאחוריו, יש שותפים פעילים יותר ויש פעילים פחות. אבל יורם שקולניק פעל לבדו (במקרה הקיצוני ניתן לטעון שלא מנעו ממנו לבצע את הרצח"
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341439
לינץ' הוא, על פי הגדרה, מעשה של המון. ''חוק לינץ''' הוא לקיחת החוק בידיים.
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 341479
איני מבין את תגובתך כלל. אני מתרעם על האיפה ואיפה בכך ששקולניק נעצר נשפט ונדון, ורוצחי שפרעם שבו לבטח לבתיהם מבלי שיד החוק נגעה בם.
אתה מביא הבדלים בין המקרים, אבל לא מסביר (או שאולי אתה בכלל לא טוען. זה לא ברור.) מדוע ההבדל הזה מסביר מדוע כאן הייתה חקירה והענשה וכאן לא.
האם אונס קבוצתי חמור פחות מאונס שמבצע יחיד ?
האם אותו רוצח שנפנף בידיו טבולות דם הנרצחים במשטרה ברמאללה, מעשהו לא כל כך חמור כי הוא היה "רק" שותף למעשה לינץ' ?
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 342031
לינץ' נקרא כך על שם השופט צ'ארלס לינץ', שעמד בראש סוג של משפטי שדה מהירים וביצוע גזר דין מהיר לא פחות כלפי משת"פים של בריטניה במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.

ומהאלמנט לבית המשפט העליון 342105
ועצת אחיתופל נקראת כך על שם יועצו של דוד שערק למחנה (שנראה כמו) המנצח בעת מרד אבשלום. אבשלום לא שעה לעצתו, מה ש(כנראה) עלה לו במלוכה ובחייו.
ובמילים אחרות: אז מה?
לינץ' בהגדרה 342128
דרך אגב, שמתם לב שבמאמר הויק' על לינץ כתוב יותר על ישראל - פלסטין מאשר על ארה"ב?

לינץ' בהגדרה 342139
יש שם בראש הפסקה הפנייה למאמר ראשי ארוך ומפורט על לינץ' בארה"ב: http://en.wikipedia.org/wiki/Lynching_in_the_United_...
אופס, תודה. 342147
ומהאלמנט לבית המשפט העליון 342151
שבמקור לא מדובר על שפטים שעושה המון זועם, אלא על גזר דין שמבוצע נורא מהר, אחרי משפט-כביכול שגם הוא נעשה נורא מהר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים