|
||||
|
||||
לפני שמקדונלדס נכנסו לשוק, בורגרקינג ובורגרראנץ' היו היחידות בשוק ההמבורגרים, או אולי הייתה זו רק בורגרראנץ'. נראה לי שהמצב השתפר, לא התדרדר. כמו כן, הדרך היחידה בה מקדונלדס יכולים להשתלט על השוק היא על ידי הצעת עסקה אטרקטיבית בהרבה(*), והשד יודע שלי אין בעיה עם האפשרות הזאת. ואם אחרי ההשתלטות על השוק המחירים שלהם ינסקו, לא חסרות לצרכנים אלטרנטיבות בשוק האוכל המהיר, וגם בורגרקינג, וונדיס' ובורגרראנץ תוכלנה לחזור הנה חיש-קל. (*) פרסום יעיל רק עד נקודה מסויימת. |
|
||||
|
||||
לא טענתי שלמקדונלדס אסור להפוך למונופול, וגם לא שזה רע שהיא הופכת לכזו. *הכנס דיון על שוק חופשי כאן* בסך הכל טענתי, שאם חברה כלשהי דומיננטית מאוד בשוק ראוי וצריך לבקר אותה. משם הדיון התגלגל, לצערי, לויכוח על עניין המונופול. |
|
||||
|
||||
ראוי וצריך לבקר את מי שלא מתנהג בסדר, בין אם הוא תאגיד כלל עולמי ובין אם הוא מוכר בבאסטה. אם אפשר לחוקק חוק שיפגע בבת אחת בכל המוכרים בבאסטה שמתנהגים לא בסדר, אין סיבה להעדיף על פניו חוק שיפגע ספציפית במקדונלד'ס. |
|
||||
|
||||
מקדונלדס וקוקה קולה הן חברות שאוהבים לשנוא. אילו אינן החברות הגרועות ובעלות העוצמה הגדולה ביותר. אני מניח שמאד נוח לתאגידים אחרים בעלי עוצמה גדולה יותר ממקדונלדס, ששתי החברות האלו חוטפות אש. הבנקים הגדולים-בניו יורק, בלונדון וגם בטוקיו-בעלי עוצמה הרבה יותר גדולה. חברות הנפט הן בעלי עוצמה הרבה יותר גדולה. ההבדל בין אלה לבין חברות מזון ותכנה ענקיות הוא שבעולם הדלק יש תיאומים. גם בענף הבנקים-לא רק בישראל -יש רמה מסויימת של תיאומים. |
|
||||
|
||||
מסכימה איתך במאה אחוז - מובן שיש מקום לבקר גם את הבנקים, חברות הנפט וכו'. עוד הבדל בינן לבין תעשיית המזון הוא שלי, כאזרחית פשוטה, מאוד קשה לדעת מה נעשה בעסקי הנפט, אבל מה שמוכרים במקדונלדס ואיך שמוכרים אותו נמצא מול עיני יום יום. |
|
||||
|
||||
רוב הטענות בעלות הערך נגד מקדונלד'ס מופנות כלפי מה שמתרחש "מאחורי הקלעים": ניצול בעלי החיים והעובדים בעולם השלישי, הרס הסביבה וכו', העובדים שמפילים המבורגרים על הרצפה וכו'. הטענות שגם "האזרח הפשוט" יכול לראות את מקורן (למשל, השמנה, "התמכרות" וכו') הן לרוב אלו שנובעות מחוסר אחריות אישית בסיסית שלו. |
|
||||
|
||||
תקני אותי אם אני טועה, אבל *את* העלת את נושא המונופול. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר ציינתי א', כתבתי שכאשר חברה היא דומיננטית בשוק היא משפיעה על הרבה אנשים, ולכן ראוי וצריך לבקר אותה. כפי שכבר ציינתי ב', התכוונתי לדון על ההבדלים בין ביקורת על חברות גדולות לביקורת על עסקים קטנים. כשאנשים מתחילים להתווכח איתי ששלושים אלף סניפים בעולם זה לא נחשב מונופול, אין לי שום רצון להתווכח על כך. מבחינתי, כחמישים מיליון לקוחות כל יום (לקוח מאתר החברה) זה מספיק כדי לקרוא לחברה כלשהי דומיננטית. מכיון שהמילה ''מונופול'' לא מגדירה היקף מכירות מסוים, אין לי חשק להגרר לויכוח סובייקטיבי ולכן סיימתי את דבריי בנדון. |
|
||||
|
||||
היו עוד רשתות (בשניה זו עולה לי לראש מק-דיויד). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |