|
||||
|
||||
אי אפשר להתעלם מההשלכות של פעולותיה של חברה כלשהי, כאשר היא הופכת מבית עסק קטן (בית הקפה הפינתי, בדוגמא שלך) לתאגיד חובק עולם במקרה של מקדונלד'ס. לדעתי, זו היתממות לומר שאין שום הבדל בין שני בתי העסק. ברגע שתאגיד מחזיק אלפי סניפים במאות מדינות, הוא משפיע על חייהם של מיליונים. בתור שכזה, רצוי ומאוד לגיטימי לבקר אותו, וביקורת יותר מדוקדקת מאשר את בית הקפה שבפינה. מאוד קל לומר ''טוב, אז מי שלא רוצה לאכול אוכל משמין ולא בריא שלא יאכל'', אבל צריך לזכור שברגע שתאגיד מסוים פותח סניף במקום כלשהו ומושך אליו אלפי אנשים, האלטרנטיבות הקולינריות מתחילות להצטמצם. לא בכדי קיימים חוקים כדי להגביל מונופולים בשוק (מייקרוסופט, למשל), ובמקרה הזה שוק המחשבים לא שונה משוק האוכל. ההבדל העיקרי הוא שמאוכל לא מתאים אפשר לחלות. |
|
||||
|
||||
מה ההבדל העקרוני בין רשת של אלף סניפים שמרעילה אנשים כל יום (סתם הקצנה) לבין אלף סניפים לא מרושתים שעושים את אותו הדבר ? על כל סניף של מקדונלדס בארץ יש עשרה דוכני שוארמה/פלאפל/המבורגר בחמש שקל, ככה שמבחינת נתח השוק בארץ הם די קטנים (באחוזים מהשוק). |
|
||||
|
||||
שווארמה או פלאפל פחות מזיקים לבריאות מאשר המבורגר, וזאת בגלל דרך הכנת האוכל והגשתו. אני לא תזונאית מומחית, אבל: 1. שווארמה לא מטוגנת בשמן עמוק, צ'יפס כן. 2. כשאוכלים המבורגר, ב90% מהמקרים אוכלים גם צ'יפס מלא בשמן וקולה. כשאוכלים שווארמה או פלאפל, לא רק שזה לא ככה, גם מוסיפים המון סלטים. 3. פלאפל מיוצר מחומוס ותבלינים, ככה שהדבר היחיד שלא בריא בו הוא טיגונו בשמן עמוק. המבורגר, לעומת זאת, מיוצר מהחלקים הטחונים של אזורים לא ידועים בגוף הפרה. |
|
||||
|
||||
כשאוכלים שווארמה וגם פלאפל בישראל ב-95% מהמקרים גם אוכלים צ'יפס מלא בשמן. דרך העיבוד של שווארמה מכילה הרבה מאוד חומרים שמנים ושומנים. שלא לדבר שברוב דוכני השווארמה והפלאפל התנאים ההגיניים ירודים יותר מאשר במסעדות מזון מהיר. |
|
||||
|
||||
במנה שוארמה או מנה פלאפל יש הרבה פחות צ'יפס ממנה צ'יפס בהמבורגריה. מנה פלאפל, שהיא קטניות עם פחמימות, מהווה חלבון מלא. במנות פלאפל ובשוארמה יש בדרך כלל יותר ירקות מבהמבורגר. שוארמה, כמדומני, לא עשויה מבשר טחון. ברוב דוכני השוארמה והפלאפל המטבח ניצב לנגד עיניך ואתה יכול לבחון את רמת הניקיון בו. ניתן להגיד שהפלאפל הוא הבריא ביותר מבין סוגי המזון המהיר. |
|
||||
|
||||
והכי חשוב, אפשר (ומומלץ) לאכול שווארמה או פלאפל בלי צ'יפס (מצד שני, אפשר ומומלץ לאכול המבורגר בלי צ'פס). |
|
||||
|
||||
אבל צ'יפס זה הדבר הטעים ביותר בצמד המבורגר עם צ'יפס. |
|
||||
|
||||
מתברר שאין לנו אפילו בסיס לדיון. צ'יפס נע בין איכס לגועל נפש. המבורגר נע בין משביע למעדן משובח. |
|
||||
|
||||
דוקא בתור בסיס לארוחה מצבכם מצוין. אתה תאכל את הצ'יפס והוא את ההמבורגר. |
|
||||
|
||||
אבל אני אוהב גם המבורגר |
|
||||
|
||||
נו, ועם אנשים כמוך אפשר לבנות מדינה? לא שמעת על "ויחלוקו"? |
|
||||
|
||||
אכתוב קצרות - מקדונלד'ס הם _לא_ מונופול בשוק האוכל, _לא_ מונופול בתחום המסעדות, ו_לא_ מונופול בתחום האוכל המהיר. |
|
||||
|
||||
לפי הקישור של טל בתגובה 340068, שוק ההמבורגרים בישראל מוערך בכ-650 מיליון דולר בשנה, מתוכו שולטת מקדונלדס בכ50%, אחריה בורגראנץ עם 28% ובורגרקינג עם 22%. מתי תיקרא בעיניך מקדונלד'ס מונופול, כשהיא תשלוט ב90% מהשוק? אז בוא נדבר עוד חמש שנים. |
|
||||
|
||||
על פי מה שאת אומרת מקדנולנדס הם אפילו לא מונופול בתחום ההמבורגרים. קל וחומר שאינם מונופול בתחום האוכל המהיר, המסעדות או המזון. אגב, יוצא ששלושת הרשתות שולתות ב-100% משוק ההמבורגרים. מכיוון שיש הרבה מאוד מזללות המברוגרים מקומיות שעושות עסקים לא רעים (אני מכיר לדוגמה את "רד בורגר" בתל אביב, "טל בורגר" בירושלים), כנראה שמדובר בשוק ההמבורגרים של רשתות, ככה שמקדונלנדס גם כנראה יותר רחוקים ממה שאת חושבת מלהיות מונופול בתחום ההמבורגרים. |
|
||||
|
||||
בר''ג יש מקום בשם בר-לין בז'בוטינסקי, ובתל אביב (היה לפחות) מקום בשם בר-בורגר באלנבי. אם מישהו חושב שהתוצרת של מקדונלדס רעה, הוא מוזמן לטעום את קלקול-הקיבה-בלחמניה של המתחרים הקטנים שעליהם חשוב לו כל כך להגן. |
|
||||
|
||||
בבלגיה יש (או לפחות היתה) רשת המבורגרים בשם "קוויק". המטבח הבלגי מפורסם לאו דווקא במקוריות שלו, אלא בעשית מה שאחרים עושים - אבל היטב. כך כל מי ששוקולד מתקשר אצלו אסוציאטיבית לשוויץ, בירה לגרמניה, צ'יפס (עם מיונז) להולנד, ואוכל צרפתי לצרפת, בהחלט מוקיר את המבחר והאיכות של התוצרת הבלגית בתחום. אלא שרשת "קוויק" זאת התעלתה אפילו על הסטנדרטים הבלגיים. אם מישהו חושב שמקדונלד'ס זה junk food, הבלגים פשוט שברו שיאים בעד כמה food יכול להיות junk. |
|
||||
|
||||
באופן מוזר, בלגיה היא אחת מקומץ מדינות בעולם שמקדונלד'ס נכנסה אליה בעבר וכעת היא יוצאת ממנה - מפני שהיא לא מצליחה להרוויח שם (לדברי מקור המקורב להנהלת הרשת בבלגיה). |
|
||||
|
||||
לגבי כניסת ויציאת מקדונלדס: ביקרתי בפולין ב-1992 וראיתי מסעדה של מקדונלדס במרכז ורשה עם תור באורך של כמאה מטר. הייתי שם כעבור שנתיים וראיתי את עובדי המסעדה מציצים החוצה בציפיה שמישהו יכנס. אינני יודע מה קורה שם עכשיו. |
|
||||
|
||||
אולי בפעם הראשונה באת ביום חופש ובשעת העומס ובפעם השנייה לא? |
|
||||
|
||||
לא חושב. המסעדות ליד שמגישות אוכל פולני-היו יותר טובות ויותר זולות. אחרי שהפולנים שבעו את נפלאות ההמבורגרים והצ'יפס, הם חזרו לשניצל חזיר ותפוחי אדמה. |
|
||||
|
||||
''דאנקן דונאטס'' היתה להיט גדול בישראל עם פתיחתה, עם תור ארוך ומכובד (אמנם לא באורך מאה מטר, אבל הרוחב פיצה על כך). לפני כמה שנים היא נסגרה מחוסר עניין ציבורי. |
|
||||
|
||||
בשכונה שלי נפתח סניף פרוזן יוגורט שכונתי שלא היה שייך לשום תאגיד. בהתחלה היה לו תור ארוך ומכובד, ולפני כמה שנים הוא נסגר מחוסר עניין. |
|
||||
|
||||
אמנם לא אכלתי של כבר כמה שנים, אבל בזמנו בר-לין הגיש המבורגרים מעולים, הן מבחינת הבשר (כמות ואיכות) והן מבחינת הרטבים. |
|
||||
|
||||
לדיון ממוקד בנושא המבורגרים: אדם קלין-אורון "המבורגר בירושלים" דיון 1067. |
|
||||
|
||||
זו כתבה מלפני שלוש שנים, עולם ההמבורגרים אינו כשאר המדעים, הוא אינו שוקד על שמריו אלא מתחדש ושתנה מדי יום. תוקצה לאלתר פינה שבועית לנושא ! |
|
||||
|
||||
רטבים? התוספת הכי טוב להמבורגר זה גבינת קממברט. אפשר למצוא כאלו באוונגרד למשל. |
|
||||
|
||||
ביצה עין ממעל זה גם טוב. |
|
||||
|
||||
ביצה עין מעל זו תוספת נחמדה. עדיף רק את החלמון. גבינת קממברט... גבינת קממברט משנה לגמרי את הטעם של הקציצה (ואני לא כל כך אוהב גבינת קממברט לבד). |
|
||||
|
||||
התוספת הכי טובה להמבורגר היא כוס ויסקי משובח (נגיד גלן פידיך או מייקר'ס מארק) וחֵברה טובה. |
|
||||
|
||||
אני לא אוהב את הקציצה שלי רטובה, ואני מנחש שגם בחורה עם מיונז ופירורי לחם בשיער זה לא אופטימלי. |
|
||||
|
||||
חברה טובה היא תוספת מצוינת להרבה דברים. בהחלט רוטב מומלץ. |
|
||||
|
||||
האמת היא, שמקדונלדס נחשבת כמונופול לא בגלל שליטתה בשוק הישראלי אלא בגלל שליטתה בשוק העולמי. אין עוד רשת שיש לה כל כך הרבה סניפים (30,000) בכל כך הרבה ארצות (119). מכיון שאין לי ממש כוח להכנס לויכוח מיותר על מספרים, אחוזי שוק ומאיזה אחוז מקדונלדס נחשבת מונופול, אז כנראה שאם העובדה הזו לא משכנעת אתכם אני אפרוש מהדיון. |
|
||||
|
||||
גם בלי להיכנס לויכוח על מספרים ואחוזים אני לא ממש מבין את הטיעון שלך. מונופול, להבנתי, היא חברה שהשליטה שלה בשוק כל כך גדולה שהיא עושה בו כרצונה. זה שלחברה יש פרישה רחבה בעולם כולו עדיין לא אומרת שהיא שולטת אפילו בחתיכה אחת ממנו, לא כל שכן בכולו. זה רק אומר שהיא נפוצה מאוד. אם היית אומרת שיש לה המון סניפים ב*מעט* ארצות, אז זה כבר היה נשמע כמו מונופול. |
|
||||
|
||||
50% זה מונופול. לפי סעיף 26 בחוק ההגבלים העסקיים, מהו מונופולין: א. שליטה על למעלה ממחצית השוק - ריכוז של יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או מכלל רכישתם, או של יותר ממחצית מכלל מתן שרותים, או מכלל רכישתם, בידיו של אדם אחד... ב. מונופולין איזורי - המונופולין יכול שיהיה באזור מסויים. ג. מונופול השולט על פחות ממחצית - השר רשאי, לפי המלצת הממונה, לקבוע כי לגבי נכסים מסויימים או שרות מסויים, יראו כמונופולין ריכוז בשיעור נמוך ממחצית אם ראה כי למי שבידיו ריכוז כאמור יש השפעה מכרעת בשוק לגבי אותם נכסים או אותם שרותים. קבוצת ריכוז - היה הריכוז האמור בסעיף קטן (א) או שנקבע לפי סעיף קטן (ג) נתון בידי שני בני אדם או יותר שאין ביניהם תחרות או קיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד (להלן - קבוצת ריכוז), יראו את הריכוז כמונופולין ואת קבוצת הריכוז כבעל מונופולין... |
|
||||
|
||||
זה לא קשור כל כך למה שאמרתי. תחליף את ההגדרה שלי למונופול בהגדרת 50 האחוזים שלך ואני לא רואה עוד שינויים שנגררים מכך. |
|
||||
|
||||
מונופול שאני מכיר היא של חברה המסוגלת להשפיע על השוק. כלומר ליצור בו מגמות, להוביל ולהיות חזקה מספיק כדי להגמיש את הספקים שלה ו/או את הלקוחות לתנאייה. כמובן שזה אומר שאין דבר כזה מונופול מוחלט ויש סקאלה של מונופליות על חברות שונות. |
|
||||
|
||||
לפני שמקדונלדס נכנסו לשוק, בורגרקינג ובורגרראנץ' היו היחידות בשוק ההמבורגרים, או אולי הייתה זו רק בורגרראנץ'. נראה לי שהמצב השתפר, לא התדרדר. כמו כן, הדרך היחידה בה מקדונלדס יכולים להשתלט על השוק היא על ידי הצעת עסקה אטרקטיבית בהרבה(*), והשד יודע שלי אין בעיה עם האפשרות הזאת. ואם אחרי ההשתלטות על השוק המחירים שלהם ינסקו, לא חסרות לצרכנים אלטרנטיבות בשוק האוכל המהיר, וגם בורגרקינג, וונדיס' ובורגרראנץ תוכלנה לחזור הנה חיש-קל. (*) פרסום יעיל רק עד נקודה מסויימת. |
|
||||
|
||||
לא טענתי שלמקדונלדס אסור להפוך למונופול, וגם לא שזה רע שהיא הופכת לכזו. *הכנס דיון על שוק חופשי כאן* בסך הכל טענתי, שאם חברה כלשהי דומיננטית מאוד בשוק ראוי וצריך לבקר אותה. משם הדיון התגלגל, לצערי, לויכוח על עניין המונופול. |
|
||||
|
||||
ראוי וצריך לבקר את מי שלא מתנהג בסדר, בין אם הוא תאגיד כלל עולמי ובין אם הוא מוכר בבאסטה. אם אפשר לחוקק חוק שיפגע בבת אחת בכל המוכרים בבאסטה שמתנהגים לא בסדר, אין סיבה להעדיף על פניו חוק שיפגע ספציפית במקדונלד'ס. |
|
||||
|
||||
מקדונלדס וקוקה קולה הן חברות שאוהבים לשנוא. אילו אינן החברות הגרועות ובעלות העוצמה הגדולה ביותר. אני מניח שמאד נוח לתאגידים אחרים בעלי עוצמה גדולה יותר ממקדונלדס, ששתי החברות האלו חוטפות אש. הבנקים הגדולים-בניו יורק, בלונדון וגם בטוקיו-בעלי עוצמה הרבה יותר גדולה. חברות הנפט הן בעלי עוצמה הרבה יותר גדולה. ההבדל בין אלה לבין חברות מזון ותכנה ענקיות הוא שבעולם הדלק יש תיאומים. גם בענף הבנקים-לא רק בישראל -יש רמה מסויימת של תיאומים. |
|
||||
|
||||
מסכימה איתך במאה אחוז - מובן שיש מקום לבקר גם את הבנקים, חברות הנפט וכו'. עוד הבדל בינן לבין תעשיית המזון הוא שלי, כאזרחית פשוטה, מאוד קשה לדעת מה נעשה בעסקי הנפט, אבל מה שמוכרים במקדונלדס ואיך שמוכרים אותו נמצא מול עיני יום יום. |
|
||||
|
||||
רוב הטענות בעלות הערך נגד מקדונלד'ס מופנות כלפי מה שמתרחש "מאחורי הקלעים": ניצול בעלי החיים והעובדים בעולם השלישי, הרס הסביבה וכו', העובדים שמפילים המבורגרים על הרצפה וכו'. הטענות שגם "האזרח הפשוט" יכול לראות את מקורן (למשל, השמנה, "התמכרות" וכו') הן לרוב אלו שנובעות מחוסר אחריות אישית בסיסית שלו. |
|
||||
|
||||
תקני אותי אם אני טועה, אבל *את* העלת את נושא המונופול. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר ציינתי א', כתבתי שכאשר חברה היא דומיננטית בשוק היא משפיעה על הרבה אנשים, ולכן ראוי וצריך לבקר אותה. כפי שכבר ציינתי ב', התכוונתי לדון על ההבדלים בין ביקורת על חברות גדולות לביקורת על עסקים קטנים. כשאנשים מתחילים להתווכח איתי ששלושים אלף סניפים בעולם זה לא נחשב מונופול, אין לי שום רצון להתווכח על כך. מבחינתי, כחמישים מיליון לקוחות כל יום (לקוח מאתר החברה) זה מספיק כדי לקרוא לחברה כלשהי דומיננטית. מכיון שהמילה ''מונופול'' לא מגדירה היקף מכירות מסוים, אין לי חשק להגרר לויכוח סובייקטיבי ולכן סיימתי את דבריי בנדון. |
|
||||
|
||||
היו עוד רשתות (בשניה זו עולה לי לראש מק-דיויד). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |