בתשובה להאייל האלמוני, 11/09/05 6:32
השוואה 328984
אפשר לקבל תימוכין או ביסוס לדברים?
השוואה 329009
הסאגה של ההתנתקות אשר חשפה את העומק אליו חלחלה הגזענות והשוביניזם בחברה שלנו, רק מבליטה את היוהרה והצדקנות של אלו דוגמת האלמוני שהגבת אליו.
הספר ''שערי הלבאנט'' של אמין מ'אלוף, לבנוני-צרפתי (להערכתי מחשובי הסופרים ממוצא ערבי כיום) בהחלט אינו מתאים למתאר שניסח האלמוני.
אם מותר לעסוק בספקולאציות, הספרות והשירה הפלשתינאית ככל שירה גזענית ולאומנית, מתאפיינת דוקא ע''י העדרו של האחר היהודי ולא ע''י קריאה לשפוך את דמו. אפילו שירו של דרוויש הקורא לנו לקחת איתנו את קברי אבותינו, מתיחס יותר ליהודים המתים מאשר לאלו החיים.
השוואה 329018
תודה. מפאת כבודו של כותב השיר וכבודה של האכסניה, הייתי מציע להשאר בגבולות השירה ולא לנדוד לפוליטיקה.
ושוב, אשמח לקבל לינקים לתרגומים של שירה מקבילה.
השוואה 329103
אני חושב ששיר כזה (ועל אחת כמה וכמה אכסניה כזאת) בהחלט דורשים דיון פוליטי. ההסתייגות היחידה היא שהדיון צריך להיות סביב השיר, ולא עוד אחד מהדיונים הפוליטים ב''אייל''.
השוואה 329208
גזענות משמעה שאני מפלה ומכליל ציבור שלם על סמך פרטים בודדים (אם בכלל). לכן, לשיטתך, רוב הציבור המדובר הוא עדין ובעל נפש פיוטית.
אתה מוזמן ידידי לבקר בפלסטין. אנא בקר ברמאללה, אנא בקר בעזה. ספר לי אז על יוהרה וצדקנות, אם תצליח להתעלם מן השירה שתשמע בעוד מבוצע בך לינץ'. (זה שאני דמגוג לא אומר שאני לא צודק :)

ולגופו של עניין, גם בשירי מחאה, וגם בשירי ההסתה החריפים ביותר, לא טורחים בד"כ להזכיר את האויב בשמו (אחרי הכל זה מיותר. כולם יודעים מי האויב). לכן דבריך הם בגדר היתממות במקרה הטוב, או תמימות אמיתית ומסוכנת במקרה הגרוע יותר.

[ובנוסף, האם מעולם לא טרחת להביט בשידורי ההסתה של הטלוויזיה הפלסטינית אשר שודרו 24/7 בשנים האחרונות? האם לא היטית אוזן ללהיטים האחרונים מקהיר? זה הרוב, וכמו שתמהר לאשר, הרוב קובע.]
השוואה 329230
אתה מייחס לי דברי הבל שאיני אומר (ואיני מאמין בהם) ואח"כ טוען שאני מדבר שטויות.
"מפלה ומכליל ציבור שלם על סמך פרטים בודדים" - אני לא חושב שהטרוריסטים הפלשתינאים הם פרטים בודדים כשם שאיני חושב שאברושמי וגולדשטיין הם פרטים בודדים.
"רוב הציבור המדובר הוא עדין ובעל נפש פיוטית" - אני חושב שרוב הפלשתינאים הם בני אדם רגילים וכמו האחרים ומסוגלים לדברים איומים ונוראים.
"בקר ברמאללה, אנא בקר בעזה, ספר לי אז על יוהרה וצדקנות" - אני לא חושב שהפלשתינאים נקיים מאשמת הצדקנות היתרה. בדיוק כמוך.
"בעוד מבוצע בך לינץ'. (זה שאני דמגוג לא אומר שאני לא צודק)" - אכן דמגוגיה. ממש הוכח שלפלשתינאים פטנט וזכות יחידים על מעשי לינץ'.
"גם בשירי מחאה, וגם בשירי ההסתה החריפים ביותר, לא טורחים בד"כ להזכיר את האויב בשמו" - הרי זה בדיוק מה שטענתי. הרי אמרתי שפואטיקה גזענית מתאפיינת הרבה פעמים דוקא ע"י העדרו של האחר ולא ע"י קריאה לשפוך את דמו. מהי טענתך?
"שידורי ההסתה של הטלוויזיה הפלסטינית אשר שודרו 24/7 בשנים האחרונות?" - אני מבין שאתה סבור ששידורי פופוליטיקה והשיעורים של המר"ן הם מבחר מייצג של הפרוזה והפואטיקה הישראלית. או שמא רק אצל הפלשתינים נטולי התרבות זה כך?
השוואה 329265
נו, מעייף, אבל בכל זאת. אנסה לתמצת.
התקוממת על קביעתי שרוב השירה הפלסטינית עוסקת בדם.
איני מבין מדוע כל כך קשה לך לקבל זאת? *רוב* הציבור הפלסטיני תומך, יתמוך, ואף נוטל חלק פעיל ברטוריקה (שלא לומר בפעילות) האנטי-ישראלית החריפה, שמה לעשות, חלק ממנה הוא שירה (אחרי הכל, מדובר בהתקוממות *עממית*, לא?).

לשם השוואה, האם רוב הציבור הישראלי שר "מוות לערבים" אפילו פעם אחת בחייו? האם אתה עשית זאת?

ובאשר לטענותיך לעיל: דיברתי על רוב -> האשמת בגזענות. משמע, אינך חושב שזה הרוב -> הוזמנת לבקר את אותו רוב (או שמא אתה מאמין שלינץ', לדוגמה, מבוצע ע"י מיעוט?).
השוואה 329267
רוב הציבור הישראלי אולי לא שר ''מוות לערבים'' אבל בפיו שגור הביטוי ''ערבי טוב זה ערבי מת''.
השוואה 329332
בסביבתי הקודמת הייתי נתקלת כמעט מידי יום באשה זקנה שבדרכה לתליית כביסה ובחזרה הייתה ממלמלת כל הזמן "שימותו כל הערבים/אלוהים תהרוג את הערבים/שימותו כל הערבים".
וידידה פלסטיני שלי אמר לי שהוא עצמו מעולם לא שמע "איתבח אל יהוד" נאמר בקול.
השוואה 329620
שאלה קטנטונת:
אתה *מכיר* שירה פלסטינית? כי הדוגמאות שאתה מביא רחוקות מאוד משירה, או מכתיבה ספרותית באשר היא.
יש בידי ספר של דרוויש. דם רב לא תמצא אצלו. הרבה אדמה, זה כן, אבל דם כמעט ולא.
יש לך דוגמאות אחרות?
השוואה 329693
נדמה לי שהסבתא של זהווא פינטזה פעם על אכילת כבדים של חיילים ישראלים.

(בזאת אינני מביע דעה על כמות הדם בשירה הפלסטינית, שכן אין לי מושג).
השוואה 329753
סלח לי, חשבתי שמשחק המילים ברור. הכללתי שירה ווקאלית.
אבל, אני מוכן להמר על חיי שרוב השירה הפלסטינית (גם הספרותית) מבליעה במובן זה או אחר את סופנו. ראה פירושי הצנוע לשיר של דרוויש להלן.
נסיגה כפולה: 329783
משירה (פואטיקה) לשירה (מוזיקה)
מ'שטופה נהרות של דם' ל'מבליעה באורח זה או אחר את סופנו'.
ותרשה לי לחלוק עליך שוב. בספרי השירים של דרוויש ואחרים, יש לעמול כדי למצוא שיר המתייחס במשהו לסכסוך. "רוב השירה הפלסטינית", כמו רוב השירה בעולם, עוסקת בנושאים כמו אהבה, מוות, חברות וכן הלאה, ולא ב'דם' או ב'סכסוך'.
דרך אגב, אתה מכיר שירה ווקאלית פלסטינית או שגם במקרה זה אתה 'מהמר'?
השוואה 329756
אתה מכיר שירה פלשתינית חוץ מדרוויש? זה לא נאמר בתור הקנטה , לא שומעים בתקשורת הרבה על אנשי הרוח הפלשתינים.
השוואה 329625
לינץ' בוודאות מבוצע בידי מיעוט.
השוואה 329745
אתה רציני? ראית פעם תמונות של הלינץ' מראמאללה? משפרעם? (שפרעם!)
מה זה מיעוט בעינך? האם 30% זה מיעוט? ו-‏20%? ו-‏10%?
איזו אוכלוסיה מאפשרת ל"מיעוט" כזה מתוכה לבצע מעשים כה נתעבים?
השוואה 329754
מה, ראית מאות אלפים עושים לינץ'?
השוואה 329789
זה פשוט אסון שכל הערה כבר הוערה באייל בעבר, וכל אי־דיוק שתוקן חוזר. ראה תגובה 79747 לגבי הקברים־לכאורה בשירו של דרוויש.

לדעתי, אגב, שיינפלד מתכתב במודע עם דרוויש. האסוציאציה להיעלמות המוחלטת שמתוארת גם בקטע של "עוברים ובטלים" שצוטט בדיון 1063 מתבקשת. נוכח הנוף הירחי שהותירו דחפורי צה"ל אחריהם, דרוויש נשמע כנביא (ככל משורר טוב).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים