|
||||
|
||||
לא שאלתי אם *מותר* לי לכתוב (הריני כותבת... ...בין אם תרצי אותי ובין אם לאו). תהיתי אם השיח האיילי מודע לאותה דרישת קדם העולה מדבריך. נדמה לי שאמרת שאת חושבת (חוששת?) שהפלשתינאים יתייחסו אליך יותר גרוע מאשר ישראל התייחסה אליהם. בואי נפרוט זאת לפרוטות. לאיזה מהלך גרוע יותר את מצפה? גזילת קרקעות? עצירת פיתוח תשתיות? תנאי עוצר דרקוניים? מניעת חינוך והשכלה? ישראל עשתה את כל אלה. האם את מניחה שפלשתין תזרוק את היהודים מעריהם ותנשל אותם מנכסיהם? מה אומר לך המונח "נוכח נפקד"? התיזה שלך מופרכת, לדעתי, משום ש"שני העמים" מעורבבים זה בזה, טריטוריאלית, באופן בלתי ניתן להפרדה. כרגע. את מי את רוצה להעלות על אוטובוסים ולהסיע מעבר לגבול? ולגבי אותה הגירה המונית... ...אני מקווה שהיא לא תקרה, משום שהיא תהיה מבצע הצלה, במקרה הטוב. לא טענתי מעולם שהעם היהודי שונא את כל העמים. טענתי ששנאת הזר מהווה חלק מהתרבות היהודית. את מדגימה היטב את הנקודה (תודה!) איני שונאת את היהודים וגם לא יהודים ספציפיים, בוודאי שלא בגין דתם. מעשיהם... ...קשה לי להשתמש במלה "שנאה" לתיאור רגשותי כלפי טיפוסים שרוצחים אדם בעת תפילתו, מרעילים כבשים ובארות, מבעירים עצים ושדות... ...בין אם הפושעים הם יהודים ובין אם הם חיים לפי כל קוד דתי אחר. ענייני עליונות מוסרית? כן. דרך השלום עליונה על רצח ילדים. מעולם לא רצחתי ילד ולא הוריתי על רצח של ילד ולא שלחתי חיילים למלחמה. אני מגדירה עמדה זו כנמצאת בעליונות מוסרית על עמדת ישראל, כיום. את מדברת על "יהודים בעלי אופי גועלי". אופי גועלי אינו מאפיין רק אנשים שהם יהודים ובוודאי שלא מאפיין את כל היהודים או אפילו את רוב היהודים. לגבי אופייך, איני מכירה אותך. העידי על עצמך כפי שתרצי. לא ברור לי למה החלטת שאני "לבנה"... ...ואכן, לא קראת את דעותי בכל הנושאים האחרים שהעלית, לא לגבי האמריקאים האבוריג'ינליים ולא לגבי תושבי מקסיקו וגם לא לגבי נעליי נייקי או עמדתו של בשביס-זינגר על צמחונות. את ממש רוצה לדון בכל אלה? האין זו הרחבת היריעה יתר על המידה? ולבסוף, המלה סלקציה... ...את *בטוחה* שאת רוצה להשתמש בה, על כל הקונוטציות שלה? אני יכולה להפנות אותך למאמר בנושא... |
|
||||
|
||||
שוב עיוות על גבי עיוות- איך את עושה את זה? איזו דרישת קדם עולה מדבריי? אמרתי שמי שיש לו מה להגיד- שידבר, ולא חשוב מה דעתו. רק שישתדל להביא נימוקים לדבריו... חששותיי מהפלשתינאים- חזרנו לעניין ה"דימי",אותו לא-מוסלמי החי בארץ מוסלמית. לפי האיסלאם אין לאדם זה כל זכויות בחוק. חייו ושלומו תלויים בחסדו של שליט הארץ. אם השליט בן אדם נחמד או שכדאי לו להיות נחמד- לא יאונה לך כל רע. אם תהיה לו סיבה (שלא קשורה אלייך) לפעול נגדך, או אפילו סתם בלי כל סיבה- הוא יכול להרוג אותך, לגרש אותך, לעשות כל מה שהוא רוצה. שוב: חייך תלויים בחסד השליט, ואין לך שום זכויות המעוגנות בחוק. וזה במצב שבו אין שנאה היסטורית בין שתי הקהילות... בישראל כל ערבי ישראלי וגם כל תושב השטחים יכול לפנות לבג"ץ, ופניות כאלה היו, וגם זכו לא פעם להצלחה. בישראל ערבים יכולים ללמוד בבתי ספר ערבים, בלשון הערבית (או ללמוד בבי"ס עברי, בעברית). בצפון אפריקה אסור לאוכלוסיה הברברית המקורית ללמוד בשפתם, ואפילו לשיר בשפתם. בטורקיה- (לא מדינה ערבית אלא רק מוסלמית) אסור לכורדים ללמוד בכורדית, או אפילו לדבר בכורדית. הנוצרים בדרום סודאן היו שמחים אילו הבעייה שלהם היתה מסתכמת בגזילת קרקעות ואי פיתוח תשתיות- הם נטבחים במאות אלפיהם. ואיש בתקשורת העולמית לא זועק על כך. הם גם נמכרים לעבדות בשווקי הצפון המוסלמיים. את מי להעלות לאוטובוסים? את המתנחלים חזרה לישראל, כמובן. ואת אלפי האנשים שהסתננו לתוך ישראל (לצורך עבודה בד"כ) חזרה לשטחים ולמדינות ערב. פיתרון אידאלי היה יכול להיות חילופי אוכלוסיה בנוסח הודו-פקיסטן וטורקיה-יוון. אך גם בלי זה תהיה מדינת ישראל בעלת רוב יהודי מוצק, וערביי המדינה שיסכימו לא לחתור נגדה יזכו למלוא הזכויות. (גם עכשיו בעצם יש להם את כל הזכויות בחוק, אם כי יש בעיות אפליה, ומתח בין שני העמים.) אני מדגימה בעינייך את שנאת הזר? שותפי לחיים הוא גוי כשר למהדרין. זה מספיק לך? נכון שהתבטאויות אנטישמיות כמו שלך מרגיזות אותי,אך זה לא בגלל שאת זרה. יהודי אנטישמי, וגזען מכל סוג שהוא, היה זוכה לאותו יחס מצידי. גם אני לא רצחתי ילדים, או מבוגרים. ולא שלחתי חיילים לשום מקום. אם את מתכוונת למדינתי- מה עשתה ארה"ב בגרנדה, בפנמה, בסומליה, בוויטנאם? לא אמרתי שליהודים אופי גועלי. אמרתי שזה מה שאת אומרת (אמנם ניסחת זאת אחרת). תעשי לי טובה ותתייחסי לדבריי כמות שהם, לטוב או לרע. אל תעוותי בבקשה. מעייף לתקן ככה נקודה נקודה, במקום להתקדם הלאה בליבון הבעייה. |
|
||||
|
||||
ישראל הינה ארץ דחוסת כשרונות אך גם כוחניות יתר. ברוכי כשרונות רבים, בפרט אם היתה בהם זרות מסויימת (עולים למשל) נתקלו כאן בהשפלה נוראה חדורת כוחניות והטפות שעיקרם היה, מבחינת יחס עבודה/תגמול פיזור תוצריהם כלפי חבורת בטלנים בעלי "אידאולוגיה" של זכאות לניכוס האחר בשם יתר כוח, יתר פיקחות זריזה, יתר מושרשות, או כל דבר אחר הניסמך על העדיפות הבולמת והמסרים המבוזרים לכאורה של חבורות בוזזים למעשה. הדבר נעשה כמובן תוך צידוק עצמי של חברי הקבוצה ומחוות קבוצתיות מתואמות המבלבלות את חושייך ופוגעות בבטחונך העצמי תוך מה שניקרא בפסיכולגיה חברתית אפקט Ash: כאשר מוצגים לאדם שני קווים זהים, אך הוא שומע ממשתפי פעולה רבים עם הנסיין באופן מבוזר שאחד הקווים גדול ממשנהו, הוא מתחיל לראות כך בעצמו, כעבור זמן מה. אך מספיק מסר אחד נכון בשביל לבטל את ההשאה הזאת. רבים שנפגעו ושחזרו לארצות מוצאם למדו באופן דומה שבטחונם המעורער שיקף למעשה מציאות הפוכה בה "כל ממזר מלך" וחסרי הכישורים שיועמדו נכוחה מול אפסותם בגלות הדוויה חוגגים כאן לעיתים, תוך היפוך המציאות ובלבול חושיו של האדם. מצטער על הבנלייה של רדוקציית מסריך לסיפור אישי אפשרי, אך אם יש כזה, אנא ספרי אותו, ובצעקה גדולה. זה יהיה גורם מטהר עבור כולנו. אין הכוונה ל"סרט טורקי" של תאור עוולות. ענינך, יתכן, אינו גורל אכזר אלה תוצר פגם מבני עמוק הניתן לשינוע, ומודעות מתקנת. אך אם הישראלים/יהודים לא עשו לך דבר ופשוט ניתקלת במציאות מבורכת יותר עבורך כיום, אני לוקח דברי חזרה. מכל מקום, "שקט הוא רפש" כמאמר מישהו, בפרט בעידן הפתיחות האינטרנטית. |
|
||||
|
||||
מזה שנים רבות אני טוענת שהאוטוביוגרפיה שלי תגיע למימדי רב-מכר. היה אפילו איש עסקים ממולח שהתענין ברכישת הזכויות, עוד בימים שחייתי בבית קטן עם חור בגגו, בעיר רחובות. בכל מקרה, קצרה היריעה בהרבה מכדי לתאר את קורותי בארץ הצבי. אך קורותי הפרטיים אינם מעלים ואינם מורידים. אני חוזרת על טענתי: ישראל (ועמה התנועה הציונית ובני הדת היהודית) אינה *רואה* את האחר. עיוורון זה מסוכן יותר מכל גורם אחר בסכסוך בן מאתיים השנים. נובעים ממנו קלקולים נוראיים. אני מקווה שבכך עניתי על שאלתך. אם לא, אנא חזור והבהר. מאוחר כאן, בין האיילים והדביבונים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |