|
באשר לתפיסת הפריצות המינית: לצורך העניין בוא נבדיל בין שאלת הבתולין/ "טוהר" לבין האחריות המוסרית לעניין שתכונה כאן "פריצות". ה"טוהר" משתייך לרוב לגוף האישה ויכול להיבדק פיסית על ידי קיום או אי קיום קרום הבתולין והריון. מעניין הסוויץ' שהתרחש ביהדות כאשר השמירה על הברית הפך לשמירה על איבר הברית, ואיסור על איבר זה להגיע למקומות שאינם חיקה של אישה אחת הנשואה לבעל האיבר כדת משה וישראל. נשא ה"טוהר" כאן הפך גופו של הגבר, וזאת ביחד עם הפיכת גוף האישה לדבר לא טהור. הפריצות ונשיאת האחריות ה"מוסרית" לאו דוקא שייכת לגוף נושא ה"טוהר". כך למשל במחקר של מרגרט מיד בשנות מלחמת העולם השניה, עלה שחיילים אמריקאים המוצבים בבריטניה ובחורות בריטיות האשימו אלה את אלו בחוסר מוסריות. האמריקאים היו מורגלים בכך ששמירה על בתולין וכבוד הוא תפקידה של האישה, בעוד שהבריטיות היו מורגלות בכך שזהו תפקידו של הגבר. באופן דומה מישהי סיפרה לי שבטאיוואן בחור ימנע מלנשק את חברתו מחשש לאחריות על הרגשות שיתעוררו בה בשל מעשה זה. מי שסיפרה לי זאת השמיעה ביקורת כלפי בחורים מן המערב שלא התייחסו לנורמה זאת ופגעו בבחורות טאיווניות.
אני מכירה את המשפט המצוטט כאימרה אמריקאית. אם מישהו מכיר את המקור, אשמח לדעת.
בהחלט מוסכם, רעיון האהבה הרומנטית כמקור לנישואין הוא יחסית חדש בתרבות המערבית. השתמשתי במשפט המצוטט יותר בגלל המקצב האיטי שבו הוא תמיד נאמר. הוא מיתרגם מבחינתי ל: קודם תקופת החיזור, אחר כך הברית החברתית הרשמית ורק אז מגיע פרו ורבו. בחרתי בו משום שהוא שייך לארה"ב. התמונה שעלתה בראשי היא מהסרט של קינג וידור "הללויה" מ 1929 שכל שחקניו שחורים. הסרט מתחיל בסצנה קומית שבה אישה מבקשת להינשא לבן זוגה לאחר שכבר ילדו 11 ילדים משום ש"היא רוצה לשמור על הכבוד". ובמהלך הסרט הגבר השחור אינו מצליח להתגבר על יצריו המיניים ובעקבות כך הורס את כל סיכוייו להפוך לדמות מכובדת ומאושרת.
השתמשתי בביטוי קונסרבטיבי/ שמרני משום שבימינו זהו החלק השמרני בארצות הברית שמדבר במובנים כמו "ערכי המשפחה"
|
|