|
||||
|
||||
אני שייך לאפשרות שלא הזכרת. אני שייך לעם (גם אם יעקב היה רוצה להקיא אותי) היהודי. לכן הציונים הדתיים-לאומיים שייכים לאותו העם אליו אני משתייך. אח יש לי רק אחד. אני גם שייך למשפחת האדם שאליה משתייך גם העם היהודי. יש רבים, רבים מדי, במחנה הדתי לאומי שאינם חושבים כך. תחושת השייכות שלהם למשפחת האדם היא חלקית מאד. לפעמים נדמה היה לי שעשרת הדיברות מחייבות אותם רק לגבי יהודים. אני רואה את הציבור הדתי לאומי כציבור שהוריד את האנושיות לדרגה השניה גם לגבי בני עמו. מדוע הם זנחו את ספר עמוס? איפה הקהל הנלהב הזה כשמפנים מביתם אנשים שלא יכולים לשלם משכנתא? הלהט המשיחי שלהם חסר במקומות אחרים ולא היכן שהם נמצאים. |
|
||||
|
||||
רצונות להקיא מהעם אל תייחס לי. תייחס אותם למי שאומרת בריש גלי שהיא מעדיפה את האויב תגובה 324447. |
|
||||
|
||||
סליחה על האוף-טופיק הבולט- איך אני מייצר לינק של תגובה, נוסח הודעתו האחרונה של יעקב? תודה מראש על הוראות ההפעלה. |
|
||||
|
||||
מה דעתך לקרוא את ההוראות המפורשות בראש הטופס לכתיבת תגובה? |
|
||||
|
||||
אתה כותב <תגובה XXX> כאשר במקום ה X אתה מציב את מספר התגובה שאליה אתה מקשר. המספר נמצא על ההשוליים הכחולים למעלה בצד שמאל. באותו אופן אתה מקשר לדיון <דיון ZZZ> עם מספר הדיון. |
|
||||
|
||||
לינק לתגובה אתה יכול להביא תוך לחיצה על מספר התגובה בבצד ימין של העכבר, ובתיבה הנפתחת - על ''העתק קיצור דרך''. |
|
||||
|
||||
חן חן ותודה לשתי התשובות האחרונות. |
|
||||
|
||||
אם אתה מגדיר עצמך כיהודי למה הבחירה הסלקטיבית מהתנך? אתה שייך לעם שכבש ארץ מיושבת בכח חלום התגלות משיחית ושחט את יושביה (עיין בספר יהושע), יצא למסעות כיבוש ובדורות מאוחרים יותר לא היה מופת לשכנות טובה וסובלנות (דוגמא: גיור כפוי של הנשים האדומיות בתקופת עזרא ונחמיה). כולנו בני משפחת האדם אז למה אנחנו הורגים זה את זה כ"כ הרבה שנים? אולי בגלל שאנחנו יצורים שמנהלים אורח חיים שבטי ומאורגנים בחברות שהן מדינת לאום וכל לאום דואג קודם כל לעצמו?. כך מתנהגים עמים נורמליים (כלומר זאת הגישה המקובלת, בלי לחלק ציונים). אל תתלהב כ"כ מהאנושיות. קרא היסטוריה, למשל של המאה העשרים, תביט במה שקורה כיום באפריקה, בחן את הדרך שבה האדם מגדל את מזונו מן החי. אין שום סיבה להתפעל "מהאנושיות". |
|
||||
|
||||
יצעקו ''גודווין'' עד מחר, ובכל זאת התגובות שלך מעוררות תחושת כבס מסוימת. לא בשם אורח החיים השבטי והלאומי זעקו יהודים כאשר הם היו נתונים בידי רשעים במהלך המאה העשרים. המוסר האנושי הינו יציאה כנגד הטבע, לא ההתפלשות המאוסה והשמחה בחלקה בכל מה שהינו אכזרי ומרושע. מפי כמה כותבים כאן כמוך וכמו ניצה למשל, כמעט ואפשר לזהות שימחה על כל גילוי אכזריות של בן אנוש על פני הגלובוס. אח, הידד, הינה עוד הצדקה שמאפשרת ליהודים להתנהג כליסטים. |
|
||||
|
||||
הכל נכון, אבל כותבים ''קבס'' ולא ''כבס''. |
|
||||
|
||||
למה, אולי הבגדים שלו מלוכלכים. |
|
||||
|
||||
אתה מזהה לכידות של חברה מסוימת המגנה על עצמה כשנאת אדם. אני לא שונא איש, אפילו לא את אויבי - אולי כמה פוליטיקאים. בהיותי ראליסט ולא פציפיסט אני יודע שלא ניתן לפתור את כל הבעיות והסכסוכים בדרכי שלום מתוך הידברות. הפלסטינים אינם יותר רודפי שלום מאיתנו ואני בספק כמה רודפי שלום מסוגך חיים בקרבם. את הציונים שאתה מחלק לי על ''הומניות'', לרבות ידיעותך המפליגות לתחושותי בנוגע לגילויי אכזריות אני זוקף לזכות חוש ההומר שלך. |
|
||||
|
||||
לא, התגובה שלך עליה השבתי לא מזכירה כלל לכידות. אתה מדבר על כיבוש הארץ ועל טבח יושביה ועל בני אדם שהורגים אחד את השני לאורך ההיסטוריה ועל שבטים שדואגים "קודם כל לעצמם". אולי זה רק אני, אבל כמעט וציפיתי ממך להמשיך ולספר על מאבק הישרדות בראשיתי לחיים ולמוות בין הלאומים השונים. גם ניצה חוזרת שוב ושוב על הקו הזה בגרסאות שונות. אתה יודע מה כל כך מפריע בתאורים הללו שלך? התחושה שאתה לא מביא אותם בתור אנתרופולוג חובב או כאמירה פילוסופית מלאת ייאוש על טבע האדם. גם אתה וגם ניצה (ועוד מספר מגיבים מן הימין היותר קיקיוני ששוטפים בזמן האחרון את האייל) נדמים כקופצים על ההזדמנות. זהו מעין זן של "ציונות אד אבסורדום", כאשר מסבירים לנו שאם כבר יהושוע אז מה זו מכה קטנה בכנף, ואם כבר שייח-מוניס אז מה זה כבר לגלח את עזה, ואם כבר ממילא משתוללת מלחמת טיטאנים בין לאומים, אז לשלול מעובדים פלסתינים בגוש קטיף שכר מינימום או פיצויים זה הרי דבר של מה בכך. במקום שאנשים הגונים אמורים לראות בעיה או תמרור אזהרה, להרגיש חלחלה או חוסר נעימות או לכל הפחות מבוכה, הציוני אד אבסורדום לא רואה אלא תרוץ - איזה "אם כבר אז כבר" מבחיל וציני. |
|
||||
|
||||
מדבריך משתמע שאתה סבור שאני לא אדם הגון כי דעתי שונה מדעתך. טעות. אני לא מביא את התאורים האלה בכדי להצדיק עוולות. אני ראליסט, ואתה ככול הנראה חיי בעולם אוטופי ומאשים כל מי שרואה את העולם אחרת בדורסנות. אולי זה חלק מתהליך ההיטהרות שלך, להטיל דופי באחרים. אני לא מקבל את תפיסת העולם שרואה בשוויון זכויות ערך עליון. לפי הגיון זה, אם משהוא מאיים להרוג את אמך אסור לך לפגוע בו כי חיי שניהם צריכים להיות שווים בעינך. כעת תכליל אמירה זו לגבי השתייכות לאומית ותקבל את דעתי. אני מעדיף את האינטרסים שלך על פני אלה של פלסטיני. כעת תענה לי בכנות: אם ברכב בוער היו חבר שלך ואדם זר, מי היית מחלץ קודם? האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה? לי יש סדר עדיפויות שמעמיד את האנשים היקרים לליבי במקום גבוה יותר מנכרים. הדבר אמור בחלוקת משאבים: כשיש ביכולתך אתה מסייע לזולת, גם כשהזולת הוא חתול רעב, וקל וחומר אדם. אבל כשאין לך אתה דואג קודם לעצמך, לקרוביך, לבני עמך. אייבי נתן (יודע מי זה?) אמר פעם שאם היו שמים 20 זוכי פרס נובל לשלום על אי בודד תוך שבוע הם היו מתחילים לריב השלום של מי יותר טוב. העדפת עצמך, קרוביך וכו' היא תכונה טבעית נורמלית ובריאה, אבל להסיק מכך שהמשמעות היא הפקת הנאה מסבלו של הזולת , היא רשעות או חוסר תום לב. |
|
||||
|
||||
מפגש של תלמידים חילוניים עם רב מסויים הפליא אותו הרב לספר בנפלאות הדת היהודית. בזה שהוא מלאה באהבת האדם, בגישה אוהבת לכל ברואי האלוהים. אחד המורים ראה שהנעדים טובעים במלל שאל שאלה: "אם אני נפצע ביום הכיפורים, האם תביא אותי לבית החולים?" הרב ענה שודאי, זה פיקוח נפש. המשיך אותו מורה: "ואם נמצאת עימו אורחת מחו"ל לא יהודיה, והיא נפצעת?" אני מניח שאתה יכול לנחש את התשובה. התלמידים היו המומים. |
|
||||
|
||||
מה לאדם דתי ואורחת גויה מחו"ל (שבדית חטובה למשל) בשבת קודש. מטומטמים יש בכל מקום. יש אין ספור פרופסרים שהם אידיוטים במידה שלא תאמן, ואני מניח שגם רבנים טפשים לא חסר. קל לקחת דעה אחת ולהציגה כחזות הכל. ואפשר להקצין: אולי בכלל כדאי להוציא את היהדות מחוץ לחוק. בתגובה קודמת אמרת לי שהיהדות כמו התנך אינה מקשה אחת. (ספר עמוס - ספר יהושע זוכר?) והיהדות שלך אם הבנתי מבוססת על בחירת הערכים הראוים. אולי תכיר בכך שגם לתלמידי אותו הרב אפילו שהם "דתיים"יש יכולת בחירה ושיקול דעת. שבת שלום. |
|
||||
|
||||
נועם, לא הבנת מה כתבתי -לא הסברתי עצמי נכון. היום שוחחתי על הסוגיא עם מישהו. גם הרמב"ם ענה שגוי אינו נכלל בפיקוח נפש בשבת. מה זה קשור לאורחת? רוצה דוגמא? בן דוד שלי הגר בפולין (אמיתי) נשוי לאישה פולניה. רציתי להציג שלמה שראינו בימים האחרונים סביב פינוי הרצועה- במיוחד לאנשים המאמינים ששם -יש שורשי מחלוקת עמוקים יותר מאשר הבדלי הדעות הפוליטיים. |
|
||||
|
||||
"האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה?" השאלה היא מה קורה אם יש לך כמות נכבדה של סטייקים וקוויאר ומה לא, ואחיך כבר מפוטם עד להתפוצץ. ואם אתה כל כך אוהב איזכורים מהשואה, מה אתה חושב על האנשים שבכל זאת הצילו יהודים אז? מה אתה חושב על המעצמות שלחמו בנאצים, ושלולא הן לא היו ניצולים גם אלה ששרדו? |
|
||||
|
||||
לגבי סטיקים וקוויאר אין ספק. גם בכיכר לחם אתחלק עם הרעבים. את הפרוסה אשמור לעצמי. |
|
||||
|
||||
ולא רצוי לשנות מעט את המנהגים האלה? |
|
||||
|
||||
אדרבה, תנסה. אולי התוצאות ישכנעו אותך טוב ממני. |
|
||||
|
||||
ולך ממש לא בא לשנות? כלומר, מבחינתך הרעיון הוא, אם ה"אנושי" הוא רע מטבעו - למה לא נהיה "אנושיים" ככל האפשר? |
|
||||
|
||||
בטח שבא לי, אבל כנראה אתה טוב ממני. הראה לי את הדרך ואלך אחריך. |
|
||||
|
||||
אתה יכול להעיף מבט על תאעיוש. מחסום-ווטש. זוכרות. רופאים ללא גבולות. המוקד לזכויות הפרט... |
|
||||
|
||||
וזה יעזור? אני דוקא חשבתי על הרעבים באפריקה שלא עוללו לי רעה, על פני סיוע עקיף לאויבי. |
|
||||
|
||||
ומה תקח אתה - את "לקחת"? |
|
||||
|
||||
לא. את ''לתת'' כדוגמא יכול לקחת יותר מאדם אחד. |
|
||||
|
||||
הארגונים האלה דואגים רק לזכויות האדם הפלשתיני. במה זה שונה מהדתיים שלנו שדואגים רק ליהודים? |
|
||||
|
||||
אז קח את האגודה לזכויות האדם, אמנסטי, רופאים ללא גבולות... גם מאלה יש לא מעט. |
|
||||
|
||||
אין קשר לדומאות שאתה נותן ולתפיסת העולם שלי. זה שברואנדה נערך טבח אינו נותן לי הצדקה מוסרית לטבוח. זה שאני משייך עצמי למשפחת האדם אין פירושו שאני מתפעל מהמון מעשיו. לא קראת בשום מקום שאני מתלהב מכל מיני מעשי זוועות. אבל אני רוצה להשפיע שקבוצת האנשים שחיה כאן לא תעשה את המעשים הרעים. תאמין לי, אני די בקיא בהסטוריה. אני בעד המדינה ונגד מחיקתה במסגרת איזשהו איחוד. הסברתי לך שהתנהגות אנושית עושה טוב למדינה. אני בעד מערכת יחסים של כבוד עם הפלסטינאים בגלל הדאגה האגואיסטית שלי למדינה. אינני שייך לעם ששחט את עממי כנען. העם היהודי למעשה לא היה קיים אז. לעם היהודי הרבה פנים ואפשר למצוא כמעט כל דבר במחשבה היהודית. השאלה מה אתה בוחר. יש גם דברים סותרים ביהדות שמאפשרים לקיים אותה בכל מיני אופנים. אתה יכול להדגיש את ספר עמוס או את ספר יהושע. בתולדות ישראל יש פרקים שחורים-בשבילי -ואולי זוהרים בשביל האחרים. אינני דתי אך יש לי קשר עמוק להיסטוריה ולכן אני מרגיש עצמי לא פחות יהודי מאלו המחזיקים עצמם כבעלי קושאן על המחשבה היהודית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |